Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Ik vind het niet normaal, maar je hoort/ziet het inderdaad wel vaker. Ook inclusief ghost stand van de kroon.

Dat is dan puur geluk want je moet er moeite voor doen om het datumverzet exact te synchroniseren met de juiste stand van de wijzers.
Lastig zonder datumvenster. Ik heb er een die rond een uur of 7 's avonds een klik geeft.

Het is ws goedkoper voor een fabrikant om een horloge met en zonder datum aan te bieden en maar 1 type uurwerk aan te schaffen. Datum simpelweg bedekken met dichte wijzerplaat.

3 likes

Om welk horloge gaat het?

Bij ‘goedkopere’ horloges is dit soms wel het geval. Het merk koopt een partij uurwerken en brengt zowel date als no date horloges uit, waar vervolgens hetzelfde uurwerk (met datum functie) ingezet wordt.

Als het goed is, zit er inderdaad ook een extra stand van de kroon op het horloge, voor de oorspronkelijke snel verzet. De datumschijf zelf is er meestal niet ingezet, maar de overige onderdelen wel.

Dus ja, bij bepaalde merken met een relatief laag budget die uurwerken inkopen, is dit vrij gebruikelijk. Bij horloges boven de 2k is dit echter weer zeer ongebruikelijk.

Helaas heb ik een ongelukje gehad met mijn Seiko en is het glas kapot gegaan. De vraag is eigenlijk: laat je een Seiko opsturen voor glasvervanging of gaan we naar de (plaatselijke) horlogemaker?

In de loop der jaren misschien wel 10 glaasjes laten vervangen van verschillende merken horloges.
De laatste keer dit jaar nog.
Altijd bij de plaatselijke horlogezaak binnengelopen
Nooit problemen gehad.
Altijd goed geholpen.
Niet alles zo moeilijk mogelijk willen maken

2 likes

Datum is vaak toch niet te zien, zo klein. Maar je moet het zo maar zien, elk nadeel heeft ook zijn voordeel (Uispraak van van Hanegem) in jou geval bedtijd :wink:

In het geval van @Galf, koffietijd :wink:

Maar idd bij sommige goedkope merken/plakmerken zit er van alles in, kopen groot in en zolang het goed loopt, geen probleem :smiley:

1 like

Daar zouden in uw geval strafregels op moeten staan meneer panerai

1 like

Zeker niet, duik maar eens goed in wie die uitspraak als eerste heeft gedaan. Tot op vandaag hebben mensen daar discussies over.
Maar W. van Hanegem was echt de eerste😉

1 like

Hier maak ik uit op dat jij erbij was Ferry?

Ui-spraak?
Als in, daar schieten de tranen van in je ogen?

1 like

Dan bedoel je vast deze quote uit het artikel dat een fan opstuurde naar van Hanegem.
Komt in de buurt, maar is het net niet.

1 like

Pfff Eddie, dat weet jij toch? Ben niet de jongste meer :rofl:
Zie verder mijn antwoord op Greyes :wink:

Dat klopt, maar de uitspraak zoals destijds in de krant was van W. van Hanegem. Johan Cruijff draaide later die uitspraak om in, elk voordeel hebt ze nadeel. En vooral “omdat het Cruijff” was is deze uitspraak blijven hangen. ZO OME FERRY HEEFT GESPROKEN, geen discussie meer mogelijk want regel 1 “Ferry heeft altijd gelijk”, regel 2 “als Ferry geen gelijk heeft treed regel 1 in” :grin:

1 like

Dat is wel de iconische uitspraak.

In horlogetermen: Ja, Willem van Hanegem heeft de Omega Marine uitgebracht in 1932, maar ome Cruijff heeft toch echt de Submariner op z’n naam staan, en we weten allemaal welke de grootste vlucht heeft genomen.

5 likes

Yep, de Concorde :wink:, o wacht dat was toen een vliegtuig maar zat wel de tijd in de cockpit :grin:. En je weet de regel 1&2 he :grin:

Kan het niet laten @Eddie en @Fate_Amenable_To_Change, zal Willem nu gelogen hebben of zullen we het nooit echt weten :wink:

Gr, ome Ferry

Ik vind deze ook niet slecht van Cruijff , of was het Willy van de Kerkhof

1 like

Zou het echt niet weten, of zoals van der Gijp altijd zegt “lekker laten gaan joh” :rofl:

1 like

Ik heb het nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.
Is dat wel of niet van Pippi Langkous?

3 likes

Geen idee Eddie mooi iets voor jou om uit te zoeken😉

1 like

Behalve als het om spelling gaat.

2 likes

Juist
 :joy:

2 likes