Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic II

Nee nee geen uitzonderingen. Regel 1 is het😉
Begrepen Ronnie als mijn spelling vouth is, gaat regel 1 in😁

Haal horlogegerelateerde anders maar weg uit het onderwerp…

2 likes

Ach het begon allemaal met post 806 en dan heel soms gaat het de andere kant op. Maar goed mensen, we willen @Ten niet boos maken. Dus weer geheel on-topic blijven en domme HORLOGEGERELATEERDE vragen stellen :upside_down_face:
Zit er veel verschil tussen een Seiko 5 en een Rolex sub, tja niet al te slimme vraag maar daarom hoort ie ook hier thuis :rofl:

goeie zeg

2 likes

Domme vraag van de week:
Als je met je automatische horloge op reis gaat en je door de bagagescanner moet, kan het horloge worden beïnvloed door de röntgenmachine? Magnetisme of iets dergelijks? Ik weet dat je met niks van metaal aan een MRI-scanner in mag (wel een andere gradatie natuurlijk), maar heeft een röntgenmachine ook invloed op een horloge?

2 likes

Zeer oude topic over je vraag.

Vraagjes over onderhoud van horloges:
de meeste merken geven aan iedere 4-6 jaar voor onderhoud van t uurwerk. In hoeverre houden jullie je daaraan, beinvloed dit de keuze van t aantal/merk horloges en wat zou het minst servicegevoelige horloge zijn ? (Afgezien van quartz)

1 like

Ik heb bij de horloges die ik een langere tijd in bezit heb gehad (>10 jr.) de service volgens schema laten uitvoeren. Bij de nosjes ook, omdat dat verstandig is. De rest heeft het niet uitgehouden tot het moment waarop de service nodig had geweest.

Bij aankoop (en verkoop :smile:) calculeer ik het wel in, omdat het lekker voelt om een recent onderhouden horloge te dragen.

2 likes

Zijn er ook solar horloges met een vloeiende secondewijzer? Hoeft niet perse vloeiend, maar in ieder geval niet 1 tik per seconde als een normale quartz. Bij diverse websites gekeken, maar lijkt erop dat het nooit wordt genoemd in de specs.

Een horloge op zonne-energie is uiteindelijk ook gewoon een quartz, enkel de energievoorziening is net ff uitgebreider.
Quartz met meer vloeiende loop, dan denk ik aan Bulova, maar die hebben geen solar modellen.
Citizen heeft high end solar uurwerken maar ik denk dat die gewoon tik voor tik bovenop de indices lopen.

2 likes

Bulova geen solar modellen ?
Misschien niet in de huidige collectie, maar deze is wel degelijk Solar. :+1:

2 likes

Ik bedoelde de 262khz modellen, die zijn voor wat ik zie niet in solar beschikbaar. Die 262khz heeft een meer vloeiende loop, daar ging het om.

3 likes

Die 4 tot 6 jaar bij nieuwe automaten kan je wel een stuk langer als je het zelden draagt. Huidige smering droogt niet meer zo snel op en blijft goed op de plaats. Het enige risico is dat de pakkingen niet meer goed zijn. Dus als die 10 jaar geen onderhoud heeft gehad maar nog mooi tikt omdat die zelden gedragen wordt dan gewoon voorzichtig in de buurt van vocht.

1 like