En er moet waarschijnlijk een flip-flop schakeling in om steeds
de fase van de ‘motor’ te draaien.
Zo ziet men maar weer, ze hebben zo’n beetje alles uitgeprobeerd.
Vooral Citizen.
En er moet waarschijnlijk een flip-flop schakeling in om steeds
de fase van de ‘motor’ te draaien.
Zo ziet men maar weer, ze hebben zo’n beetje alles uitgeprobeerd.
Vooral Citizen.
Quartz horloges met sweeping seconde. Daar is geen mechanisch uurwerk voor nodig.
Aha, dat is ook nieuw voor mij.
Ga ik me eens in verdiepen. Heel interessant!
Is een stemvork horloge iets wat in de buurt komt van wat je bedoelt?
Alleen dan zonder solar
Geen idee of ik dat bedoel .
Wat is een stemvorkhorloge?
Stemvork is een type uurwerk. Elektrisch, net zoals quartz, maar het kwam iets eerder op de markt. Stemvork uurwerken zijn wat lastiger te maken en daardoor duurder, dus uiteindelijk heeft het quartz horloge overleeft en is de stemvork verdwenen.
Het stemvork uurwerk werkt met 2 spoelen en een soort vork heen en weer trekken op een bepaalde frequentie (300-720 hz, meen ik). Het bewegen van de stemvork drijft de tandwielen aan en dankzij de hoge frequentie zie je hij dit type uurwerken ook vaak prachtig glijdende secondenwijzers (ze glijden in kleinere stapjes dan mechanische uurwerken, waardoor het er nog soepeler uit ziet).
Ik heb zelf een tijdje geleden een stemvork horloge gekocht en laten servicen. Van dat laatste kun je hier de nodige foto’s vinden, zodat je een idee krijgt van de opbouw van het uurwerk.
Is er nu echt niemand die dat kan uitleggen hier op HF?
Als @MechanicalFreak zal een technische verhandeling je waarschijnlijk het meest aanspreken.
Het verstellen van de wijzers doe je in de meeste gevallen door de opwindas uit te trekken. Hierdoor wordt het liggend opwindrad tegen het wijzerverzetrad gedrukt. Door de kroon/opwindas te draaien, zal het wijzerverzetrad via het wisselrad, de minutenpijp en het uurrad verdraaien.
Als de uurwijzer schokkerig beweegt, dan lijkt het me dat of de urenwijzer niet goed op het uurrad zit gedrukt (en dus beweegt) of er sprake is van slijtage aanhet wissel- of uurrad.
Klopt
Top, dank je. In mijn geval gaat het om een gloednieuw horloge. Dan lijkt mij jouw eerste verklaring het meest plausibel. Ondertussen heeft de fabrikant het horloge teruggenomen om het voor mijn onder garantie op te lossen.
In hoeverre houden de pakkingen rond de kroon de gel in een horloge na hydromodden? Bestaat er een kans dat bij het verstellen van datum en tijd je horloge gaat lekken?
De meeste mechanische horloges hebben een standaard opwindas, zoals op onderstaand plaatje:
Maar ik heb nu al een paar keer bij een ETA uurwerk, zoals nu bij een ETA 2763, een opwindas met een afwijkende vorm. Hiervan is het vierkanten gedeelte aan het eind namelijk voor een deel (een kwart) gedraaid. Waarom is dit?
Mijn eerste gedachte is omdat iemand er aan is gaan hangen en heeft gedraait terwijl het niet verder kon.
Dat dacht ik de eerste keer ook. Maar een opwindas is van zulk hard staal, dat je die niet zomaar in een kronkel draait. Het hoort echt zo, maar met welke reden.
ETA 2873 heeft dit ook. Geen idee waarom. Vind ook niet direct iets via Google.
Misschien blijft ie dan beter in het transmissierad steken?
Zeker wel. Ik bezit ook duikers en mijn gootsteen is ook niet zo diep .
Ik heb verschillende lekkende horloges meegemaakt na wat hydromod experimenten. Geen van allen lekte via de kroon.
Dus dat lijkt wel mee te vallen …
Wat zijn je batterij-duur ervaringen tot nu toe met meerdere horloges?
Ik heb er 1 gedaan en die stond na drie maanden stil geloof ik. Maakt me huiverig om verder te experimenteren maar het kriebelt wel.
Batterijen gaan drie- tot vier keer zo snel leeg, lijkt het.
Ik probeer de werking van een dubbele veerton te snappen. Het doel is uiteraard helder, maar ik kan niet vinden hoe het precies werkt. Neem bijvoorbeeld calibre 400 van Oris die door 2 veertonnen een gangsreserve heeft van 5 dagen.
Kon op internet onderstaande vinden. Neem aan dat deze dan valt onder categorie 2. Ik neem aan dat veerton 2 pas opgewonden wordt als veerton 1 helemaal opgewonden is? Als beide veertonnen namelijk tegelijk worden opgewonden, snap ik niet hoe dat kan leiden tot een langere gangsreserve (wel meer kracht).
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Multiple barrels can be configured in three different ways
1. The barrels can be linked in parallel, driving the same gear train and providing extra torque for a movement’s complications as well as longer power reserve; for example, the Vacheron Constantin Patrimony Traditionnelle 14-day Tourbillon has two sets of two stacked barrels all unwinding together.
2. The barrels can be set up serially, driving a single gear train with longer power reserve, as in the Longines L890 of 1975.
3. The barrels can also be set up to drive multiple gear trains; for example, the JLC 380 in the Jaeger-LeCoultre Duomètre à Chronographe uses one barrel and gear train for the time movement and another separate barrel and gear train for the chronograph functions.