Het Grote Seiko Marinemaster Professional Topic!

Niet één maar twee Marine Masters aan de collectie toe mogen voegen de afgelopen paar weken. Mooi spul, vullen elkaar goed aan.

16 likes

Vandaag 1 van de “oer” Seiko’s duikhorloges om - de 7549-7009 :sunglasses:

10 likes

Heeft een van jullie ervaring met saffier van Yobokies voor de sbdx001 (en 017)? Ik heb er een onderweg, heel benieuwd.

Plaatje :innocent:

15 likes

Vakantie beater

17 likes

Ik heb sinds afgelopen weekend weer een Tuna, de SBBN033. Daarvoor had ik de SBBN045 zonder “MarineMaster” op de wijzerplaat. Vond die toch net wat teveel DNA delen met mijn SKX007 en SLA021. Deze vult de collectie aan in plaats van dat hij concurreert met de andere horloges. Zou mijn SLA021 overigens NOOIT tot “vakantie beater” degraderen. Daily wearer, dat wel. Beater, never!

Dang! Nooit geweten dat er een Spring Drive Tuna was. Thanks for sharing. :+1:t3:

1 like

Onlangs één gemist op Catawiki, ging uiteindelijk voor weinig weg. Had deze er voor dat bedrag graag bij gehad

1 like

Zo, da’s echt geen geld inderdaad. :star_struck:

1 like

Ja maar is die er ook daadwerkelijk voor “weg gegaan”, ik verwacht toch een reserve not met?

Edit: zie idd verkocht, das wel echt een koopje dan


De echte !

15 likes

Ik heb er weer eentje in de collectie! Na de verkoop van de zwarte SLA021 kreeg ik spijt dus toen ik deze 23 langs zag komen heb ik toegehapt.

Paar verschillen: deze heeft lume op 3 en geen kader om de datum; en de band krijg ik minder lekker afgesteld. Heb nu een kleinere oem Seiko sluiting besteld en een paar US banden.

9 likes

Mijn eerste Marinemaster. :slightly_smiling_face::+1: Wil nu nog graag de blauwe en of de tuna en vindt de Hanuman ook wel iets hebben :face_with_peeking_eye:

14 likes

Ik heb er ook weer een. Mijn eerste heb ik helaas (15+ jaar geleden) verkocht.

11 likes

Even een vraag, wat classificeert een Seiko tot Marinemaster?

Als het erop staat (duidelijk) maar dat hebben ze niet allemaal, sterker nog, de meeste niet.

  • 300m en Professional op de dial geprint met de X van Prospex?

Is dat voldoende? Of komt er nog meer bij kijken?

1 like

Zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik heb een Seiko SBBN033 (1975 aka Tuna) en daar staat duidelijk “Marine Master” op de wijzerplaat. Daarnaast heb ik ook een SLA021 (1968 aka MM300) waar dat niet op staat maar bij alle voorgangers weer wel uit die SLA serie. Omdat het er niet specifiek op staat vinden de puristen dat de SLA021 dus geen echte MM is. Maar diezelfde (inconsequente) lui vinden de recente 1965 modellen (zoals de 200m SJE101) waar het weer wél op de wijzerplaat staat - maar die niet van de 1968 of 1975 afstammen - weer geen echte MM. Dus ja, zeg het maar.

1 like

Seiko noemt dit ook een Marinemaster. SBDD003.

6 likes

Marinemaster op de plaat, monocase :grin:

14 likes

8 likes

Het is inderdaad onduidelijk.
De eerste “Marinemaster” was een quartz met een barometer (SBCN005), om het nog maar leuker te maken.
Je hebt de “Marinemaster” - de huidige 200m en 300m modellen en de klassieke “Marinemaster” die ik maar aanhou, minimaal 300m waterdicht en HE-Safe/Suitable for Mixed Gas Diving.
Met die laatste heb je dan de Quartz en automaat 1000m tuna, de 600m spring drive tuna, de 300m quartz tuna, de MM300/SBDX001/017 en afgeleiden, de 600m MM600 gmt Marinemaster SBDB011 en de 1000m SBEX serie.
Als je dat als criterium gebruit, dan worden op het moment alleen nog de SBDX023 en de SBBN047 als “echte” Marinemaster Professional verkocht door Seiko.

2 likes

Ik ben het ‘Marinemaster’ spoor een beetje kwijt geraakt. Het maakt mij ook niets uit. Gewoon genieten van mooie Seiko’s😉:

18 likes