Ik heb er weer eentje in de collectie! Na de verkoop van de zwarte SLA021 kreeg ik spijt dus toen ik deze 23 langs zag komen heb ik toegehapt.
Paar verschillen: deze heeft lume op 3 en geen kader om de datum; en de band krijg ik minder lekker afgesteld. Heb nu een kleinere oem Seiko sluiting besteld en een paar US banden.
Zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik heb een Seiko SBBN033 (1975 aka Tuna) en daar staat duidelijk “Marine Master” op de wijzerplaat. Daarnaast heb ik ook een SLA021 (1968 aka MM300) waar dat niet op staat maar bij alle voorgangers weer wel uit die SLA serie. Omdat het er niet specifiek op staat vinden de puristen dat de SLA021 dus geen echte MM is. Maar diezelfde (inconsequente) lui vinden de recente 1965 modellen (zoals de 200m SJE101) waar het weer wél op de wijzerplaat staat - maar die niet van de 1968 of 1975 afstammen - weer geen echte MM. Dus ja, zeg het maar.
Het is inderdaad onduidelijk.
De eerste “Marinemaster” was een quartz met een barometer (SBCN005), om het nog maar leuker te maken.
Je hebt de “Marinemaster” - de huidige 200m en 300m modellen en de klassieke “Marinemaster” die ik maar aanhou, minimaal 300m waterdicht en HE-Safe/Suitable for Mixed Gas Diving.
Met die laatste heb je dan de Quartz en automaat 1000m tuna, de 600m spring drive tuna, de 300m quartz tuna, de MM300/SBDX001/017 en afgeleiden, de 600m MM600 gmt Marinemaster SBDB011 en de 1000m SBEX serie.
Als je dat als criterium gebruit, dan worden op het moment alleen nog de SBDX023 en de SBBN047 als “echte” Marinemaster Professional verkocht door Seiko.
Hier ondertussen al ruim 7,5 jaar op de eerste batterij.
Alles bij elkaar ook wel een van de betere aankopen geweest, en ondanks het formaat geen mouwenvreter.