Het Grote Seiko Marinemaster Professional Topic!

In 2016 werd de sbdx001 toch al niet meer gemaakt?

Laatste jaar als ik mij niet vergis. Last of line.

Edit: waarschijnlijk 2015 geproduceerd en 2016 gekocht door vorige eigenaar.

1 like

Ik heb vandaag voor het eerst een MM300 gezien en vastgehad in een zaak in Brussel nabij de Grote Markt.
Dadelijk kunnen vergelijken met 2 andere divers met 6R15 caliber op stalen band. De versie 2017 met langwerpige uurmarkeringen en de 2018 met bolletjes als uurmarkering.

Normaal worden de MM300 hier in België niet verkocht maar die winkel had ze wel, zelf de groene gelimiteerde hadden ze, maar niet te koop omdat de eigenaar hem wou houden voor zichzelf.

We hadden het over Grand Seiko, volgens hen zouden ze mogelijk ook dat merk gaan verdelen, maar Seiko zou het pas in de loop van 2019 al dan niet toestaan.

1 like

De tuna is groot, maar vooral in de breedte, qua dragen valt het allemaal wel mee.
Voorbeeldjes:


Bovenop: seiko spirit, 9mm dik, Ø34mm en 44mm eind tot eind
Midden: seiko tuna, 15mm dik, Ø47.5 alle kanten op
Onder: casio gw-5610: 12mm dik, 42mm breed, 45mm eind tot eind

En nog wat referentie.

1 like

Ik vind tuna’s groter ogen vanwege de grote dial en de shroud. Hij draagt wel kleiner dan de mm vanwege het gebrek aan lugs. Al scheelt dat maar 2mm lug to lug.

1 like

Kijk eens… dat zijn mooie vergelijkingen!
Als ik een Shogun, Sumo etc. “aan kan” dan denk ik dat een Tuna ook wel moet lukken :+1:

Mooi model trouwens van je :wink:

De bezel van mijn Marinemaster sbdx017 draait erg stroef. Ik moet met 2 vingers best een beetje kracht zetten om hem rond te draaien. Na het schoonmaken van het horloge met een klein beetje zeep en lauw/warm water draait ie altijd prima, maar na een paar uur draait ie weer moeilijk. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

1 like

Net zoals met mijn SKX031. dan heb je geen click veer maar een bezelpakking van rubber. Bezel eraf halen. Rubber opnieuw invetten en terugplaatsen.
Dat werkte voor mij.

1 like

Drupje naaimachineolie deed wonderen bij mij. Drupje aan de bovenkant en deze een tijdje laten intrekken.

1 like

Ik zou voorzichtig omspringen met het gebruik van olie. Ik zou toch eerst zeker willen weten of het de pakkingen niet aantast (zuren in de olie etc.) Bovendien draait de bezel dan wel even lekker, maar wat is de reden dat de bezel niet lekker draait? Als er stof en zand tussen zit maak je met die olie een lekker schurend papje wat je constant tussen je bezel en kast rondschuurt. Ik zou met een zachte tandenborstel, wat dun flosdraad, zachte handzeep en lauw stromend water aan de gang gaan en even goed onder de bezel reinigen. Lukt dat niet, dan de bezel er af en goed schoonmaken.

1 like

Weer even het draadje afstoffen! Niet mijn foto, maar wel leuk gebroederlijk naast elkaar gefotografeerd. Wat een heerlijke apparaten zijn het he :sunglasses:


Bron; https://www.instagram.com/soerensommer/

3 likes

3 likes


Sinds kort in mijn bezit en nog steeds eeg blij mee. Loopt na 10,5 dagen ongeveer 2 sec. voor. Dit zou neerkomen op 6 sec. per maand… ruim binnen de specs, maar ik had gehoopt op beter🙂. Heb ik gewoon pech of is dit gewoon prima? Lees nl. verhalen van eigenaren die na een maand nog bijna geen afwijking hebben…

1 like

6 likes

Ik heb een sbdx017 en die loopt 3 seconden per dag voor. En ook dat is prima.

1 like

Ik heb twee tunas met een 7c46 uurwerk, en de afwijking die ik heb is voor een 2,5 jaar oud exemplaar +4 seconden per maand en voor een van een half jaar oud +5 seconden per maand. +6 lijkt me geen uitzondering aangezien er +/-15 wordt opgegeven. Alles bij elkaar niet verkeerd voor een meer dan 35 jaar oud ontwerp.

1 like

Luck of the draw :wink: En ligt ook aan de temperatuur, kan door het jaar heen veranderen.

1 like

In de wintermaanden loopt ie wat minder snel inderdaad:

3 likes

Maar dat is een automaat :slightly_smiling_face:. Wel een fantastisch horloge trouwens!:heart_eyes:.

Heb hem de laatste weken wat minder gedragen en het gaat nu richting +8 per maand. Nog steeds niets gek als ik jou zo hoor! Dank voor je reactie iig. Ben trouwens nog steeds erg blij met het horloge? Welke horloges heb jij trouwens met dat uurwerk?