Het horloge dat je sprakeloos achterlaat: delen mag, bezitten hoeft niet !

Maar lekker nuchter is lekker Hollands. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Een zekere mate van misplaatst “exceptionalism” is zeer zeker Hollands. Die geef ik je. Holland is honderden jaren lang deel geweest van het Friese rijk, wat van Zeeland tot Flensburg strekte, dus ik denk dan altijd “wat is er fout gegaan?”.

Nuchterheid lijkt op het eerste oog een protestantse tic die je in Zwitserland net zo hard tegen komt, maar de Schotten die van oorsprong katholiek zijn kunnen er ook wat van, om maar te zwijgen van de orthodoxe Finnen.

Als techneut zie ik vaak de trade-off, dat heeft niets met nuchterheid te maken. De aller knapste horloges op mechanisch gebied zijn vaak gewoon een draak van een ontwerp (dat geldt ook voor de Cartier die ik aanhaalde), terwijl de horloges die gewoon heel goed van ontwerp zijn vaak een recht op en neer uurwerkje hebben wat tijd weergeeft.

Op de dag dat iemand met complicaties aankomt die me oprecht verbazen in een ontwerp wat dermate simpel is dat het een mooi horloge van goede proporties blijft ben ik officieel sprakeloos.

Dat komt wel akelig dicht in de buurt. Ik heb alleen voor me dat ie 40 bij 13mm is, en dat vind ik groot. Dus heel, heel erg mooi, maar niet voor mij. Op de dag dat ze het in 38 bij 11mm proppen hebben ze m’n aandacht.

Elke keer weer sprakeloos, wat een pracht.

8 likes

klopt een 13mm dik en 39,5 - 40 als diameter.
Ik vind dit persoonlijk een perfecte maat, niet groot niet klein ( eigenlijk zo goed als hetzelfde als een Rolex Sub 16610 of een Lange Datograph )
De referentie 3947 komt meer in de buurt die je wil. Moet een 38 op 12 zijn. Wel moet je dan kunnen leven met de rattrapante knop op 10 uur ipv geïntegreerd in de opwindkroon en dat vind ik persoonlijk dan weer een no go

1 like

Die kende ik niet! Cool!

Plaatje van internet voor de sfeer. Hier zou ik goed met de rattrapante knop op 10 kunnen leven. Liever geïntegreerd, maar dit is een prachtige referentie met erg mooie proporties. Hier word ik eerder hebberig van dan sprakeloos, maar toch.

Voor mij is een ontwerp trade-off eerder te accepteren dan een maat die ik toch niet draag.

3 likes

Kan ik zeer goed begrijpen !
Maar vermits mijn pols iets steviger is dan gemiddeld prefereer ik sowieso eerder 40-42 (tot 47 bij Panerai maar dat is dan eigen aan dat merk). 36 - 38 is voor mij dan meestal weer een issue.

3 likes

Lugschroefje ben je vergeten :wink:

:slight_smile:
maar wel veel eleganter dan een uitgeboord gat met een springbar van 1 euro :slight_smile: Ik zie het dan weer als geen compromissen sluiten om de goedkoopste oplossing te vinden.

Zoals bv Patek bij de Nautilus jaren geleden van vijsjes in de bracelet overging naar in te kloppen pinnetjes… tja pure ordinaire costcutting.

Bestaat dat nog niet dan?

Kom maar door. @helaasweermijnloginvergeten kwam een heel eind in de richting met die kleinere rattrapante. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar laat me heel erg graag corrigeren.

Ik heb één horloge met geschroefde bar, en ik kan alleen maar zeggen dat ik er een teringhekel aan heb. Een spring bar is veruit superieur in alle opzichten. Zo kun je er nog eens een nieuwe band aan klappen zonder een hartverzakking te krijgen, zijn nieuwe spring bars makkelijk te vinden als je nieuwe nodig hebt, en vind ik schroefkoppen aan de zijkant van lugs uiterst lelijk.

Datzelfde geldt voor geschroefde bracelets. Mensen leven in de waan dat dat premium is, maar je kunt schroefkoppen heel erg makkelijk beschadigen, je kunt uitschieten en je band beschadigen (of de lug, als het om lug bars gaat), schroeven kunnen los laten tenzij je loctite gebruikt (waarbij je met loctite in play weer makkelijker uitschiet bij het los schroeven), ze kunnen dol draaien als je fouten maakt, kortom, schroeven zijn een ellende die een bracelet alleen maar slechter maken.

Pin and collar wordt vaak als cost saving weg gezet, maar in mijn leven heb ik nog nooit een pin and collar band beschadigd bij het verstellen, en is er nog nooit een schakel, pin, of collar los geschoten. Het is het superieure systeem, als je het mij vraagt. Ik vind het oprecht jammer dat ik vier horloges met geschroefde bracelet heb, daar zou Grand Seiko ook eens mee op moeten houden.

Props voor Cartier, die een systeem met drukknopjes en pennen heeft bedacht voor de Santos. Dat ziet er gelikt uit en is bovendien robuust. Hulde.

1 like

Te nuchter. :sunglasses:

1 like

Ik snap dan ook niet dat mensen steeds willen prutsen aan hun horloges. Een stalen of gouden bracelet moet je toch nooit aanpassen? 1 keer om hem op de juiste maat te zetten.
En straps continue wisselen is ook niet mijn ding ( als weet ik dat ik hier wellicht een uitzondering ben).
Geef mij dus maar dingen die goed vastzitten en vast blijven … zelf zal ik geen vijskopjes verprutsen :-).

Van Cartier gesproken … Ik heb zo een Santos met dat systeem. Momenteel zit hij terug bij de AD want voor de ene of andere reden viel het pinnetje bij 1 van de schakels er vanzelf uit. Ik merkte het op toen het in mijn pols begon te prikken, blijkbaar hing dat pinnetje er 3-4mm uit. Terug ingeduwd maar het bleef loskomen. op zich geen groot probleem maar leuk vind ik het niet. Iets meer tegenslag en de pin vloog er uit, had ik het uurwerk daardoor verloren dan zou het wel een issue geweest zijn.

Dit bedoel in dus
Kwam vanzelf los

Het kan zijn dat je dikker of dunner wordt, het kan zijn dat je je bedenkt en een andere voorkeur ontwikkelt voor strakker of losser zittende banden. Wie dem auch sei, als je bij de juwelier je bracelet laat passen, dan zijn schroeven nog steeds niet de veiligste optie. Die kunnen van dragen ook los schieten.

Ik ook. Nooit problemen gehad met de schakel, al kunnen productiefouten natuurlijk voorkomen, net als slijtage. Wel heb ik wat vraagtekens bij de levensduur van de aanzet aan de kast. Die lijkt me een soort van “meh”.

Maar ik hoop dat ze het voor je oplossen.

1 like

Dat, dus.
Vandaar.

1969 Heuer Ref. 2447SN Carrera (niet in mijn bezit, helaas)

1 like

Prachtige fotos van een prachtig horloge. Ik heb nog wel een vraag: hoe worden de planeten weer de juiste plaats gezet, nadat het horloge heeft stil gestaan?

1 like

Is wel instelbaar uiteraard, maar bij zo’n complex horloge is een watchwinder volgens mij de oplossing. @Mauzer kan ons hier meer over vertellen

1 like

Dat kan best tegenvallen voor sommigen. Vooral in de zomer en winter (vooral na kerstdiners ;)) kan de pols diameter wat verschillen. En niet alle banden hebben fijnafstelling in de sluiting. Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar quick adjust.
Maar anders wordt het morrelen met als je geluk hebt halve en andere hele schakels.

Inderdaad, net als bij perpetual calendars.
Ik dacht dat IWC ofzo n service had dat 1x voor je aanpassen gratis was ofzo.

1 like

Zeker: kort samengevat zijn de planeten niet los in te stellen. Ze zijn gekoppeld aan de datum, staat die goed: dan staan de planeten goed. Opletten dat het jaar goed staat, met name door naar Saturnus te kijken (een omwenteling per 32jaar) kan je ongeveer zien tijdens welk jaartal het horloge is gestopt met lopen.
Andere optie: tijdens een servicebeurt goed laten zetten.

Zoals bij mijn aanschaf het geval was:

Meer informatie over werking van het planetarium, foto’s van het mechanisme en berekeningen hoe nauwkeurig, zie: G.A. (GRAIL AANWINST)!! || Christiaan van der Klaauw - Planetarium || 2/3 || Naslag: Zoektocht en Aanschaf, Werking van het Planetarium, Wanneer zijn welke planeten aan de hemel zichtbaar

2 likes