Het horloge dat je sprakeloos achterlaat: delen mag, bezitten hoeft niet !

Te nuchter. :sunglasses:

1 like

Ik snap dan ook niet dat mensen steeds willen prutsen aan hun horloges. Een stalen of gouden bracelet moet je toch nooit aanpassen? 1 keer om hem op de juiste maat te zetten.
En straps continue wisselen is ook niet mijn ding ( als weet ik dat ik hier wellicht een uitzondering ben).
Geef mij dus maar dingen die goed vastzitten en vast blijven … zelf zal ik geen vijskopjes verprutsen :-).

Van Cartier gesproken … Ik heb zo een Santos met dat systeem. Momenteel zit hij terug bij de AD want voor de ene of andere reden viel het pinnetje bij 1 van de schakels er vanzelf uit. Ik merkte het op toen het in mijn pols begon te prikken, blijkbaar hing dat pinnetje er 3-4mm uit. Terug ingeduwd maar het bleef loskomen. op zich geen groot probleem maar leuk vind ik het niet. Iets meer tegenslag en de pin vloog er uit, had ik het uurwerk daardoor verloren dan zou het wel een issue geweest zijn.

Dit bedoel in dus
Kwam vanzelf los

Het kan zijn dat je dikker of dunner wordt, het kan zijn dat je je bedenkt en een andere voorkeur ontwikkelt voor strakker of losser zittende banden. Wie dem auch sei, als je bij de juwelier je bracelet laat passen, dan zijn schroeven nog steeds niet de veiligste optie. Die kunnen van dragen ook los schieten.

Ik ook. Nooit problemen gehad met de schakel, al kunnen productiefouten natuurlijk voorkomen, net als slijtage. Wel heb ik wat vraagtekens bij de levensduur van de aanzet aan de kast. Die lijkt me een soort van “meh”.

Maar ik hoop dat ze het voor je oplossen.

1 like

Dat, dus.
Vandaar.

1969 Heuer Ref. 2447SN Carrera (niet in mijn bezit, helaas)

1 like

Prachtige fotos van een prachtig horloge. Ik heb nog wel een vraag: hoe worden de planeten weer de juiste plaats gezet, nadat het horloge heeft stil gestaan?

1 like

Is wel instelbaar uiteraard, maar bij zo’n complex horloge is een watchwinder volgens mij de oplossing. @Mauzer kan ons hier meer over vertellen

1 like

Dat kan best tegenvallen voor sommigen. Vooral in de zomer en winter (vooral na kerstdiners ;)) kan de pols diameter wat verschillen. En niet alle banden hebben fijnafstelling in de sluiting. Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar quick adjust.
Maar anders wordt het morrelen met als je geluk hebt halve en andere hele schakels.

Inderdaad, net als bij perpetual calendars.
Ik dacht dat IWC ofzo n service had dat 1x voor je aanpassen gratis was ofzo.

1 like

Zeker: kort samengevat zijn de planeten niet los in te stellen. Ze zijn gekoppeld aan de datum, staat die goed: dan staan de planeten goed. Opletten dat het jaar goed staat, met name door naar Saturnus te kijken (een omwenteling per 32jaar) kan je ongeveer zien tijdens welk jaartal het horloge is gestopt met lopen.
Andere optie: tijdens een servicebeurt goed laten zetten.

Zoals bij mijn aanschaf het geval was:

Meer informatie over werking van het planetarium, foto’s van het mechanisme en berekeningen hoe nauwkeurig, zie: G.A. (GRAIL AANWINST)!! || Christiaan van der Klaauw - Planetarium || 2/3 || Naslag: Zoektocht en Aanschaf, Werking van het Planetarium, Wanneer zijn welke planeten aan de hemel zichtbaar

2 likes