Het horloge waarmee het allemaal begon - foto's vereist!

Horloges heb ik ook, (te) veel :upside_down_face:, maar mijn Minerva/ stopwatch fascinatie begon een jaar of 7 geleden toen ik deze van mijn opa kreeg.

Hij werkte na de oorlog in Tilburg in het lab van een van de vele textielfabrieken daar. De stopwatch is door hem vele jaren gebruikt, totdat ook zijn fabriek, net als alle andere textiel industrie moest sluiten. Daarna is hij in een lade belandt als aandenken, nu hangt hij al weer een aantal jaren in mijn vitrinekast.

Ik ben mij daarna gaan verdiepen in het merk en dat is uitgegroeid tot een soort verzamelwoede. Overzichtje is oud, heb er inmiddels nog wat meer, maar geeft toch een mooi overzichtje van wat ik leuk vind!

18f8cc871eb287c175164eeb8239b19734f20a3a_1_666x500

11 likes

Deze trouwe Genève uit begin zeventiger jaren. Hij lag 30 januari 1981 in de etalage bij van Houten in Nijmegen. Zwaar afgeprijsd. Overjarig model dat niet zo gewild was blijkbaar. Oerdegelijk 600 serie handwinder met snelverzet datum.
Ik vond hem niet heel erg stoer toen maar wel een echte Omega die betaalbaar was van mijn beginners salaris als technisch tekenaar. :blush:

Had toen nog geen echte horloge hobby.
Hij ging om de pols overal mee naar toe. Ook met motorrijden.

De Genève kreeg dus een keer water schade en liep niet meer. Lag jaren in een la te verstoffen.
Tot dat ik in 2011 ongeveer dit forum ontdekte. Ik vond verscillende horlogemakers en info en kreeg er lol in.
Deze Genève dus weer als nieuw laten herstellen door Jan Ubels.
Vervolgens ben ik inmiddels 6 Omega’s uit de sixties verder.
Dat ging snel ineens! :wink:

11 likes

Dank voor je verhaal, het is een mooi verhaal omdat het een stuk geschiedenis voortzet, zo denk ik. Hopelijk blijven ze in de familielijn. :wink:

1 like

Een zeer mooi modelletje alweer, en omega kan je weinig mis mee doen! Ik vind dergelijke horloges overigens mooier dan de stoere 45mm bakstenen met 5 metertjes :’)
Mooi dat je hem terug kan dragen, ik zie het vaker nu dat vintage weer wordt opgewaardeerd, niet alleen bij het zogenaamde kunstzinnige hipster type (waarmee overigens niets mis is), maar ook bij wat minder opvallende mensen die tevens de schoonheid van oude horloges en de techniek die daarachter zit weten te appreciëren.

2 likes

Mooi gezegd Mathew, dank je!
Inderdaad vervelen ze niet snel. Inmiddels kan ik ze nu nog meer waarderen dan toen.

1 like

Het begon, begin februari dit jaar, hiermee:
Uploaden: 20220417_123638.jpg…
Die kocht ik bij horloge punt nl, om mijn Seiko5 te vervangen.

Ik kon er niet aan wennen en ik moest toegeven dat ik een miskoop had gedaan. Dus ik zocht verder. Een Iron Annie Einzeiger, een Seiko Sports, een horloge van Siebel, een Vostok en een Lorus volgden.
Mijn laatste aanwinst is een Tissot Seastar, wit, 36mm. Wat een mooi dingetje! Ja, zo zie ik ze graag: eenvoudig, niet te groot.Die Seastar kocht ik afgelopen zaterdag:


Inmiddels is er alweer een onderweg, namelijk een Schipper silverline. Zweeds, klein, plat, minimalistisch.Spannend hoe die er in het echt uit zal zien. Ik krijg die van mijn vriendin, ter gelegenheid van de aanvraag van mijn pensioen. En dan ga ik nog daadwerkelijk met pensioen over een half jaar! Wie weet wat er dan nog komt.
De Pook van HFLE2022 komt ook nog een keer: zou dat mijn smaak nog zijn tegen die tijd…

7 likes

De eerste foto wil niet uploaden. Nog maar een keer dan:

7 likes

Gekocht van mijn eerste salaris. Een jaren 30 mechanisch horloge van het merk Gruen. Na wat googelen over de geschiedenis van het merk was het hek van de dam…

11 likes

Mooie Gruen! Stijlvol!

Jij laat er ook geen gras over groeien! Maar het is wel fijn, zo kan ik mij voorstellen, op pensioen te gaan terwijl je een nieuwe passie ontdekt hebt. Je Tissot horloge getuigt van goede smaak :kissing_smiling_eyes:

Ik zou wel opletten met al dat gekoop, ik heb ooit gezworen te blijven bij Seiko, maar na Seiko’s komen de Tissots, Orients, Omegas, en voor je het weet heb je een rolex of 25…!
(Die rolexen heb ik niet hoor, die kan ik niet betalen :stuck_out_tongue: )

1 like

in 1988 bij morse (r.i.p. Chris) mijn eerste horloge gekocht van mijn eerste zelfverdiende centen. een Maurice Lacroix. Ik hou die als aandenken aan mijn jeugdvriend Chris.


daarna na het halen van mijn vliegbrevetten 2002 een Breitling aerospace gekocht. zoals je ziet elke dag gedragen tot 2020 een werkhorloge.

En toen in 2020 vond ik in een rommelbak met diverse troep een Omega cal 343 met een gave dial, maar het binnenwerk was redelijk wat werk aan om het terug origineel te krijgen (de factuur van de herstelling was erna)
Zo is mijn nieuwe hobby gestart. Heb nu zelfs een speciale kamer ingericht enkel om aan horloges te werken.

8 likes

Horloge hobby en pensioen gaan prima samen! Kan ik inmiddels uit ervaring zeggen. Veel plezier nog met de fraaie collectie!

1 like

Dank voor je verhaal. Heel wat sentiment op belangrijke mijlpalen, of ze nu plezierig of treurig zijn, ik vermoed dat je horloges belangrijker worden daardoor, mooi! (En tof dat je een kamer hebt ingericht daarvoor, ben dat ooit ook van plan - to do list 2.0!)

In 1995 heb ik dit horloge gekregen van mijn ouders.


Het is een Sector ADV7000 en heb het alle dagen gedragen tot 2008.
Door dit topic heb ik het nog eens bovengehaald en ik vind het eigenlijk nog steeds een mooi horloge :slightly_smiling_face:

6 likes

En terecht, het heeft z’n charmes, sportief, maar toch casual. :slight_smile:
thanks for sharing!

1 like

Haha precies dat! Niet al m’n horloges lopen op tijd hoor, en vaak vergeet ik ze op te winden haha
Op tijd komen is dus hier en daar nog niet zo makkelijk. Wat betreft die iPhone valt er wellicht nog een deal te sluiten :grin:
Bedankt voor de complimenten!

1 like

Ik heb 'm vandaag nog eens om. 80 jaar oud, loopt en straalt als een zonnetje.

Sob story over hoe en wat postte ik al eerder.

6 likes

Dramatische herinneringen moeten soms ook herinnerd worden, er iets positiefs uit voortvloeit denk ik dan… thanks for sharing :slight_smile:

Hier is het voor mij begonnen. Gekregen voor mijn 16e verjaardag. Eigenlijk best een leuk horloge.

3 likes

Mijn allereerste horloge! Gekregen van mijn opa toen hij terugkwam uit de U.S.A… Hij was op bezoek geweest bij zijn stiefzoon die bedrijfsleider was destijds van Zales Juwelers in Salt Lake City.

Man, wat was ik trots! Bij het “leren klokkijken” op de basisschool mocht ik niet meedoen want dat had ik al onder de knie.

7 likes