Hoe ben je in de horlogeverslaving terechtgekomen?

Voor mij was het een klein (nuja…) drama dat er uiteindelijk toe geleid heeft.

Ik heb op m’n 16 de “zondagse” horloge van m’n grootvader zaliger gekregen. De horloge die hij zelf als afscheidsgeschenk kreeg toen hij afzwaaide als oudste lid van de lokale vrijwillige bandweer (met inscriptie op de achterkant: “Vriendenkring Brandweer, 25/12/1978”). Grootvader was intussen tien jaar dood, en grootmoeder was al half vergeten dat die horloge achterin een brievenkast lag. Dat was 1997.

Ik heb nooit een andere horloge gedragen, of zelfs willen dragen. Dat ding ging élke dag om de pols, of het nu voor school was, daarna kantoor, of voor een trektocht door de bergen. Ging enkel uit als het stortregende of als ik ging zwemmen. Hopen bandjes versleten, en meerdere keren het glas laten vervangen bij de stokoude horlogemaker die de horloge nog aangeleverd had, toen in 1978 (met elke keer dezelfde opmerking: “Ha, gij MOET wel de kleinzoon van Bob zijn! Volledig dezelfde!”).

In 2019 verhuisde ik naar de huidige woonst. Grote inboedel, vrachtwagen laden en lossen, Ikea runs doen, hectische bedoening, iedereen kent dat soort dagen wel. Ergens halfweg voelde ik dat mijn pols naakt was, maar het was al te laat. Weg horloge.

Ik heb dagenlang mijn stappen van die dag teruggetraceerd, een halve Ikea parking afgelopen met de blik op de grond, verhuisfirma en verhuurfirma opgebeld om die precieze vrachtwagen/bestelwagen toch nóg maar eens door te lichten. No dice. Foetsjie.

Ik ben er dagen/weken echt slécht van geweest. Nog altijd een beetje nu zelfs terwijl ik dit schrijf. Ik heb nog altijd een vaste zoekopdracht op meerdere tweedehands websites staan die me onmiddellijk mailen op elke advertentie met “Roma” en “vriendenkring” erin. De enige foto’s die ik nog heb van die vergulde Roma Automatic 25 jewels zijn rotslecht. Als iemand 'm ooit tegenkomt, hou 'm bij voor mij en ik verkoop mijn linkernier om je vinderspremie te bekostigen.

Een andere horloge kopen voelde gewoon verkeerd, en ik leefde nog in de hoop dat hij terug miraculeus boven water zou komen.

In 2021 werd ik 40, en besloot ik om toch een nieuwe polsgenoot te zoeken. En die dan zelf binnen een paar decennia aan een toekomstige kleinzoon te laten geven ofzo, eens ik pierenvoer ben. Lang gezocht naar iets dat mij kon bekoren - expliciet niét een zelfde model (ha, good luck om zelfs iets van Roma in het algemeen terug te vinden) of type/stijl. Uiteindelijk werd het een 1940s gouden Tavannes chrono - de klik was er meteen. Veel te veel voor betaald natuurlijk, maar to hell with it, ik ga 'm niet laten schieten over een paar honderd euro meer of minder. Midlifecrisis + emotiekoop, yo.

Maar ja… het zaadje was geplant. Zo’n kwetsbare chrono draag je niet alle dagen zoals ik met de Roma deed, dus een “daily beater” nodig. Dat werd dan een onverwoestbare youngtimer Vostok Komandirskie. En dan verzeil je op dit forum en zie je nog iets in een thread links en rechts… en dan nog wat…

En dan trekt het waas van voor de ogen en heb je plots een paar tientallen horloges liggen, waarvan een doos draagbaar en een berg defect om aan te werken, een speciale werkbank tegen de muur, en meer gereedschap dan je wist dat er bestond.

Heerlijk. En u?

42 likes

Bijzonder leuk verhaal. Met weer genoegen gelezen.

1 like

Hoop voor je dat je je roma ooit nog terug vindt! De tavannes is ook erg prachtig :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Wat een bijzonder, memorabel verhaal!!
En wat een passie voor het “Horloge”.
Goed hoor.
Dank voor het delen.
En ook ik hoop dat je de Roma ooit nog terug vindt.:four_leaf_clover: :four_leaf_clover::four_leaf_clover::four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Mooi verhaal maar erg zonde van het horloge. Mocht ik dat horloge ooit zelf tegenkomen, maat, ik geef hem je gratis.

En práchtige chrono. Ik ben ook wel van dit soort vintage chronografen. Had er bíjna eentje op de kop getikt op een markt in Londen een tijd terug. Was een mooie, 200 pond. Maar kon het toentertijd niet veroorloven.

Afin, hoe ik zelf met horloges begonnen ben:

Ik heb nooit echt horloges gedragen. Niet tot ik 16/17 was. Ja, wellicht wat ‘supermarkt-klokjes’. Van die dingen die 10 euro kosten. Die je in de uitverkoop van de V&D (dat bestond toen nog!) kon vinden.

Destijds kwam mijn pa met een van zijn goedkope horloges beneden gelopen. Glas was stuk.

“Niets meer aan te doen, hè?” zei hij tegen mij. “…moet 'm maar weg doen denk ik”.

Ik, de nieuwsgierige en knutsel-achtige ziel die ik ben, ging gelijk tegen mijn pa in. “Welnee joh, dat moet toch wel te repareren zijn!”. Maarja, het was een goedkoop klokje, ooit op vakantie vele jaren terug gekocht. Zou een foto hier niet eens mogen plaatsen. Ja hoor, het was een dikke neppert (“Swiss Army”)! Het was het niet waard om deze bij de horlogemaker in te leveren en er voor 30 euro en nieuw glasplaatje in te zetten. Dat is drie keer de waarde van het horloge zelf!

~
Ik moet iets eerlijk bekennen. Als ik eenmaal een hobby te pakken heb, draai ik hélemaal door. Ik zoek alles op het Internet wat er te vinden valt. Ik wordt binnen een kwestie van een paar uur een heuse expert!
~

En zo heb ik die avond alles onderzocht over het vervangen van een glasplaatje. Huppekee, gelijk het winkelmandje van Aliexpress volgegooid, nieuw glasplaatje, de benodigde gereedschap: caseback opener, crystal press, schroevendraaiersetje… Achteraf was het toch wel goedkoper geweest dit bij de horlogemaker te doen, denk ik.

Enkele weken later begint het bestelde spul langzamerhand door de brievenbus te druppelen. Alles eenmaal binnen, ga ik gelijk aan de slag. Verdorie, het is nog gelukt ook! Nieuw glasplaatje erin (was 2 euro), pa blij met het horloge, en ik een nieuwe hobby te pakken. Nu ik het gereedschap toch heb, kan ik maar beter hier mee doorgaan!

En zo ben ik dagenlang marktplaats doorgelopen, “kapot horloge” als zoekopdracht opgeslagen, en een aantal horloges in ere hersteld. Soms zelfs horloges kopen, repareren, en met winst verkopen. Wat zakgeld aan overgehouden, en daarmee natuurlijk weer meer horloges gekocht!

En zo is het bij mij begonnen. Intussen is het helemaal uit de klauwen gelopen, en zit ik midden in deze hobby. Geen ontkomen meer aan!

3 likes

Super leuk verhaal en echt genoten van het lezen.
Hieronder heb ik laatst mijn verhaal gedeeld waar het echt begonnen is:

1 like

Haaa, join the club. :rofl:

Uiteraard. Maar dat wil je natuurlijk nooit horen voor het zover is! Want EchtWaarDezeKeer™ zal je het gefixt krijgen zónder aanschaf van toch weer nét iets andere tools. Lather, rinse, repeat…

Zit je al een stap verder dan ik! Wat ik tot nu toe repareerde is óf onverkoopbaar, óf wil ik geen afstand van doen. :sweat_smile:

Mooi verhaal en hele mooie horloges !

Maar de vraag is, hoe kom je van de verslaving af… :stuck_out_tongue_winking_eye: :wink:

1 like

Mooi verhaal
Ik zou op MP eens te koop gevraagd zetten, succes

Hoe ben je in de horlogeverslaving terechtgekomen?

Nope. Hier geen verslaving.
Acht horloges, de meeste (ruim) onder de 400 euro per stuk…
En mocht ik nog eens wat moois zien (sub 400,–), dan moet er eerst één vertrekken…

2 likes

Dat was hier ook ooit de bedoeling. Ergens onderweg losgelaten en intussen… nja :sweat_smile:

Belgistan hier, maar misschien geen slecht idee (2dehands.be dan)!

Niet. Duh. :sunglasses:

2 likes

Aja tweedehands is oke. Gewoon gezocht met Horloge naam en zeker geen hoge beloning uit schrijven of een nier verkopen :slight_smile: succes
ps er staat één Roma te koop op 2dehands , maar die is het denk ik niet

Ik kocht m’n eerste horloge in december '18. Sindsdien mij beheerst tot max. acht. Daar ga ik niet overheen. Gaan er eerder minder worden…:slightly_smiling_face: