Het ideale horloge voor de ideale schoonzoon - 500 euro (tot 1000 euro na ingreep sponsor)

Deze mooie platte dresswatch

Hamilton Intra-Matic

9 likes

Mijn voorkeur zou ook naar een klassieke / vintage Omega dresser gaan (zoals een Genève of Seamaster zoals hierboven)

Tijdloos, subtiel zonder complicaties op leder echt prachtige horloges die over 50 jaar nog steeds draagbaar zijn.

5 likes

Ik zou persoonlijk blij zijn met een niet al te dressy horloge dat moet echt bij je passen anders heb je te weinig momenten om het te dragen.
Ook vintage zou ik niet kiezen.
Misschien een Sinn 556 die zijn zeker jong gebruikt voor onder de 1K wel goed te vinden. Afhankelijk van de lederen band redelijk netjes tot sportief casual te dragen.

Joe joe.

6 likes

[Als nieuwe member kan ik nog niet zoveel in een bericht plaatsen. Daarom mijn overweging in delen.]
/1
Moeilijk om hierop te antwoorden omdat er zelfs bij een grens van 500EUR al veel te kiezen valt, al helemaal indien vintage en gedragen een optie zijn. In dat geval is het een simpele kwestie van een aantal veiling of verkoopsites af te gaan en een shortlist maken. Zijn er echt geen nadere expliciete voorkeuren of wensen?

Om toch een beetje te helpen, mijn eerste tips voor rond 500EUR zijn:

De Timex Giorgio Galli S1 (in 41mm of 38mm) in diverse kleuren. Dit is een uitzonderlijke innovatie van Timex met in mijn ogen een design dat prima zou kunnen werken voor alledag, maar voldoende ‘dress’ is om een mooi pack af te maken. Het komt met een rubber strap en daarover zijn de meningen verdeeld, maar met 18mm is het doodeenvoudig om voor de grote dag een allerhande dressy leren optie erbij te vinden.

De Aevig Thor. De designtrant hiervan ligt niet mijlenver van de Timex, maar heeft de originaliteit van de microbrands mee. Er zijn veel meer microbrand opties, maar wat hier extra leuk aan is, is dat het Nederlands is. Houd wel in de gaten dat dit een handwinder is.

1 like

/2
Als je het budget van 500EUR ietsje oprekt is ook de catalogus van zwaar ondergewaard Zwitsers merk Atlantic watches erg interessant. Vooral in de Worldmaster serie vind je diverse dress opties. Hierbij merk ik wel op dat ik ze aan de grote kant vind en daarom er mezelf nog nooit aan gewaagd heb. Schoonzoon’s pols is iets breder dan de mijne, dus hij zou het kunnen hebben. Mijn keus zou deze zijn:

Het is ook zeker de moeite om naar vintage Atlantic te kijken, hetgeen zeer toegankelijk is voor het budget. Mocht je toch de volledige 1000EUR willen benutten dan vind ik ook de Atlantic Heritage (diverse kleuren) de moeite waard, ondanks de ambitieuze prijs voor het merk en de klassieke uitstraling. Van de textuur op de ingetogen wijzerplaat ga ik watertanden:

3 likes

Ik moest hier stiekem hardop om lachen :rofl:

Maar zeer met u eens vintage / dressy moet je idd passen.
Ik draag deze knapperd dan ook niet vaak, maar als ik in pak acte de présence moet geven dan pak ik deze knapperd uit de doos.

1 like

/3

Overigens ga ik bij rond de 1000EUR haast denken dat aspecten als herkenbare, gevestigde, en Zwitserse merken sneller een rol zullen spelen, zeker als de schoonzoon nog niet nader is ingewijd. Denk dan eens aan de mooie dress serie Artelier van Oris. Met een beetje rondshoppen heb je zo voorgaande modellen, tweede hands (regelmatig ook ongedragen op Catawiki) en misschien zelfs de eenvoudigere huidige modellen rond 1000EUR. Bijvoorbeeld dit:

Mido is al eerder genoemd en ik zou met klem de Baroncelli serie overwegen. Die heb je klassiek, modernistisch, of met enige dressy flair, zoals bijvoorbeeld deze:

Ik vermoed dat rondshoppen ook diverse opties van recente of huidige modellen van Longines binnen bereik brengt. Met andere woorden, zonder verdere specificatie eenvoudigweg teveel opties!

2 likes

Indien jij hem een goede schoonzoon vindt, zou ik hem deze geven:
Flik-Flak-Blue-Case-and-Strap-FFA01-6
En de rest op zuipen tijdens de vrijgezellenavond, zal hij nooit meer vergeten.

Mocht hij niet zo populair zijn dan deze:

En dan maar hopen dat hij te laat komt :innocent:

7 likes

Zijn aanstaande bruid ook niet dan. Wordt een huwelijksnacht van niks
:rofl:

2 likes

Die Hamilton blijft mooi, gaat al heel wat jaren mee in hun collectie.

Als het er om gaat dat hij op tijd is èn het moet een stijlvol horloge zijn…

7 likes

:ok_hand:

2 likes

Oei! Wat is die onderste? #shutupandtakemymoney. :innocent:

Eyecatcher he die onderste :grinning_face_with_smiling_eyes: ben ook benieuwd!

1 like

200m WR, Sellita uurwerk, geharde kast, dus krasbestendig, bol saffier. 39mm groot, 10,8mm dik, maar het all dial ontwerp geeft 'm presence. Ook in het zwart verkrijgbaar, maar ik zou voor een eerste dress watch altijd een lichte plaat kiezen.

Heeft overigens wel lume, dus het kan als GADA horloge gezien worden. 900 ballen inclusief verzenden. De Archimede Klassik 200.

4 likes

Veel moois hierboven !

Deze komen als eersten bij mij in gedachten :wink:

3 likes

Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om naar ideeën te vragen. Ik denk dat het verstandiger is om met je schoonzoon naar een juwelier te gaan en hem zelf laat kiezen. Maak bijvoorbeeld een dagje uit van en ga langs bij diverse juweliers. Dit om te voorkomen dat een willekeurig horloge wordt aangeschaft en hij verdwijnt in een lade.

1 like

4 likes

Hij heeft een beetje gegrasduind in mijn bescheiden collectie en de dingen die hij eruit pikt zitten allemaal een beetje in dezelfde richting.
Hij is verder niet op de hoogte van het feit dat mijn dochter een horloge zal kopen … verrassing dus. De Tissot Gentleman met blauwe plaat en een aantal gelijkaardige modellen van Hamilton staan voorlopig bovenaan de lijst.

4 likes

Schoonzoon met een goede smaak :grinning: :+1:

1 like