Het stopwatch topic!

De NA is binnen, erg blij mee, leuke aanwinst voor de verzameling!

Bijzonder wijzerplaatje, “Hour Decimal” wat betekent dat de grote wijzer eenmaal rond gaat in 0,01 uur (=36 seconden) en de kleine loopt tot 0,3 uur (=18 min)

Wat de toepassing was van deze bijzondere verdeling weet ik niet, wel weet ik dat hij afkomstig is de voormalige ijzergieterij “De Globe” uit Tegelen en daar dus voor een van de bedrijfsprocessen gebruikt is.

Bijzonder ook omdat het geleverd is door " Andriessen Helmond" . De meeste Minervas zijn geleverd door de Firma Post in Amsterdam, deze dus door de distribiteur voor het zuiden uit Helmond.

En dus een Minerva “Taylor Patent” wat betekent dat er een Excelsior Park uurwerk gebruikt is.

Ik had al drie Minerva “Taylor Patent” varianten, nu is het dus een mooi kwartet!

Mooi geblauwde wijzers:

En het kwartet samen:

10 likes

Heel knap! Hoe heet dit soort wijzers, met zo’n rondje eraan? Geeft een grappig schaar-effect. :ok_hand:t2:

1 like

Zie het schaar effect nu ook :sweat_smile:, nooit eerder opgevallen.

En geen idee hoe zo’n wijzer met zo’n bolletje heet, maar alles heeft een naam, dus wellicht dat iemand het weet?

Blijkbaar is het opgevallen dat ik stopwatches wel kan waarderen. Vorige week kreeg ik zomaar een erg leuk exemplaar aangeboden, onder het mom van, hij ligt hier toch maar stof te happen.
Uiteraard aangeboden om dan toch zeker de verzendkosten te betalen, maar dat hoefde niet, hij krijgt bij jou een goed huis, dat is het belangrijkste, was het antwoord.

Een aantal dagen geleden heb ik hem opgehaald, ben er erg blij mee, is mijn eerste Heuer! Inclusief doosje en garantiebewijs, een erg leuke aanvulling op de verzameling. Dank @parisade, hij gaat een mooi plekje in mijn vitrinekast krijgen!!!

Een erg leuk doosje, met inhoud dus!

Erg mooie wp, loopt perfect!

Hier samen met wat andere doosjes met inhoud, stiekem vind ik hem, ondanks mijn voorliefde voor Minerva, toch wel erg leuk!~


12 likes

Mooie aanwinst Erik :star_struck: :clap: :clap: :+1: :partying_face:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Hoi Alle,

Laatst nog door mijn lades :nerd_face: :male_detective: gezocht, en een aantal stopwatches “hervonden” :eyes:

Een Sportex die blijkbaar door Leonidas of Heuer gemaak zou zijn :thinking:
Deze uitvoering is volgens mijn gemaakt voor de rallysport :racing_car: :thinking:

En deze Hanhart,

5 likes

1971

7 likes

Laatst weer een een leuke Minerva aan mijn collectie toegevoegd en toen viel er ineens een kwartje :grinning:

Ik heb een redelijke verzameling Minerva stopwatches etc, en een aantal modellen hebben het opschrift “type RBB”. Voor mij was het een raadsel wat een "type RBB "betekende, tot nu dus!

Zie onderstaande voorbeelden:



Ook in een oude folder staat er een.

Type RBB was voor mij dus een raadsel, laatst kwam er weer een binnen en toen viel het kwartje dus ! Alle Type RBB stopwatches die ik heb hebben een decimale indeling ( 0 tot 100) en de stopwatch gaat na nulstelling onmiddelijk weer lopen.

Meestal is het klik, lopen. Klik, stop en klik, resetten op nul. Types met deze aanduiding gaan na de derde klik weer onmiddelijk lopen. Volgens de tekst in de folder dus speciaal voor horloge planken!

Ben blij dat ik dit raadseltje heb opgelost, nu ooit nog eens uitvinden wat de afkorting RBB precies betekend!

8 likes

Enige tijd geleden is deze stopwatch binnengekomen.

grafik

grafik

Kan iemand me helpen het uurwerk te identificeren?
Het heeft enige gelijkenis met sommige Minerva werken, maar ik heb zo mijn twijfels.
Dertig seconden en 15 minuten Iets wat ik nog niet vaak gezien heb.

4 likes

Komt toch nog best vaak voor, alhoewel de meesten idd andere wijzerplaten hebben. Hier even een foto van een gewone wp en een jumbo.

Ik heb even in Montblanc writing time gekeken, hij lijkt idd wel wat op een Minerva uurwerk, maar toch net niet, staat er dan ook niet in. Is ook geen Excelsior park, die ken ik goed, maar wat dan wel?

Ik kan de foto niet vergroten, maar staat er niets onder de balans oid? Ik vindt het uurwerk er overigens wat erg simpel en laaggesteend uitzien. Mijn Minerva’s hebben in de simpelste uitvoering toch altijd nog 7 jewels, hier zie ik er 1 (?) denk ik.

4 likes

6 likes

Helemaal niets helaas, dat zou ook te makkelijk zijn :wink:
En wat stenen betreft: inderdaad tamelijk onderbedeeld…
Hier nog de oorspronkelijke foto


Ik zoek verder.
Dank voor de moeite.

2 likes

Even weer wat leven in dit topic. Mijn collectie stopwatches.

10 likes

Mijn Duitser en Rus

6 likes

Gaaf! En ik ben dus niet de enige die er 10+ heeft :sweat_smile: Ik zal vd week ook weer eens een vers fotootje maken en posten!

4 likes

Haha nee ik heb ook het virus. Collectie word alleen ,maar groter ben benieuwd naar de foto.

1 like

Bij deze, drie foto’s van alle Minerva varianten die ik in de loop vd tijd verzameld heb, de 4e foto zijn de “het is geen Minerva, maar hij is te leuk om niet aan te schaffen” stopwatches, met mn (nero) Lemania ea…




12 likes

Prachtige verzameling :star_struck:

1 like

Dank je! :blush:

Dat is echt een prachtige collectie. Grote focus op Minerva zie ik en idd hele leuke stopwatches van andere merken. Morgen ben ik er weer 2 rijker als het goed is via mp. Probeer de focus te hebben op Heuer en Omega stopwatches ,maar er komt vaak wat anders leuk voorbij wat ik dan toch erbij wil hebben. Ieder geval leuk om je collectie te zien en dat er andere verzamelaars zijn.

1 like