Het stopwatch topic!

Dat had ik zelf ook kunnen bedenken :grin: Hij houdt netjes de tijd gedurende 10 minuten dus prima zo.

Wel niet echt functioneel meer omdat hij een schaalverdeling van 0-100 heeft en in 60 seconden dus een hele omwenteling van 100 maakt. Las ergens dat dit ivm de industriële toepassing geweest is

Ik ga alleen nog op zoek naar het bovenste ontbrekende ringetje en ga hem daarna een mooi plekje in de vitrinekast geven.

Jup. Decimaal noemen ze dit. (zorgt ervoor dat verschillende handelingen gewoon bij elkaar opgeteld kunnen worden ipv allen apart omzetten en dan omzetten, en omdat je na de komma kan werken zonder omzetting)

En nu compleet voor in de vitrinekast met een van @Paul_K gekregen(!) beugel. Zeer veel dank allen!

3 likes

Prachtding! En met de geschiedenis erbij extraleuk :thumbsup:

1 like

Leuk om dit enthousiasme tegen te komen!! Mijn vader (Tinus Boon) was compagnon van de Fa. Post. Hij kwam daar in 1920(!) als aankomend monteur en werd in 1945 mede-directeur. De Fa. Post verkocht in die jaren stopwatches, controle-klokken, moederklokinstallaties , horloges,curvimeters enz. In 1961 is hij plotseling overleden en toen heeft mijn broer de zaak mede overgenomen. Ook die overleed vroegtijdig in 1986 (51 jaar !). Daarna was het voor de stopwatches en curvimeters een aflopende zaak, want wat wij verkochten was mechanisch en manefacture. Het digitale tijdperk deed zijn intrede. Zelf ben ik een paar keer op de Rikketik-beurs in Houten geweest en heb daar een paar (“herinnerings-stopwatches”) gekocht. Sweet memories!! Ik hoop dat dat je deze geschiedenis leuk vindt om te weten. Rest mij alleen nog jou een goed "Minerva-verzameljaar 2016 toe te wensen! Vr. gr. Martin Boon.

4 likes

Beste Martin,

bedankt voor dit stukje geschiedenis! Leuk om lezen en het verhaal zo rond te krijgen.
In de tijd dat jou vader daar directeur was stond mijn opa dus met een door jullie geleverde stopwatch zijn werk te doen.

Het levert bij mij ook meteen een vraag op, weet jij toevallig ook of ze bij jullie op de zaak ook het onderhoud deden? Of werd dat normaliter door plaatselijke horlogemakers gedaan?
Er staan nl twee horlogemakers “krabbels” aan de binnenkant van het deksel. Bij een ervan meen ik het jaartal 46 te ontcijferen…

Groet en dank!

Erik

Ps En welkom op dit forum!

1 like

Beste Dins,
In antwoord op je verzoek het volgende: de zaak van mijn vader (en compagnon Post) was op het Singel in Amsterdam, daar werden alleen de grote uurwerken (nachtwakerklokken, periodetellers, stempelklokken enz. gerepareerd. De stopwatches echter werden gerepareerd door een plaatselijke horlogemaker hier in Santpoot (waar wij woonden en ik nog steeds woon) De moeilijke reparaties gingen naar Villeret (Jura/Zwitserland) waar de fabriek was. Dhr. Frey was toen directeur; toentertijd de grote ingenieur wat betreft horloges en curvimeters. Hij had nogal wat patenten op zijn naam staan. 12 jaar geleden is hij overleden. Minerva is 10 jaar geleden verkocht aan Mont Blanc (van de vulpennen !).Ik heb in de prospectus van Minerva (jaren 1970) nagekeken wat het type van de stopwatch is. Als het een onderverdeling van 1/100 minuut heeft, dan is het type 3932 ; is het met onderverdeling in 1/5 sec, dan is het type 3931 (Alletwee: grote wijzer eenmaal rond in de minuut en een minutenteller tot 30) Type Rattrapante oftewel Schleppzeiger .( zie Google ).Gr. M.Boon.

U hebt toevallig geen Minerva horloges of stopwatches meer over die nog te koop zouden zijn?

Erg leuk die stopwatches ! Ik kocht gisteren 4 Heuer stopwatches incl de doos. Nu kriebelt het om er ook één van Breitling / Hanhart en Minerva te kopen :smiley:

4 likes

Poeh leuke aanwinsten hoor!! Even uit nieuwsgierigheid, waar vind je 4 van deze schoonheden in een keer? Mazzeltje of ergens in een winkel?

+1

Er stond er één op Marktplaats. Toen ik daar kwam bleek hij er nog 3 te hebben. Toen maar allemaal meegenomen :slight_smile:

1 like

Mazzeltje dus :wink: Gefeliciteerd!

Beste Martin,

dank voor dit stukje historie! Ik ga vanavond weer even bij opa langs en zal ook dit verhaal aan hem terug koppelen. Dank!

Dat deed het bij dus ook na mijn eerste ‘krijgertje’ :laughing:

Flink gezocht en een gokje genomen. Hij stond omschreven als stopwatch, maar niet als rattrapante. Op de (slechte) foto’s meende ik toch een tweede wijzer te ontwaren achter de eerste. Hij stond voor weinig te koop, dus maar de gok genomen en jawel, deze beauty is vandaag gearriveerd:

Ietsje kleiner (4,8 cm) dan de minerva (5,5 cm), maar volgens mij wel ongeveer uit dezelfde periode en dus ook een rattrapante!!. Met een ander systeem ook, een drukknop links en een schuiver rechts… @GhentWatch Heb jij wellicht een idee hoe ik deze moet bedienen?

En het binnenwerk:

Groet Erik!

1 like

Erg leuk! Nu zie je pas hoe groot de Minerva is.

En hoe verbaasd ik ben over het uurwerk in de Minerva!

@tinusboon: ik heb ook eens een mooi stukje van jullie geschiedenis gevonden: Rommelmarkt sprookje en dus nieuwe aanwinst en mijn laatste vraag in dat al 11 jaar oude topic is dan nu ook grotendeels beantwoord :+1:

De ogenschijnlijke eenvoud van het uurwerk vd minerva tov de wat ingewikkeldere vd excelsior park bedoel je?

Minerva:

Excelsior park:

Ik heb geen idee, maar zijn beiden rattrapantes dus volgens @GhentWatch technisch vernuft…

Ja. Zin om je geld te verdubbelen? Is het model dat ik zocht dat net tussen de slider en seperate reset EPs komt in mijn collectie :slight_smile: Heb een gewone EP, een EP met 12 uur counter met aparte reset, en een EP met slider.

Slide start en stopt. kleine pusher is de split second. En de kroon is de reset.
Die slide is effectief gewoon een stukje metaaldraad die tegen de balans wordt geforceerd.

1 like

Nee sorry :disappointed: Echt duur was hij niet, maar ik vind hem gewoon te mooi en hij komt netjes in de vitrine, naast de minerva :wink:

1 like