Rommelmarkt sprookje en dus nieuwe aanwinst

Ik liep vandaag over de markt in Rotterdam om kaas en black tiger prawns te gaan kopen. Omdat het al half twaalf was had ik niet de illusie op het rommelmarkt gedeelte nog wat spannends aan te treffen. Maar ja, toch maar even de kramen af.

Op een gegeven moment zag ik tussen allerlei dozen en andere zooi twee zakhorloges of iets dergelijks en pakte het geheel (lag in een doos) op. Bleek een klembord te zijn met twee stopwatches. Van Minerva…

Wat ik ongeveer zag:

Dat was wat zeg, een blauw stalen klembord met de instructie er nog bij en twee stopwatches… New Old Stock…

Ik werd daar best even zenuwachtig van, dit is geen horloge maar het tikt en is mechanisch dus ik vind het prachtig! Maar ja, je ziet wel vaker iets moois en dan zegt zo’n handelaar bijvoorbeeld “Doe maar 300 euro”. En omdat het al bijna twaalf uur was leek me dat ook wel een realistische optie. Maar goed, even vragen.

Handelaar: "Doe maar 35 euro"
Ik: “Uh…”, geschrokken: “ja maar er mist een deel, dat ding links bovenaan…” terwijl ik op het plaatje op de instructie wees.
Handelaar: "Oh, die is dan zeker gejat. Doe maar 30"
Ik (had mijn geld in mijn zak al lang vast):“Nou vooruit dan maar…”

Dit was dus echt zo’n sprookjesmoment (voor mij) op de markt. Op zoiets hoop je elke keer en als het dan gebeurt… Laat ik zeggen dat ik heel erg blij ben!!!

Die derde stopwatch links bovenaan de foto op de instructie mist trouwens niet, die was in de tijd optioneel bij te bestellen las ik later.

Op de plaat kun je de naam van de Nederlandse verkoper zien, “Post Amsterdam”, hiervan staat ook een sticker rechts bovenaan het klembord met adres en telefoonnummer. Ik ben er inmiddels achter dat ze op het adres niet meer zitten (als ze nog bestaan) en het telefoonnummer is maar 9 cijfers dus ik hoef ook niet te bellen :slight_smile:

Nog een foto van de doos:

Wat over de functie, het is gemaakt om je werknemers te timen op handelingssnelheid maar kon ook gebruikt worden voor sport. De wijzer gaat in 1 minuut rond maar de index loopt van 1 tot 100. Vervolgens kun je maximaal 30 minuten timen.
De kroon is om op te winden maar ook om de timer te starten en te stoppen. Als je na stoppen nog eens indrukt gaat de wijzer terug naar 0 en begint dan gelijk weer te lopen. Op 0 stellen gaat dus eigenlijk niet.

Boven het klembord zit een wegklapbaar palletje. Deze leg je op de twee kronnen waardoor je de timers tegelijkertijd start. Maar je kunt er natuurlijk ook een aanzetten en de andere stoppen. Dan kun je iets timen, deze tijd vervolgens stoppen, waardoor de andere vanzelf weer start. Ter vergelijking bijvoorbeeld. Allemaal heel handig.

Ik heb de stopwatches er even afgehaald, maar de achterkant krijg ik niet makkelijk open en ze zijn nog zo ongeschonden dat ik niet durf er met iets hard op los te gaan. Ik zie mezelf al een gigantische kras op zoiets maagdelijks maken. Eeuwig zonde.

Als iemand meer info voor me heeft over dit klembord en/of Post uit Amsterdam hoor ik het graag!

1 like

IK bied 300 % winst !! Dat krijg je niet iedere dag :D:D
Betaal ook nog 30 euro extra om te versturen…

Geweldig, Henrik !!
Net zoals zakhorloges heb ik Stopwatches bewust links laten liggen, voor je het weet zit je alweer helemaal fout…in dit geval dus helemaal goed.

Echt een sprookje, dat losse klembord is het al waard.

Ik kom wel eens ergens waar iemand ook zo’n bord heeft met 3 Heuer stopwatches erop. Ik heb het al tig keer gevraagd, maar hij wil er (nog) niet vanaf.

Hartstikke mooi, Henrik.

Super Henrik, maw het is super en jij bent super, je verstaat me wel hé, kortweg het is super. :D:D:D

Waarom kom ik nooit zo iets tegen ? :frowning: en dan nog Minerva en NOS

Heel mooi Henrik. Gefeliciteerd. Ik moet toch maar eens wat eerder opstaan in het weekend…

Gerwin

Ja Freddy, Super! :slight_smile:

Weet jij trouwens wat voor werk hier in zit en hoe oud ze zijn? Op de instructie staat dat de stopwatches Minerva Stoppuhr Ref. 5302 zijn.

Gefeliciteerd Henrik, Waar is de Rommelmarkt in Rotterdam die geen Rommel verkoop??? Prachtige Stopwatch’s van Minerva, zo een heb ik ook.
Volgende keer een chronograaf van Minerva.

groet.
Yuen tai

gefeliciteerd,zoiets kom ik nou nooit tegen,is al de zoveelste keer dat ik iemand feliciteer met een nieuwe aanwinst van de markt/braderie,wat zou dit nou in de handel opbrengen bij verzamelaars ?

Geert en Yuen, dat is op de Binnenrotte tussen de Blaak en Weena (Rotterdam) op dinsdag en zaterdag. Succes :smiley:

Kijk, dat zijn van die momenten waar een WIS weer een paar maanden op kan teren… Van harte Henrik met deze (wederom) prachtige aanwinst. Ik heb oude beelden van de Formule 1 gezien waar ze deze klemborden met stopwatches gebruikten om de rondetijden te meten en te noteren. Dat was jaren 50, begin 60.

Deze horen echt thuis in je ondehand rijkelijk gevulde rariteitenkabinet.

gr,
Hans Mennink

Fantastisch verhaal Henrik! Zeker wanneer blijkt dat je nog aan het afdingen slaat ook…geweldig!!

Ik weet hoe het voelt henrik, heerlijk he? Super, echt een prachtstuk, geniet ervan!

Yaffle

Jaloezie jaloezie…, veel plezier ermee Henrik!

Mooi! Ik heb nog een losse Minerva, gebruikt door een voormalig stuurman op de zeevaart, precies dezelfde.





Natuurlij die van Henrik zijn veel mooier.
Groetjes.
Yuen Tai

Leuk verhaal, Henrik. Een mooie complete set: veel plezier ermee!

Fantastisch Henrik!! Ben je de kaas en de black tiger prawn niet vergeten?

Die Henrik, zo wordt je toch nog beloond voor het zelf niet meedoen aan de prijsvragen. Het is je gegunt. Zelf ook weleens enkele malen op die markt rondgelopen, maar toen was er echt niets.

Proficiat Henrik ! Prachtig en apart stuk uurwerk historie. En bovendien, ook nog gemaakt door de echte, oude, Minerva !

Je bent precies op tijd met deze mooie vondst. In april is weer de marathon van Rotterdam, cu bij de eindstreep…

Ik moet toch weer vaker naar de markt gaan :smiley:

Gefeliciteerd Henrik, ziet er prachtig uit.

Ruud