HF als slijpsteen voor de geest: Grand Seiko SBGX261 of Sinn 556i

Beste mensen,

Het Horlogeforum is meermaals een slijpsteen voor mijn geest geweest. Nu is weer een overweging waar meerdere meningen ten zeerste worden geapprecieerd.

Het volgende:

Al enige tijd zoek ik een stoere beater en ik kom uit op een klein zwart horloge met stalen band. Nu is de Explorer I in mijn lijst voorbij gekomen, maar voor nu wil ik nog geen kroontje (no offence to anyone). Het moet iets minder high profile (naar buiten). Na vele overwegingen kom ik bij twee kandidaten die ter vergelijking worden overwogen.

1. Grand Seiko SBGX261

Met een review van onze Adrian

En nr 2, de Sinn 556i zwart

Met een review van onze Teddy B.

Mijn overwegingen:

• De Sinn heeft een prachtige zwarte pianolak plaat, wow wat een beauty
  • De wijzerplaat van de GS is ook een beauty alleen minder shiny dan de Sinn (zo op het eerste gezicht, heb ze nog niet live gezien/vergeleken)
  • Het 9F quartz uurwerk van GS is een must have voor mij (10s per jaar afwijking :muscle:)
  • Het Sinn uurwerk is ookee.
  • De band van de Sinn is mooi, alleen vind ik de end links niet zo mooi
  • De seconde wijzer van de Sinn is te kort
  • De GS band heeft mijn voorkeur, de oyster style vind ik prachtig, alleen onze Adrian vind het een K band.
  • Voor zowel de Sinn als de GS geen anti kras techie dingen (waar Sinn zo goed in is)
  • Afmetingen zijn beide prima
  • GS te koop voor 1500 bijna nieuw en 2100 nieuw op C24. D
  • De Sinn doet 1000 gebruikt en 1300 nieuw
  • Beide prijzen zijn binnen budget en geven nauwelijks gewicht in de overwegingen.

Wellicht / hopelijk heeft u aanvullende overwegingen?

20 likes

Leuk dilemma, ik zeg GS. Maarja het kan beide, wat je zelf wil. Voor mij zijn de GS afwerking en de 9F de overtuigende factoren

4 likes

Hands down de Sinn! Geweldige alleskunner en zeker geen saai voorkomen (of ik heb gewoon een hele saaie smaak)

5 likes

Sinn, 100%. Veel geschikter om als beater te dienen

Die GS is nog saaier. Man, wat een nietszeggende GS is dat.

2 likes

Maak nog ff een polletje aan, houden we van.

2 likes

De urenwijzer is te kort. Team GS hiero. Meer diepte in de plaat door de opgelegde indices. Eens je de GS in het echt hebt gezien, ben je om

3 likes

Vind de Sinn meer in jouw omschrijving van stoere beater passen… de GS is toch wat meer gepolijst, ook letterlijk.

Heb je al bij Damasko lopen neuzen?

Gr, Vigorelli

2 likes

Ik heb ongeveer beide… :slight_smile: Een GS013 (exacte ref vergeten) en een 556ib. Deze horloges zijn niet met elkaar te vergelijken

2 likes

Klopt, maar de wijzers zijn te kort en de lume is matig.

Die indices en wijzers van de GS glinsteren als een hondelul in de maneschijn. Dat is veel meer in het oog springend dan je zou denken.

Ome Adrian heeft niet goed opgelet. De GS komt met 2/3 schakels. Dat betekent dat je de band in stappen van 1/3 kunt sizen. Voorts moet je bij GS opletten op welk punt je de clasp monteert.

Als je een GS op de juiste manier op lengte maakt heb je een bijzonder, bijzonder comfortabele band. Bij mij hangt de vouwsluiting niet onder de klassieke 90 graden die de meeste juweliers aanbevelen, ik heb 'm verder richting de zes uur verschoven.

Geweldige banden. Ik heb alleen wat spijt dat ik geen 37mm heb gekocht, maar de 40mm SBGP011. :slight_smile:

GS for the win, any day, all day.

Alhoewel…

Citizen is een geduchte GS concurrent. En je koopt al quartz Chronomasters in 37/38mm voor zo’n 1600 na import.

+/- 5 sec / jaar.

Het moet gezegd: De GS tikt “statiger” wegens de tweede slag om backlash tegen te gaan.

17 likes

Dit

2 likes

Ja!

1 like

Het uurwerk van die Grand Seiko kun je uit de kast halen om vervolgens de Sinn er mee tot poeder te vermalen. Als je me vraagt welk van die twee horloges nog zal lopen nadat je ze van de derde verdieping uit het raam flikkert zeg ik dat de GS dat eerder overleeft dan de Sinn.

2 likes

De Sinn is, qua model/uitvoering meer een beater dan de GS, die ik persoonlijk meer een “net” horloge vind.

Het 9F uurwerk is absoluut een topper. En gezien je eigen opsomming, lijkt het dat je de keus eigenlijk al gemaakt hebt :wink:

1 like

Gs zien er alleen als nieuw mooi uit.

4 likes

Gs is veul mooier afgewerkt.

1 like

Dat glinstert toch helemaal niet.

Gekke Henkie…

Maar ik zeg ook GS boven Sinn.

1 like

GS, kop en schouders.

1 like

Wil je een beater dan de Sinn.

Wil je een dagelijks horloge dan de GS .

:thinking::thinking::thinking:
Mijn voorkeur zou de Sinn zijn.

2 likes

Begrijp werkelijk het vergelijk niet van beide modellen.
Dit zijn 2 volkomen verschillende horloges.

Dus ga ook niet mijn voorkeur uitspreken.

Voor mij een makkelijke keus voor de GS. Ik vind Sinn ook een mooi merk, maar van dit model zijn helaas de wijzers te kort.

1 like