HF Café... daar is altijd wat mee

Zelfs jij niet?

1 like

Niemand…

1 like

Mooi dat De Blije Beer er toch nog in zit!

4 likes

Wederom top :ok_hand:

1 like

Die hoort er gewoon in!
Het was geen test, maar goed om te zien dat leden zelfs PBen als Ted er niet in zit! :pray:t2:

Dank @SAT :facepunch::v:

6 likes

Deel 4

Ik post hem nu al, omdat ik morgen geen tijd heb en nog 279 strips moet signeren.
De strip is iig super mooi geworden, let maar op. Gewoon Profi. :ok_hand:

De topics. Het hadden allerlei topics kunnen zijn. Veel mooie en speciale NA’s. Die van @timemachines is toch wel heel speciaal. Maar helaas gebeurde er iets, waardoor al vast stond wat het onderwerp van de tekening zou worden… Het overlijden van @watchagain :disappointed_relieved:

In goed overleg zul je hieronder zien wat het geworden is.
Aan het einde van dit bericht zul je de finale strip zien, die ik zal afdrukken en samen met het album naar de familie zal opsturen. Frits had namelijk ook een strip gekocht.

Daarnaast beschrijf ik hieronder het maakproces van deze cartoon, omdat ik denk dat het best interessant is. Daarnaast zoek ik nog 1 a 2 tekenaars die mij volgend jaar willen helpen, zodat we dit met z’n 4en kunnen gaan doen.

Digitaal tekenen is dus niet makkelijker of minder werk.
Wel kun je makkelijker fouten aanpassen, dus het werkt wel lekker.

Ik werk met Adobe Photoshop 2020 op een Macbook icm Wacom Cintiq 16 (hoe groter hoe beter).

Stap 1 is een raster van 6 plaatjes.

De volgende stap was het schetsen van de ‘onderkant’ van het cafe.
Ik werk van blauw-rood-zwart.
Eerst ruw schetsen in blauw en daarna iets nettere in rood:
Bij deze laat ik de blauwe even weg.

Hierna ga je de finale lines aanbrengen in zwart:

Na zwart, komt op een aparte laag kleur:

Dit was de ‘onderkant’ van het café, je komt er straks wel achter wat ik daar mee bedoel. Dat heeft niks met het teken zelf te maken, maar met het onderwerp.

Nu ga ik aan de bovenkant beginnen. Maak de lagen leeg, zodat je weer kunt beginnen met een ander deel op een ander laag. Tip: Onthoudt goed op welke laag je werkt en geef ze logische namen.

Nu gaan we weer met blauw schetsen. Lekker ruw, hoeft niet zo netjes. Als de compositie er maar op komt.

En met rood netter:

En als laatst zwart met de finale lines. Alles weer op aparte lagen:

De blauwe en rode laag zet je weer uit, en op een aparte laag ga je zwart vullen met kleur:
Tip: Zorg dat de lijnen sluitend zijn, anders kun je niet vullen. Hoe netter je werkt, hoe sneller het vullen gaat.

Hierna komt de schaduw en komen de hightlights op erbij, wederom op een aparte laag:

Nu wordt het tijd om ‘onder’ en ’ boven’ samen te voegen. Dit ga ik doen dmv een ‘glazen plafond’ op een aparte laag die ik dan 70% dekkend maak, waardoor die transparant wordt:

Nu het begin erbij, die ik ook heb geknipt naar het tweede plaatje:

De onderkant van het cafe erbij, en daarmee is de tekening af:

Oh nee, wacht ze zeggen nog niks…
Losse wolkjes en tekst erbij:

Ja… NU is hij af!

Frits, vaarwel. En nogmaals sterkte aan de nabestaanden.
En ook na de dood is er hopelijk nog steeds humor en satire:

87 likes

Hij is weer mooi, @Jurk! En ook erg leuk om de making of eens te zien. Daardoor groeit mijn respect voor je kunsten weer. :clap:t2:

1 like

Kijk! Dat schept nog hoop! Ben benieuwd wie ik later nog een keer tegenkom. Muzikanten lijken me wel tof.

Ik sta toch elke keer weer te kijken van het hele proces. Knap hoor! :ok_hand:

Iets moois om later op terug te kijken. Mooi hoor Jur!

2 likes

Hij is super!! @Jurk
Zelfs inclusief making of!! Je bent er maar druk mee.
Wel echt gaaf om te zien hoe je het allemaal doet​:clap: :ok_hand:

1 like

Oja, het is verdomme al weer zondag! :sweat_smile: mooi gemaakt weer. Leuk zo die uitgebreide ‘achter de schermen’ :+1:t2:

1 like

Leuk om the making of te zien! Heel gaaf! Succes morgen met signeren

1 like

Mooi hoe je in deze strip de humor en de dood combineert Jur!
Ik ben er zelfs even stil van…

3 likes

Dank!

Ik heb aan deze heel veel tijd besteed, omdat ik graag ook iets goeds voor Frits wilde maken,
Die van @MonsterT wordt sowieso nooit meer geëvenaard :pray:
Maar daarom vond ik het wel leuk om de making of te laten zien omdat deze tekening zoveel lagen heeft. En wellicht steekt iemand er iets van op.

Dank!
Doe mijn best.

slaap lekker iedereen.

5 likes

In hogere sferen @Jurk erg mooi gemaakt!
Een mooi eerbetoon !

1 like

Heel gaaf :ok_hand:, inclusief making of

:ok_hand:

2 likes

@Jurk heel gaaf gedaan. Snap dat er eigenlijk teveel werk in gaat zitten. Hoe had je gedacht het te gaan doen met meerdere tekenaars?

1 like

Heel simpel gezegd het werk over 4 verdelen, zodat er wel elke week een strip blijft. :+1:

Elke tekenaar doet 1 aflevering in de maand.
Het HF café concept, 1 piece of 6 plaatjes en/of combinatie er tussen.

3 likes

Oke. Dan krijg je wel vier verschillende stijlen. Misschien een idee: Dat jij de schetsen opzet. Blauw en rood. En de andere intekenen en inkleuren. Dan blijf je de zelfde stijl (die van jouw) houden. :ok_hand:

1 like

Mooi eerbetoon @jurk! Erg leuk gedaan.

1 like

:face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:, dan liever tweewekelijks een aflevering

1 like