Hi allemaal. Het lijkt mij leuk om hobbymatig aan horloges te sleutelen. Ik vind het echter lastig om hier handen en voeten aan te geven. Waar moet je nou beginnen en welke spullen heb je nodig. Wie kan mij adviseren?
Op Youtube kun je legio filmpjes vinden over het servicen en repareren van horloges. Zoek 'ns op de tutorials van Alex Hamilton of Chronoglide; die bieden een schat aan informatie; van heel basic (welke gereedschappen heb je wel en niet nodig? hoe werkt 'n mechanisch uurwerk eigenlijk?) tot heel uitgebreid. Da’s alvast 'n goede start. Succes!
Hier staat alles wat je nodig hebt
Kijk eens hier:
Toon hier je opgeknapte vintage horloge, voor en na.
En hier:
Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)
Dan zie je al veel mooie voorbeelden, waarbij ook geregeld vermeld wordt met welke middelen en gereedschappen is gewerkt. Als daar werkzaamheden bijzitten die je zelf ook zou willen doen, dan kun je altijd iemand vragen hoe & wat.
En hebben jullie dan nog tips met wat voor horloge ik het beste kan beginnen?
Handopwinders met een kleine seconde wijzer zijn de meest eenvoudige en de basis van ieder ander uurwerk. Ik zou zeker hier mee beginnen. Ik denk de uurwerken waar je in het begin het beste naar kan kijken zijn de jaren 60-70 als we het over prijs hebben en de hoeveelheid problemen die je tegenkomt die je in het begin allemaal nog niet kan herstellen. Ga er maar van uit dat je veel zal vloeken in het begin, na wat tijd en financiële investeringen ga je er een leuke hobby aan hebben.
Ik zou zeggen, koop een uurwerkhouder, pincet en wat schroevendraaiers. Haal het uit elkaar met je camera erbij. Maak het schoon in wasbenzine. Haal wat horloge olie en een oliegevertje en ga het weer in elkaar zetten. De rest komt wel
Begin met een groot model uurwerk, zoals de Chinese kloon van het ETA 6497 (zak)horloge uurwerk. Simpel uurwerk, geen complicaties, lekker groot, dus ideaal om mee te oefenen. Deze worden ook gebruikt bij veel horlogemaker opleidingen. En het uurwerk is zeer gunstig geprijsd, dus als het misgaat, dan is de schade beperkt.
Helemaal eens Da’s 'n prima caliber om mee te beginnen en uit te vinden of het sleutelen aan horloges " jouw ding is ".
Ik ben zelf begonnen met zakhorloges die heb ik heel wat keren uit en in elkaar gezet en na wat keren zonder tekening of foto’s en ook de benamingen van de onderdelen geleerd en op een gegeven moment wat kleiner en ingewikkelder. Als ik je advies mag geven blijf weg van de Chinese gereedschappen ik heb die fout wel gemaakt en dat verpest je hobby snel , koop wat bij een goede zaak en voor €100 heb je echt wel een redelijke schroevendraaier set en nog een paar tientjes voor een pincet dan kom je al een eind en de rest komt vanzelf.
Hoe heet die Duitse webshop nou ook alweer waar je mooi gereedschap kunt kopen?
Staat in mijn favs
Kunnen jullie even met mij meekijken. Ik heb wat spulletjes in mijn winkelmandje zitten om voor een eerste keer een Ali express uurwerk uit elkaar en weer in elkaar te zetten. Zijn er nog essentiële zaken die ik mis?
Schroevendraaier set:
Watch movement holder:
Werkmat:
Horlogepot:
Onderdelen bakje
Watch hand setting tool
Dial protector
Hand removal
Ik mis een pincet, die heb je zeker nodig.
Die hand removal tool vind ik niet werken, heel weinig controle over, te grof/ruw.
Zelf gebruik ik graag de handversie (zoals te zien bij de dial protection) en dan met een stukje doorzichtig folie over de wijzers heen leggen.
een klein luchtblazertje (balgje) gebruik ik om een balans te testen of aan te blazen, en om schoongemaakte onderdelen weer droog te blazen.
En een balletje om de achterkant van een horloge open te kunnen draaien.
Bij allebei kun je prima de Ali versie bestellen.
Vergeet niet wat rodico, altijd handig voor een hoop zaken
Als je gaat sleutelen aan een uurwerk, dan kan ik je alleen maar aanraden om goede schroevendraaiers en goede pincetten te gebruiken. Verder zijn zaken als een matje, onderdelen bakjes en ander klein spul te verkrijgen voor een vriendelijker prijs. Bespaar daar op (voor het moment) en leg wat meer bij de schroevendraaiers en pincetten.
Ik heb geen ervaring met de door jou getoonde schroevendraaier set, maar ik ben ooit begonnen met een set van Beco Technic (bij dezelfde leverancier te krijgen, in een houten doosje) Fijne set, waar ook de originele Bergeon bladen in passen.
Rodico is heel handig (soort kneedgum) bv voor het oppakken van schroefjes en andere kleine onderdelen, die met een pincet snel wegspringen, zeker in het begin. Staat op het laatste plaatj, het groene gemachtigde voorwerp.
Geen ervaring met Chinese rodico, maar ik zou het originele spul kopen. Zal geen rib uit je lijf zijn.
Waar kan ik dat folie vinden?
Hebben jullie ook tips voor:
-olie plus gereedschap
-case openers
-glas openers
Gewoon de folie van een ziplockzakje is prima hoor.
Vergeet niet om een loepbril oid te kopen, zelfs met een zakhorloge uurwerk is het lastig te zien of alle tappen in de stenen zitten met het blote oog .
Ik zag deze case opener bij Ome Ali. Zier er degelijk en betaalbaar uit. Iemand ervaring of tips voor mij?
Zou in eerste instantie geen dure opener kopen. Met zo’n rubberen bal kom je een heel eind.
Idem glas afnemers of olie. Eerst proberen of je het sleutelen bevalt.