Neuh…
Prima om mee te starten.
Olie; heb ik eerder benoemd hierboven.
Ipv duur vet (Moebius D5) kun je ook Molykote kopen. Is stuk goedkoper
Stuk ten aanzien van molykote kan ik niet vinden.
Is dit goed?
Kan ik dit voor alle onderdelen gebruiken?
Ik zie dat je dit jaar al snel richting de 500 Euro aan materiaal hebt besteld.
Ik neem aan dat daar ook (dure ?) horloge onderdelen bij zitten … ik zag al e.e.a. aan Omega onderdelen staan.
Of is het merendeel toch besteeed aan gereedschap en dergelijke hulpmiddelen ?
Maar dan nog een bedrag wat de fase allang voorbij is om te kijken of horloge knutselen wat voor je is
Desondanks is alle input nuttig want je zult vast meer hands-on ervaring hebben dan wij als “beginnende amateurs”
Een vraag die ik zelf nog heb … wat kan pegwood wel wat bijvoorbeeld een sate-prikker niet kan ?
Ik heb nog een party cocktail prikkers in de keuken
Dan heb je geluk gehad. Voor de nieuwe regeling waren dit soort systemen niet gebruikelijk en toen liet de douane het ook vaak door gaan. Dan scheelt het je wel btw als je boven dat bedrag besteld, moet ik ook maar is proberen dan.
Hier wordt het nog besproken:
Waarin merk je in het gebruik het verschil tussen verchroomde, rvs of aluminium schroevendraaiers?
n00b antwoord: ik had ook wat uit de keuken gejat, en dat is voor een hoop toepassingen prima, maar het wordt al snel te zacht als je ermee gaat schrapen. Dan laat het stof achter, terwijl het niet goed roest of aanslag van een tandwiel verwijdert. Dat stof is een mengsel van bamboe en resin. Dat wil je uiteraard niet in je uurwerk hebben.
Pegwood is steviger. Dus wel de voordelen, niet de nadelen. Voor een paar euro te koop, dus dat mag geen issue zijn.
Dat chroom wat je bedoelt is chroom vanadium een speciale legering voor gereedschap, aluminium schroevendraaiers zullen misschien wel bestaan maar niet van toepassing voor de normale mens, en de totaal verchroomde schroevendraaiers komen van Ali express, alleen schroevendraaiers met de zwarte kop met verchroomd zijn de redelijkheid goede of je moet merken als gedore, hazet hebben dan is het zeker goed
Voor de horloge wereld is onderandere bergeon veel gebruikt
Draadje even verplaatst. Het gaat hier echt alleen maar over technieken en gereedschap, zodoende.
Ik zie merken als Bergeon en Horotec verchroomde schroevendraaiers verkopen. Is dat dan minder dan rvs?
Ik kan me niet voorstellen dat deze merken de schroevendraaiers verchromen…
Is iets anders als gereedschap staal vanadium
Rvs schroeven en bouten daar is het meer voor
En laat je ook niet teveel afleiden door het materiaal van de schroevendraaiers … bij Horotec hebben ze o.a. RVS schroevendraaiers (dit slaat op de behuizing) waarbij de kop van de schroevendraaier de kleur heeft horende bij de maat van de punt. Zie de foto 1 hieronder.
Op foto 2 zijn de schroevendraaiers verchroomd (dit is dus ook mogelijk bij een A-merk)
De 3e foto zijn ze van gekleurd geanodiseerd aluminium en dan is de kop zwart.
Deze versie had ik dus gekocht.
Waarom ze meerdere varianten hebben ?
Kostprijs ? Voorkeur van de gebruiker ?
Maar in alle gevallen hebben ze dezelfde stalen bladen waarmee je het schroefje los en vast draait.
Ook bij Bergeon heb je dezelfde 3 opties voor de behuizingen.
Zolang de tip maar van de goede kwaliteit staal is dan maakt het niet zo heel veel uit waar de behuizing van gemaakt is ?
Dan is het de behuizing dus dan maar niet het schroef gedeelte
Aluminium is dan lichter in de hand, rvs en verchroomde messing exemplaren zal niet veel schelen qua gewicht dus al met al idd een voorkeur denk ik ook
Of het moet ook gaan over draaiknop eventueel…
Maak het jezelf een stuk eenvoudiger door heel snel een goede kennis basis te verwerven met vaardigheden in de praktijk en een bruikbaar advies over de benodigde gereedschappen zodat je thuis deze opgedane kennis snel in de praktijk kunt brengen. Je krijgt les van een zeer ervaren horlogemaker die ook nog eens docent is op één van de grootste horlogemakers opleiding in het midden van Nederland.
Daarnaast is het bijzonder leuk om in groepsverband te praktiseren over de handvaardige hobbels die je ontegenzeggelijk gaat meemaken tijdens het serviceniveau van een uurwerk.
Kijk hier voor meer informatie.