Als kleine ukkepuk van 7 à 8 jaar (1977-1978) mijn eerste horloge gekregen van mijn ouders, een Pontiac kwartshorloge met marineblauwe wijzerplaat en witte Arabische cijfers (te vergelijken met de momenteel nog verkrijgbare ‘Eric’ lijn van Pontiac).
Ik was er gek op en behandelde het als mijn meest kostbare bezit. Het was voor mijn ouders niet moeilijk om een geschikt cadeau te vinden want telkens we de stad introkken, was ik in die tijd bij geen enkele juweliersvitrine weg te slaan en keek ik met fonkelende oogjes naar al het moois. In mijn kamer hing ik foto’s op van advertenties die ik uitknipte uit tijdschriften : zo had ik er onder meer van Tag Heuer en Omega…
Een tijdje later kreeg ik van mijn grootouders ook nog een kwartshorloge van Casio. Daarop volgden nog een Casio calculator horloge, en eens ik in mijn tienerjaren was aangekomen, bleek er iemand op school aan ‘goedkope’ Cartier en Rolex horloges te kunnen geraken
. Nou ja, wist ik veel en ik lag er ook niet van wakker maar ik bestelde een ‘gouden Cartier’, die ik toch redelijk lang gedragen heb.
Verschillende G-Shocks vulden de jaren daarna het rijtje aan. Mooie en degelijke horloges, en ik was er altijd heel blij mee, maar de echte ‘horlogeziekte’ had ik nog niet te pakken (ik had toen andere prioriteiten).
8 jaar geleden deed mijn vriendin me voor mijn verjaardag een Woodwatch cadeau ; ik had die al regelmatig zien voorbijkomen op Facebook en had al wel eens vermeld dat ik die wel leuk vond.
Ik vond het echt wel een uitzonderlijk horloge en het was wel iets dat (bijna) niemand anders had. Van de extreem lange ‘lug to lug’ van 57mm lag ik toen nog niet wakker want de ‘horloge-etiquette’ was mij nog onbekend 
Een jaartje of drie geleden bracht een onverwachte polsbeweging een einde aan het houten bandje van mijn Woodwatch ; ik had weliswaar extra schakeltjes besteld bij Woodwatch om het bandje te herstellen maar heb er tot op de dag van vandaag nog geen werk van gemaakt…
Het was wel eens tijd voor een écht horloge, dacht ik bij mezelf.
Zo gezegd, zo gedaan : in de herfst van 2022 kocht ik mijn eerste automaat, een Certina DS PH500M, een duikershorloge. Ik vond het toen heel mooi maar ondertussen al weer verkocht omdat het te groot was voor mijn pols én omdat ik er uiteindelijk geen enkele voeling meer mee had : ik heb een hekel aan zwemmen dus ik duik of snorkel al zeker niet dus waarom ik een duiker als eerste horloge had gekocht : Joost mag het weten !
Ondertussen ben ik al wat verder met de hobby en heb ik al meerdere horloges gekocht en weer verkocht (na meerdere impulsaankopen, die iedereen hier al wel eens heeft gedaan); mijn smaak in horloges is ook op die redelijk korte termijn van 3 jaar nogal veranderd, en dan vooral in de laatste maanden.
Mijn focus ligt nu op horloges met eenvoudige, makkelijk leesbare wijzerplaten en een ‘vintage’ look en vibe, het liefst met een diameter van maximum 40mm.
Ik hoef dus geen duiker, of een GMT, chronograaf etc. meer. Ik houd het ook bij horloges in een prijsklasse die ik voor mezelf ‘betaalbaar’ vind, in die zin dat ik af en toe eens iets nieuws in huis kan blijven halen.
Natuurlijk heb ik ook wel enkele ‘graalhorloges’ in het achterhoofd maar die zijn momenteel niet voor mij weggelegd, tenzij ik mijn inkomen plots exponentieel omhoog zou zien gaan (in het onwaarschijnlijke scenario dat dit tóch ooit zou gebeuren dan wordt het iets van Omega, Glashutte Original of Grand Seiko
) ; ik wil er ook niet voor ‘sparen’, wat me dan ervan zou weerhouden om tussendoor eens een meer betaalbaar exemplaar te kopen of om dat geld te besteden aan mijn andere hobby’s.
Ik blijf natuurlijk vol interesse kijken naar en info verzamelen over alle horloges, van elk type en in elke prijsklasse. Het belangrijkste is dat je plezier beleeft aan een hobby en ik kan met volle overtuiging zeggen dat dit hier zonder enige twijfel het geval is ! 
P.S. Nog even toevoegen dat ik in een vlaag van zinsverbijstering ooit in 2017 eens een Apple Watch 3 had gekocht ; ik was uiteindelijk al Apple fan sinds 1999 en dat geloof zit nu, 26 jaar later, nog steeds muurvast. Topproducten… maar die Apple Watch
Ik zie er écht het nut niet van in, hoor. Bij deze dus, mijn allerslechtste horloge-aankoop ooit