Dat problem heb ik ook met mijn vintage horloges
Haal je het uurwerk dan niet eerst uit elkaar, voordat je hem in de ultrasoon doet? Als je de losse onderdelen in de ultrasoon doet, wordt namelijk het nog beter schoon.
Een simpel brillendoekje doet wonderen
Edit: niet zo een met een verfrissende citroen-meur, maar gewoon een stoffen doekje. Werkt trouwens ook op het scherm van je telefoon.
Uurtje in de 800 Watt ultrasoon bij 85 graden samen met de Weber carborateurs van mijn C Kadett en mijn bril.
Stukkie keukenpapier met Glassex o.i.d.
Als je je telefoon schoon wilt hebben moet je gaan eten bij de chinees.
Na afloop krijg je zo een hete doek.
DIE gebruiken om je gehele telefoon ff flink te schrobben.
Je schrikt je een hoedje hoe zwart het doek wordt en hoe schoon je telefoon.
Mijn vrouw vind het nooit een goed plan, maar mijn telefoon absoluut zeker wel!
Het is dat er “Temp. 65°C” op staat, anders zou ik zweren dat dat een frituurpan was. Het lijkt ook wel op de apparaten waarin mijn vader zijn instrumenten steriliseerde.
On topic, ik was een van die mensen die niet begrepen worden door @koekoek en @Climholland, tot ik onderstaande polsfoto maakte en ineens de zwarte klonten tussen de band zag zitten op de foto. Sindsdien doe ik de band (zoveel als redelijkerwijs mogelijk in losse onderdelen) in een beker Dasty en poets ik op de kasten met een zachte oude tandenborstel met een heeeeeeel bescheiden beetje Dasty gericht het vuil eraf (al mijn horloges zijn nauwelijks waterdicht).
Werkt prima volgens mij.

Alleen de kast en eventueel metalen band gaan in de ultrasoon uurwerken gaan inderdaad helemaal uit elkaar maar daar is weer een ander machine voor.
Deze ben ik aan het demonteren en dan gaan de korfjes straks in een houder en dan in de schoonmaak machine
Fuck! alweer… gek van dit soort topics… ben er weer klaar mee. Fijn weekend …
Elke dag onder de douche + microfiber doekje!!
… oké.
In antwoord op jouw vraag, ik hou ze schoon met van alles en nog wat. Onder de kraan, douche, doekjes, tandenborstelgedoe… gewoon alles!
Die laatste foto ziet er idd stukken beter uit
Hé Han, is die bedsprei uit hetzelfde jaar als je horloge?
Schoonmaken met een vochtige handdoek.
En als ie waterdicht is eens meenemen onder een louwe douche.
1 x per week in de vaatwasser
Wel extra glansspoelmiddel erin gooien
Elke avond maar ik hem schoon met een doek.
snap helemaal wat je bedoeld. Na het schoonmaken wordt ik dan wel gelukkig als er dan een pareltje onder vandaan komt, zoals de Sportsmatic die ik heb gehad, maar het is soms niet normaal vies…
Mild afwasmiddel, lauw water uit de kraan, theedoek, en dan kan hij er weer even tegenaan!