Hoe is de horlogecultuur op je werk?

Ja, en daar heb ik geen enkel probleem mee :stuck_out_tongue:

Saksen dan in mijn geval, geen Bataven!

2 likes

IT hier, toevallig 1 collega die er enige interesse in heeft (kwam ik laatst bij toeval achter), 1 collega die “een duur horloge in de kluis heeft liggen” maar nooit omdoet omdat hij nogal eens in shady landen komt, verder niemand. Als ze al een horloge dragen, dan een smart watch. De meesten kijken op hun telefoon of laptop om de tijd te zien.
Vind ik ook niet heel erg trouwens, als mensen er maar happy mee zijn vind ik het best. Niet iedereen kan goede smaak hebben :slight_smile:.

1 like

Door veel te reizen (vorige baan) ben ik er inderdaad achter gekomen dat ik middenklasse kwartshorloges eigenlijk heel leuk vind. Ze doen het altijd, want de EOL-indicator waarschuwt je ruimschoots op tijd dat de batterij leeg raakt, en de meesten hebben snelverstelling van de uren of kunnen verschillende tijdzones weergeven (ja, ik weet het, dat kan een klassieke GMT ook). Bovendien is de alarmfunctie handig op reis en zijn ze behoorlijk shock proof.

Mijn favoriete reishorloge: de Longines VHP.

3 likes

“Begrijpend” lezen :rofl: :sweat_smile: :grin:

Ik denk nog steeds met tranen in mijn ogen aan de tijd dat ik als jongeling me verbaasde over de afgetrapte schoenen onder een strak pak, hobbezakken om de schouders, slobbertruien onder een bet colbert… moet ik doorgaan? :scream:
Nederlandse zakenman vind ik doorgaans nog steeds slecht gekleed! En dan hebben we het nog niet eens over de horloges

1 like

Quartz-horloges zijn sowieso veel praktischer vind ik. Helaas heb ik er geen, maar misschien pik ik toch nog een keer een iets wat goedkopere GMT op. Nu ik in een andere tijdzone zit is het toch wel makkelijk merk ik, scheelt weer die +7 hoofdrekenen :wink:

1 like

Ik vind nette kleding zonder scheuren of vlekken wel een ding inderdaad. Vooral vanwege respect voor de partij waarmee je in gesprek gaat. Die les kreeg ik jaren geleden ook mee tijdens een consultancy training; “zorg dat je schoenen gepoetst zijn, want klanten kijken daarnaar.”

Maar of dat een strak pak is of gewoon een net overhemd met een pantalon eronder? Dat interesseert me niet zoveel.

Eens, maar nette kleding is ook in menig geval ver te zoeken :roll_eyes:

Vind je? Die indruk heb ik bij ons niet. Ik denk dat mensen op te slordige kleding hier ook wel aangesproken worden.

Maar ik heb de laatste tien(?) jaar al geen pak meer gedragen. De sfeer is duidelijk wel informeler geworden.

Jazeker, ik kom als zelfstandig consultant bij veel organisaties binnen en ik vind het hemeltergend.
Edit: pak draag ik ook bijna niet meer. Ik oas me enigszins aan de omgeving aan

1 like

Ik ben de consultancy-wereld eigenlijk een beetje uit onderhand, en heb de laatste jaren ook vooral in het buitenland gewerkt. Toen ik begon (1991) was het heel simpel; blauw pak, licht overhemd, zwarte schoenen en een niet te opvallende das. Dat is allang niet meer zo.

Ik ben begonnen in bank, verzekeringswereld en overheid. On topic: niet veel bijzonders gezien destijds qua horloges. Off-topic: pak,hemd, stropdas. Persoonlijk hou ik wel van kleur en niet standaard pakken. Was ook geen probleem. Tegenwoordig Pharma en gewoon netjes gekleed. On-topic: heel weinig interessante horloges als er al horloges worden gedragen.

1 like

In de zakelijke dienstverlening veel horlogedragers gezien die een Rolex, Patek of Speedmaster als (zogenaamd onopvallend) statussymbool voor succes gebruiken. En dan met name op hoofdkantoren van corporates. In de ICT bij expats voornamelijk uit zuidoost Azie opvallend veel vintage Rolex DJ’s. Grootste groep developers draagt echter een smartwatch of niks. Bij financials en cfo’s af en toe een IWC Portugeiser. Seiko kom ik meestal tegen bij de liefhebber die een automatisch horloge waardeert en daar iets meer aan wilt uitgeven maar verder geen horlogefanaat is (in verschillende sectoren waar ik actief in ben geweest). Uiteraard ook wel eens leuke gesprekjes gehad omdat ik vaak wel benieuwd ben naar de kennis en het verhaal bij een horloge. Mijn ervaring ligt met name in het relatiebeheer van klanten vandaar dat ik best wat organisaties op de werkvloer heb bezocht (pre corona :smirk:)

1 like

Bij mij is het maar magertjes gesteld. Dan heb ik het over de ICT bij de Rijksoverheid. Ik ken maar één collega die een paar leuke horloges heeft, verder vooral veel smartwatches of kale polsen.
Er schijnt ook een Seikoverzamelaar bij ons rond te lopen, maar geen idee wie dat is.

Pak je die bal toch met rechts.

Dat is mijn dominante hand, waar reflexen dus primair plaats hebben. En laat ik daar dan ook mijn horloge dragen :wink:

Links gaat hem niet worden om de bal te pakken; die is overduidelijk trager.

Maar we kunnen meer van die hypotheses deponeren. Het gaat er om dat ik mij om die reden kan voorstellen dat iemand die keuze maakt.
Het staat verder iedereen vrij zijn horloge kapot te rammen op ieder gewenst voorwerp. Dat zijn individuele keuzes.
Ik heb er verder geen waarde-oordeel over, in tegenstelling tot anderen.

Edit:
Ik weet niet of de huidige toestand van mijn linkerhand/-arm bovenstaande uitspraak bevestigt…

1 like

Doet mij denken aan het allerergste:

Ik: (verschijn ergens in een witte broek met een blauw overhemd)
Alternatief uitziend persoon: “waarom heb jij een pak aan?”

:sneezing_face:

3 likes

De “R” is al een tijdje in de maand…

Ik werk in de software branche voornamelijk met grote organisaties. Hiervoor spreek ik met alle lagen tm Cxx. Zoals te verwachten zie je daar van alles Patek inclusief vooral bij de grotere traders.

Onder mijn collega’s zitten wel wat liefhebbers. Rolex, Panerai, IWC, Zenith vooral bij management en sales. De technische collega’s dragen vooral smart watches.

Werk in de verslavingszorg , geen van mijn collega’s heeft iets met horloges .
De patiënten die hier zitten hebben bijna alles (van waarde) al verkocht voor hun gebruik .
Dus;
image

5 likes