Hoe is jullie hobby begonnen?

Onze vader (van @JohnWick en ondergetekende) was vertegenwoordiger van Omega, Tissot en Pontiac. Dus al vroeg besmet geraakt met horloges. Daardoor ook altijd een warm hart gehad voor Omega. In die tijd reden de vertegenwoordigers rond, met de gehele collectie in de kofferbak van de auto (gepantserd, dat wel) Dus ik had de mogelijkheid om alle horloges die er toen in de collectie zaten, door mijn hand te laten gaan. Was een mooie tijd.
Dus antwoord op jouw vraag: Hierdoor dus…! :+1:

3 likes

Van mijn vader kreeg ik zijn oude handwinder en zijn nieuwe automaat, omdat hij geen horloges meer droeg en twee quartzen genoeg vond.

Ik begon me toen af te vragen “hoe werkt dat nou, een horloge zonder batterij?” en wilde wat meer informatie over de oude handwinder vinden, google --> horlogeforum.nl --> aankoop SKX007 bij Monsterwatches --> hobby!

1 like

2 jaar geleden tijdens mijn studie had ik een paar flinke deadlines. Ik zat thuis en had weinig zin. Op de een of andere manier ben ik toen op het kanaal van The Urban Gentry beland. Begonnen met een Fromanteel globetrotter. Toen de SKX023 kwam, was ik verkocht. Sindsdien best wat geflippert :sweat_smile:

2 likes

Samen met mijn ouders in de jaren 70 bij de kijkshop op Overvecht (Utrecht) zag ik een Trafalgar Quartz horloge en heb wekenlang lopen zeuren of ik die mocht hebben. Gelukt :slightly_smiling_face:

Trafalger

2 likes

Bij mij ook bij de Kijkshop :slightly_smiling_face:

Wel, wel, zo zie je maar weer.
Wat een clinic allemaal teweeg kan brengen.
Je bent zeker niet de enige die na een clinic aan het rommelen resp. sleutelen is gegaan aan uurwerkjes.

Dat je nu aan het loeren bent naar een JLC geeft dus simpel aan dat je intussen al een echte collectioneur aan het worden bent. En inderdaad, een JLC is zeker een begerenswaardig horloge wat je graag in de collectie wilt hebben.

Daar is overigens al eerder een topic over aangemaakt, een drietal niet stuk te krijgen oud clinicers, @lassale, @Climholland en @rfpma hebben inmiddels een JLC Futurematic tot op de grond toe gesloopt en weer helemaal professioneel gerestaureerd en gekalibreerd.
En geloof mij, een Futurematic is nu niet direct het simpelste uurwerk onder de power reserve horloges, met name ook omdat het een vol automatisch horloge betreft zonder de mogelijkheid op handmatige opwinding.

Bezoek het topic maar, eens dan kan je lezen wat een dergelijke clinic aan huiselijke ellende voor vrouwlief heeft aangericht. De 3 klusketiers
dixi

2 likes

Dat topic heb ik toentertijd inderdaad met belangstelling en interesse gevolgd. Gaaf dat je dergelijke workshops organiseerde, hopelijk komt er nog een keer eentje. :slight_smile:

1 like

Wel heb ik er een paar gegeven op verzoek voor specifieke reparatie klussen.
Na de corona perikelen en als mijn fysieke situatie het ook toelaat gaan er nog wel een paar komen voor specifieke reparatiekusjes.
Met name voor het repareren van gebroken tappen, dus wisselen van tampons, bij cilinder zakhorloges, dat is immers old watchmakers school en wordt niet meer als vak gegeven op de horlogemakers vakschool.
Echter, de vraag naar het opknappen van dit soort cilinder zakhorloges vanwege emotionele waarde is stijgende.

Dus er gaat misschien nog wel wat gebeuren.

2 likes

Iig een begin van het lezen over en kijken naar horloges, ja!

Een klassieker (?). Dat was ook mijn eerste horloge. :grinning:

Welkom @_in_that_case

Bij mij is het begonnen toen ik mijn eerste Casio kreeg van mijn ouders tijdens de basisschool.

Onlangs weer aangeschaft om te klussen of voor vakanties.

Veel leesplezier op dit forum!

3 likes

Ik liep heel veel jaren geleden in v&d en zag een Seiko in een bak met water liggen om de waterdichtheid aan te tonen, die heb ik toen gekocht en ben gelijk besmet met het horloge virus😃

1 like

Hallo @_in_that_case
Om te beginnen: welkom hier op het forum. Wat een goede vraag om hier binnen te komen. Veel respons en het is een super leuk draadje geworden met veel persoonlijke verhalen, ook van HF leden die hier al een poosje meedraaien. Heerlijk om te lezen allemaal. Ik hoop dat je er zelf ook van geniet. Om nog wat meer van dit soort verhalen te lezen kun je ook eens kijken in dit topic:
I dare you…ik daag jou uit - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges
Daar staan ook een flink aantal uitgebreide verhalen van HF-ers die vertellen hoe ze aan hun horlogevirus besmetting zijn gekomen. Daartussen ook ergens mijn verhaal.

Hoop nog veel van je te lezen en zien!

Welkom

2 likes

Dat doet me denken aan die keer dat we met de mijnenveger voor de kust van Timor een local in een jukung vol ruwe opium uit het water wilden vissen, waarop die kerel met een 100m diepe freedive aan ons probeerde te ontsnappen. Ik weet nog wel dat iemand op het idee kwam om de LFA sonar te gebruiken om die man te vinden, dat was niet zo’n goed idee achteraf. De gast die dat bedacht is toen inderdaad in een roeibootje naar huis gegaan.

2 likes

Bedankt voor het warme welkom en voor de link. Dat is weer goed voor een avond leesmateriaal.

1 like

Een failliete juwelier had een goudkleurige Maurice Lacroix in de etalage liggen. Helft van de prijs. Ik kan mij herinneren dat ik er 200 gulden voor betaalde.
Waanzinnig. Ik kende niemand met zo’n duur horloge.
Trots, totdat iemand mij uitlegde dat dit geen automaat of handopwinder was.
En toen begon de ellende… :joy:

15 likes

8 Jaar en m’n eerste heilige communie…
Met m’n vader naar Aken (bus, uurtje, 25 km van Maastricht) en een Kienzle uitgezocht!
Handwinder, wist ik veel. Een quartz had ik liever gehad. Toen…

1 like

U heeft hem duidelijk nooit in het echt ontmoet. Rico V. is er niks bij. Ik hoop dat u vlug ter been bent.

2 likes

Vuurtje is aangestoken door @WatchWalker

1 like

Mijn bijnaam was destijds Ivan Drago. Hoe noemden ze jou ook alweer? Kimbo Slice toch?

2 likes