Hoe is jullie hobby begonnen?

Door zo eentje

image

7 likes

Begonnen met een heel erg lelijke Thomas Earnshaw skeleton toen ik 14/15 was of iets, ik voelde me echt een baas. Maar niets is minder waar als ik nu terugkijk en ik zou hem nu niet eens gratis willen hebben
 :sweat_smile:

Toen geswitcht naar een of andere gare Aeromatic:

afbeelding

Daarna mijn eerste fashionwatch gekocht, nu ook geen goede keuze meer als ik terugdenk (maar qua design al wat beter):

Toen mijn eerste echte serieuze horloge gekocht uit een goede deal:

Daarna twee voor mij toentertijd flink duurdere aankopen gedaan:

Blijft een topper die Maurice Lacroix


En nu eigenlijk alleen nog maar Rolex na het een keer te proberen met een vintage Datejust (16014). Dit jaar al geswitcht tussen de 16014, 116900, 16622 en de 116234 staat ‘on hold’ voor me. Dus zou je kunnen stellen dat ik op mijn 23-jarige leeftijd al verziekt ben als het gaat om horlogerie.

2 likes

En om het verhaal af te maken. Ik ontdekte steeds meer en mooier en dat blijft me bezighouden.

Nope dat niet. Zij een mooie ring .

Mooi verhaal en het is hard gegaan bij jou. Iets wat ik altijd probeer te temperen om op die manier een Rolex ver van mij af te houden. Blijft de hobby langer boeiend denk ik.

Oef vraag je mij iets.:grimacing: Ik moet diep in mijn geheugen graven. Voor mij begon het bij een horloge die ik van een familielid cadeau heb gekregen.

Beetje te hard ja soms.

Ik zou niet meer durven :heart_eyes:
Betekent overigens niet dat ik ‘goedkopere’ horloges niet meer waardeer, er zitten ook iconen en geweldige designs tussen de ‘goedkopere’ horloges.

Gelukkig, je bent niet verziekt zoals je zelf omschrijft :+1:

1 like

Mogelijk is de aandoening bij mij al op tien jarige leeftijd ontstaan. Bij de Kijkshop mijn eerste Casiootje met licht! Nou die batterij was vlot leeg natuurlijk.
Pas vele quartzen later kwam de interesse voor een automaat. En dat was een Tag Heuer Aquaracer. Het merk omdat ik het logo zo cool vond (in kleur). Toen nog vaak te zien als official time keeper in de Formule 1. Die Tag werd gevolgd door Breitling, Oris, Omega, Certina, Tudor en Rolex. Quartz kan me helaas niet meer bekoren
 alleen nog een Garmin Fenix 6 voor het hardlopen maar das eigenlijk geen Quartz geloof ik, meer een polskompjoetert
Edit; pics or it didn’t happen;

3 likes

Tja, hoe begint zoiets
en waar ligt dat begin.

Voor mij is dat toch begonnen op de kermis.
Uit de grijpautomaat won ik diverse horloges. Dan bestond er de mogelijkheid om ze in te ruilen voor een ‘groter’ cadeau, maar deze jongen ging liever met de horloges naar huis. Een heerlijk gevoel en altijd wel gedragen.
Daarna is het wat het budget en de portemonnee toe kon staan dan wel wat men bij mijn leeftijd vind horen.
Dat is dan vervolgd door Casio, en bijvoorbeeld een sporthorloge van Nike.
Toen ik zelf geld te besteden kreeg, is dat doorgelopen in Swatch, waar ik echt wel de nodige modellen van heb versleten. Een aantal heb ik ook nog wel in bezit, van een jaar of 20 geleden.
Altijd gefascineerd geweest van Breitling, dat op Ă©Ă©n of andere manier toch binnen enig handbereik leek te liggen maar voor die tijd en in die fase van mijn leven toch ook wel een smak geld kostte.
Toen was ik een jaar of 19 en had een vriendinnetje uit ‘de betere buurten van de stad’. Daar kwam een man over de vloer, die ‘in de handel zat’. Daar kochten zij dan merkkleding van, die in de winkels toch een flinke duit meer kostten. Van die man heb ik toen een Breitling gekocht, voor de som van 250 Hollandse guldens. Jarenlang heb ik dit horloge met plezier en genot gedragen. Nooit geweten of het een origineel exemplaar is geweest (maar met de nodige argwaan die in de jaren daarna is ontstaan ook getwijfeld over de rest van zijn handel). Dat horloge heb ik met een kapotte band ooit weggegeven

Daarna nog het nodige gekocht, in het segment Swatch en Seiko Quartz.
Dat is de laatste jaren in een redelijke stroomversnelling gekomen, in hoeveelheid en met uitloop naar de ‘modemerken’.
De afgelopen periode is dit uitgebreid naar een wat hoger segment, met o.m. Longines, Rado en natuurlijk een (zeker) echte Breitling.
Waar het gaat eindigen
geen idee
 Tot voor kort had ik een redelijk bevredigd gevoel over de collectie maar de afgelopen dagen voel ik toch weer wat onrust


Als kind was ik er al fan van. Het leek me iets “volwassen”, een horloge. Natuurlijk was dat toen met casio’s en andere goedkope quartz horloges, niet meteen met de hier gangbare merken.

Toen ik begon te werken, kocht ik mezelf een Tissot (nog altijd quartz hoor). Heb ik jaren elke dag gedragen, tot op een bepaald moment de band echt te gaar was en ik er een nieuwe op had laten zetten. Was het in die weken dat ik hem niet kon dragen (wegens kapotte band en de nieuwe in bestelling) gewoon geraakt dat ik geen horloge om had.

Paar jaar later terug begonnen met zo’n analoge stappenteller (bij gebrek aan betere omschrijving: een horloge met wijzers dat ook je stappen telt). Niet veel later een Apple watch, en binnen het jaar zat ik terug aan de horloges. Inmiddels natuurlijk wat meer reserves, dus dan kocht ik mezelf een compromis-horloge (Tag Heuer Link) die ik niet al te vaak gedragen heb, want binnen de maand had ik ook een Planet Ocean.

Ik zat duidelijk op de slippery slope, nu nog, en we zien wel waar die eindigt.

1 like

Onze vader (van @JohnWick en ondergetekende) was vertegenwoordiger van Omega, Tissot en Pontiac. Dus al vroeg besmet geraakt met horloges. Daardoor ook altijd een warm hart gehad voor Omega. In die tijd reden de vertegenwoordigers rond, met de gehele collectie in de kofferbak van de auto (gepantserd, dat wel) Dus ik had de mogelijkheid om alle horloges die er toen in de collectie zaten, door mijn hand te laten gaan. Was een mooie tijd.
Dus antwoord op jouw vraag: Hierdoor dus
! :+1:

3 likes

Van mijn vader kreeg ik zijn oude handwinder en zijn nieuwe automaat, omdat hij geen horloges meer droeg en twee quartzen genoeg vond.

Ik begon me toen af te vragen “hoe werkt dat nou, een horloge zonder batterij?” en wilde wat meer informatie over de oude handwinder vinden, google --> horlogeforum.nl --> aankoop SKX007 bij Monsterwatches --> hobby!

1 like

2 jaar geleden tijdens mijn studie had ik een paar flinke deadlines. Ik zat thuis en had weinig zin. Op de een of andere manier ben ik toen op het kanaal van The Urban Gentry beland. Begonnen met een Fromanteel globetrotter. Toen de SKX023 kwam, was ik verkocht. Sindsdien best wat geflippert :sweat_smile:

2 likes

Samen met mijn ouders in de jaren 70 bij de kijkshop op Overvecht (Utrecht) zag ik een Trafalgar Quartz horloge en heb wekenlang lopen zeuren of ik die mocht hebben. Gelukt :slightly_smiling_face:

Trafalger

2 likes

Bij mij ook bij de Kijkshop :slightly_smiling_face:

Wel, wel, zo zie je maar weer.
Wat een clinic allemaal teweeg kan brengen.
Je bent zeker niet de enige die na een clinic aan het rommelen resp. sleutelen is gegaan aan uurwerkjes.

Dat je nu aan het loeren bent naar een JLC geeft dus simpel aan dat je intussen al een echte collectioneur aan het worden bent. En inderdaad, een JLC is zeker een begerenswaardig horloge wat je graag in de collectie wilt hebben.

Daar is overigens al eerder een topic over aangemaakt, een drietal niet stuk te krijgen oud clinicers, @lassale, @Climholland en @rfpma hebben inmiddels een JLC Futurematic tot op de grond toe gesloopt en weer helemaal professioneel gerestaureerd en gekalibreerd.
En geloof mij, een Futurematic is nu niet direct het simpelste uurwerk onder de power reserve horloges, met name ook omdat het een vol automatisch horloge betreft zonder de mogelijkheid op handmatige opwinding.

Bezoek het topic maar, eens dan kan je lezen wat een dergelijke clinic aan huiselijke ellende voor vrouwlief heeft aangericht. De 3 klusketiers
dixi

2 likes

Dat topic heb ik toentertijd inderdaad met belangstelling en interesse gevolgd. Gaaf dat je dergelijke workshops organiseerde, hopelijk komt er nog een keer eentje. :slight_smile:

1 like

Wel heb ik er een paar gegeven op verzoek voor specifieke reparatie klussen.
Na de corona perikelen en als mijn fysieke situatie het ook toelaat gaan er nog wel een paar komen voor specifieke reparatiekusjes.
Met name voor het repareren van gebroken tappen, dus wisselen van tampons, bij cilinder zakhorloges, dat is immers old watchmakers school en wordt niet meer als vak gegeven op de horlogemakers vakschool.
Echter, de vraag naar het opknappen van dit soort cilinder zakhorloges vanwege emotionele waarde is stijgende.

Dus er gaat misschien nog wel wat gebeuren.

2 likes

Iig een begin van het lezen over en kijken naar horloges, ja!