Hoe nauwkeurig is die Longines VHP nou werkelijk?

Ik heb naar de Certina Precidive horloges gekeken. Wat mij tegenstond is dat bij geen van de exemplaren die ik heb gezien de secondenwijzer precies op de indices liep. Ik heb eerder een quartzhorloge gehad, en daar werd ik behoorlijk gestoord van :wink:

Ooit komt er nog wel een Grand Seiko quartz :smiley:

Dat dus.
Waar je je druk om kunt maken…

Dat heb ik hierboven uitgelegd :wink:

Als je als horlogemerk 5 seconden per jaar afwijking claimt, moet je dat waarmaken. Dan moet het geen 10 seconden zijn.

Als je als autofabrikant van 0-100 in 5 seconden claimt, moet je dat ook waarmaken. Dan moet het geen 10 seconden zijn.

En ga je ze nu een boze mail sturen of kom je gewoon over een jaar overal 5 seconden te laat?

2 likes

Nee, natuurlijk stuur ik geen boze mail. Het is gewoon marketingblabla en daar blijkt ook Longines niet boven te staan. Ik denk dat ik het bij een vriendelijke email hou.

Ik weet overigens al wel van een VHP-bezitter (op Watchuseek) die zijn VHP heeft opgestuurd naar Longines met als klacht dat het horloge niet presteert conform de specificaties. En ik neem zo maar aan dat hij niet de enige zal zijn.

En feitelijk heeft hij gelijk; ik vind het alleen niet de moeite waard. Waarschijnlijk is het net zo gegaan als in de meeste bedrijven; de technische ontwerpers komen met een uitgebreide specificatie, en de marketingafdeling neemt alleen datgene over wat lekker bekt. Zo ken ik nog wel sterkere voorbeelden.

Wacht gewoon na een jaar dan zou ik een mail sturen en kijken of hij daadwerkelijk 5 sec. of 10 sec voorloopt…

1 like

Nou, sterkte dan maar.

2 likes

Je moet mij geen sterkte wensen, je moet Longines over een maand of tien sterkte wensen :wink:

Want dan hebben de VHP-bezitters van het eerste uur hun horloge ongeveer een jaar in hun bezit.

Ik zal ze zo even mailen om ze sterkte te wensen dan :joy:

4 likes

Doe dat. Het “High Accuracy Quartz” forum op Watchuseek is een prima plek daarvoor :wink:

Zoals daar zijn?

Daar ben ik mij sinds kort ook in aan het verdiepen, die Grand Seiko quartzen. En toen kwam ik op de Citizen Chronomasters en Ecodrive-opvolgers… Zelfde prijsklasse, net zo mooi (ongeveer) maar met veel meer functies dan de huidige GS-calibers.
Serieuse concurrentie voor Seiko! En alle andere VHP-leveranciers…

1 like

Er was een softwarebedrijf (inmiddels niet meer zelfstandig) dat een nieuwe versie van een calculatiepakket had gemaakt. Het gesprek ging ongeveer zo:

Marketing: hoeveel nieuwe functies zitten er in?
Engineering: dat kun je niet zo zeggen, het pakket is helemaal nieuw opgezet.
Marketing: aantallen moeten we weten, technische details kunnen we niets mee!
Engineering: tja uhh, er zitten 4500 nieuwe routines in.
Marketing: 4500? Dat gelooft niemand! 230, dat klinkt goed!

Dus de nieuwe versie van het pakket had 230 nieuwe functies :joy:

(Aantallen zijn niet exact, maar de orde van grootte klopt wel ongeveer)

1 like

Ik heb hem de afgelopen tien dagen veel gedragen, omdat het een prettig reishorloge is (makkelijk wisselen tussen tijdzones). De geschatte afwijking is nu weer terug naar 5,2 seconden per jaar, dus het zou mij niet verbazen wanneer die dichtbij nul uitkomt als je het horloge bijna dagelijks draagt.

Mijn vrouw heeft nu een Certina Precidrive chronometer (dus met COSC certificaat).

Alleen is frequent meten wat lastig, want ze wil hem niet afdoen :joy:

Ik heb hem gelijk gezet met dezelfde NTP-servers als ik gebruik, en over een maand of drie kijk ik wel. Die van haar zit dagelijks om haar pols, dus het zou me verbazen wanneer die niet binnen de 10 seconden zou vallen.

Gewoon afpakken zou ik zeggen of als ze aan het douchen is dan kun je hem meten :rofl: De mijne loopt nog steeds op tijd en ik heb hem nog niet omgehad, misschien ligt het aan de temperatuur in huis.

1 like

Sinds wanneer heb jij een Certina Precidrive? Leuke aanwinst!

Er is trouwens een heel groot verschil tussen 1 seconden per maand en 12 seconden per jaar. Daar maken die stiekemerds van Bulova ook slim gebruikt van. :upside_down_face:

2 likes

Neen heb geen Certina ik bedoel de Longines VHP dat tie nog steeds gelijk loopt. Een Certina heb ik vroeger wel gehad

1 like

Heb je de chrono!? Plaatje :smiley: