Hoe nauwkeurig is die Longines VHP nou werkelijk?

Conclusie na de eerste (pakweg) drie maanden; om de pols loopt het horloge iets te langzaam, en in de horlogebox iets te snel. Waar ik uitkom na een jaar lijkt er dus vooral van af te hangen hoeveel ik de VHP draag :wink:

Die van mij heb ik uit de slaapstand gehaald na ruim 2 maanden en bij controle loopt hij ongeveer een halve seconde voor is toch wel netjes.

1 like

Die van mij nu zes weken in bezit.
Draag hem alleen in het weekend.
Nog geen fractie van een seconde verschil​:sunglasses::sunglasses:

2 likes

Per saldo loopt die van mij nu na drie maanden (veel) minder dan een halve seconde voor. Dus waar praten we over :wink:

Mijn vrouw draagt een Certina COSC chronometer quartz, en die loopt tot nu ook nog spatgelijk. Niet dat het haar veel interesseert, maar toch.

Wat mij aan de Certina stoort is dat de secondenwijzer niet overal de indices raakt. Als je eenmaal de secondenwijzer van de VHP hebt gezien, dan weet je dat ETA het dus wel degelijk kan.

Ja dat vind ik bij de vhp ook schitterend.
Bij de aankoop zei ik dat ik dat belangrijk vindt, waarop de verkoper licht nerveus antwoordde dat dat wel heel moeilijk te maken was😄

1 like

Ik zou willen dat de chronograaf versie nu eindelijk te koop is. De Gmt versie is in de herfst beschikbaar las ik ergens op het net :wink:
.

Nu, na 200 dagen, is de gemeten afwijking minder dan een seconde. Minder dan één seconde!

Seiko, wat nu? :wink:

2 likes

Ik heb m vanaf 12 april en zit op 2 seconden :+1:

1 like

Huh?

Ik ben benieuwd wanneer Seiko met een update van het 9F uurwerk komt, ook met 5 SPY of beter!

Ah nou snap ik m :sunglasses:

Nu op zoek naar een Citizen! :wink:

2 likes

Ik zie ook uit naar jouw chronomaster. :see_no_evil:

Als je het heel belangrijk vindt: die bestaat al.

1 like

Overigens, een kniesoor de erop let, maar als we toch bezig zijn: alle HAQ uurwerken die hier langskomen zijn…

Dat is natuurlijk niet hetzelfde als “minder dan 5 seconden afwijking” :wink:
± betekent hier dus niet plusminus als in “ongeveer” maar…

Voor de geïnteresseerden onder ons, er staat nu ook een handleiding die wat uitgebreider is dan voorheen op de site van Longines (ook in het Nederlands) voor de Longines VHP, de Chronograaf als ook de nieuwe VHP GMT.:wink:

2 likes

Ja, dat weet ik zeker … want het verschil tussen 24/3/2018 en 24/3/2019 is net iets meer dan 2 seconden!

Tot nu toe maakt de VHP de claim (van plus of minus 5 seconden per jaar) ruimschoots waar.

10 likes

Erg netjes. Die ± 5 seconden is maximaal hè. Dat wil zeggen dat Longines garandeert dat hij maximaal 5 seconden per jaar uit de pas loopt, maar meestal is hij dus nog nauwkeuriger. :ok_hand:

3 likes

Die van mij loopt na 11 maanden 9 seconden voor.
Kan dat te maken hebben met het feit dat ik m niet dagelijks om heb?

Dit werkt natuurlijk niet.

Laten we Tf de fout noemen, de afwijking. Verwacht wordt dat Tf erg klein is, want je meet maar over 15 seconden. En iedereen snapt dat de variatie in Tr ten opzichte van een hele kleine Tf aanzienlijk zal zijn. Ookal meet je drie keer en middel je dat. Waarom gebruik je niet een T1 van 60 seconden, of 120 seconden? Dat scheelt je 2 minuten van je leven, maar de variatie in je Tr tov de fout Tf wordt er veel kleiner van. Je kunt ook een uur nemen, of een dag, maar in 15sec is je Tf volgens mij veel te klein tov de variatie in Tr om de meting serieus te kunnen nemen.