(Hoe) sparen jullie?

ik ben me er ook van bewust hoor. Ik kan me nog herinneren dat men hier zei dat het onmogelijk was om een gezin te runnen met een inkomen van 3000 de maand. Dan vraag ik me wel in wat voor ivoren toren je leeft. Sterker nog, het is gewoon meer dan modaal.

1 like

Hoort dit topic trouwens niet in de ‘‘Off Topic’’ categorie ?

1 like
1 like

Was gehuurd toen… 1 hoog compleet, en de zolder voor de helft. Maar wel de goede helft, aan de straatkant met uitzicht op Heineken.

Keek net op Streetview, dezelfde deur zit er nog in.
Wel van alle verf ontdaan, en opgeknapt.

De volgende keer dat ik in Amsterdam ga ik toch even kijken… Nostalgie noemen we het maar.

Denk iedere vakantie: was het maar zo ver.
Vorig jaar 3x… moet nu dus weer een jaar langer werken.

Zodra je over je heffingsvrije vermogen zit, dan is een aankoop van een luxe product wel te doen.
De vraag is alleen, hoe lang doe je er over om aan dat bedrag te komen en/of na je aankoop dat bedrag weer te behalen? En is die grote aankoop dan wel verstandig.

Over mijn eigen situatie gezien kan ik geen antwoord geven… ik vind pochen over eigen financiën vulgair.
Daarbij ben ik op de centen, en doe ik enkel in tijde van crisis grote aankopen.

1 like

Het antwoord op de vraag wat een toereikende buffer moet zijn is uiteraard voor iedereen anders en subjectief. Het hangt denk ik grotendeels af van je levensstandaard en wat je inkomsten en uitgavenpatroon over langere periode is geweest.

Edit: Zorg idd voor een buffer om noodzakelijke uitgaven te kunnen doen, spaar voor de studie van je kinderen & als het kan een zakcentje voor de kids om als ze uit huis gaan een leuke duw in de rug te kunnen geven.
Daarnaast; verzeker niets wat je zelf kunt betalen (zoals bijv. het vervangen van een telefoon, etc) en leen geen geld om boven je levensstandaard te leven.

2 likes

Ik spaar voor horloges door horloges te kopen (zo scherp mogelijk) en uiteindelijk weer te verkopen als ik een ander of duurder model wil. Ja, ik maak soms een beetje verlies, maar ik heb wel het plezier om verschillende horloges te dragen. Af en toe maak ik ook winst op een horloge en dan is het volgende model sneller dichterbij.

1 like

Zolang de meeste mensen een nieuwe telefoon, duur abonnement, een nog grotere televisie, en op de slaapkamer belangrijker vindt dan een beetje reserve voor een nieuwe wasmachine bijvoorbeeld, lijkt mij dat helder. Daarnaast kun je alles op afbetaling kopen, nauwelijks rente dus waarom zou je nog sparen dat is niet van deze tijd. Zodra je die nieuwe grail kunt kopen op afbetaling dan gaan zelfs de horloges weer als warme broodjes.

Heb ik geen geduld voor

3 likes

:joy::joy::joy:
Jij verkoopt horloges in het blauwe gedeelte voor 32K. Dan weet je toch niet hoe je je geld opkrijgt? Waarom speciaal ergens voor sparen dan?

Wat mij opvalt is dat bij véél mensen het geld in de zakken brandt: oftewel als ze geld hebben moeten en zullen ze het ook uitgeven!

En misschien heb ik wel makkelijk praten omdat ik zo’n beetje de meeste basale materiële zaken allemaal al bezit maartoch…

Ik blijf redelijk conservatief met grote uitgaven en kan best aardig sparen…vind ik zelf dan hè… :shushing_face:

Het kan ongetwijfeld vast nog een stuk beter bedenk ik mij nu… :flushed:

2 likes

Precies dat. Herinner je je het topic over de dertiende maand en wat iedereen daarvan ging kopen? Sommigen vonden het vast raar dat die dertiende maand bij mij gewoon op de spaarrekening ging. Het is gewoon salaris.

4 likes

Heb ik nog nooit gedaan. Het kan of het kan niet. Kan het niet dan denk ik er ook niet meer aan. Zien we later wel weer verder

Het kan natuurlijk zijn dan jij véél verdient en zo’n beetje al je materiële behoeftes hebt vervult (dat weet ik niet) maar net als bij jou gaat hier die 13e maand óók gewoon richting mijn spaarrekening! :smiley:

P.s. ben jij nou óók Nijmegenaar?

1 like

Maar als ik zie wat voor horloges je hebt. Dat gaat om ettelijke tienduizenden euro’s. Wil je beweren dat je niet spaart? En al dat geld in horloges steekt? Ik snap het niet, want kennelijk krijg je nogal veel binnen. Hoe moet ik dat zien? Je kijkt wat je over hebt en daarvan koop je dan weer twee Rolexen of een AP?

:joy:
Nee nee dat gaan we niet doen. Ik heb altijd een buffer en mijn werkkapitaal blijft mooi op peil. Rest leef ik van.
Steek echt niet alles in horloges.

1 like

Ik heb dat alleen met m’n hobby geld.

Het geld brand me nu ook in de zakken nu de Polar weg is. Lukt me verbazing wekkend goed.

1 like

Mij ook!

Dat heb ik ook nog nooit gehad.

1 like

Koop het juiste horloge, dan is dat gelijk voorbij.

3 likes

36 of 41mm?