Hier nog een Ed.
Mijn eerste horloge was een digitaal Casiootje, we hebben het over rond 1980. Daarna volgden, in de jaren '80 enkele Swatches. En begin jaren '90 ‘ontdekte’ ik het merk TAG Heuer en ik kocht niet lang daarna mijn eerste TAG Heuer, die jarenlang als dagelijks horloge heeft gediend en nog steeds in mijn bezit is. Nu 11 jaar geleden meldde ik me aan bij HF en was het hek echt van de dam: vele, vele horloges volgden en een heleboel gingen ook weer de verkoop in en dat is nooit meer gestopt.
En jij zelf dan, @FredStapelbed?
Mijn inmiddels overleden opa had een juwelierszaak maar had deze laten vallen helaas.
Mijn moeder is altijd al geïnteresseerd geweest in oude spullen en zo ook horloges. Dus die nam soms wel dingen mee naar huis. En zo is mijn interesse ook begonnen. Ik heb toen van haar een omega seamaster cosmic gekregen een tijd terug en nu zijn we hier!
Ik had een nieuw horloge nodig en toen kwam ik bij het googelen bij HF terecht, ik wist er toen nog geen flut van en ik had een Boccia Titanium Pilot Quartz. Dat kwam zo, ik had eens een motorbootje gehuurd en dat zou ik om 20:00 terug brengen maar ik kwam pas om 22:00 de haven binnen. Op mijn horloge bleef het maar 19:15 uur hahaha! Toen ik dit liet zien moesten ze lachen en was het OK. Ik heb dat horloge in een kast geslingerd en een jaar niets gedragen. Maar toen dacht ik he! als ik het batterijtje eens laat vervangen. Maar helaas, de batterij was gaan lekken en het ding was zo goed als total loss. Tja, en toen maar een nieuwe. Ik wilde iets goeds kopen, waterdicht ect. en op HF vond ik veel interessante informatie. Een wereld op zich! En toen is eigenlijk ook het virus ontstaan
Een hoop ‘en toen’ maar ja …
Dank voor het lezen
Mijn verhaal hoe ik aan de horloges ben geraakt is nogal lang. Gelukkig heb ik het al een keer voor HF opgeschreven en als je zin hebt om het allemaal te lezen kijk dan hier:
Na me goed ingelezen te hebben was de eerste die ik hier op HF kocht een SKX007, en die heb ik nog steeds
Ik wou gewoon een goede investering.
Toen ik in mijn basisschooltijd in mijn Hyves profiel had gezet dat ik geïnteresseerd was in Durex in plaats van Rolex. Kreeg toch wat aparte reacties
Echt in de hobby terecht gekomen toen ik voor een verjaardagscadeau aan het kijken was en voor het eerst las over een automatisch horloge. Toen ingelezen en mooi horloge uitgekozen waar ik een bijdrage voor kreeg. Dat was een Tissot Le Locle op een leren band met een witte plaat.
In 2003 wilde ik een goed horloge. Daarvoor droeg ik altijd horloges van een paar tientjes en die gooide ik weg als de batterij leeg was.
Ik kocht in 2003 een Tissot quartz. 265 euro, veel geld voor een horloge, vond ik. Ik was er weg van en ik heb het horloge 12 jaar lang, dag in dag uit, gedragen. Behalve soms als hij weg moest om het bandje te vervangen. Ik kwam niet op het idee dat ik dat zelf ook kon. Ik heb het horloge nog, en het werkt nog, maar omdat er geen rechte bandaanzet op zit, kan ik geen bandje vinden en draag ik het niet meer.
Na die 12 jaar heb ik twee quartzen gehad, waar ik niet zo dol op was. De ene is kapot gevallen op de betonnen vloer van het 9/11 memorial centre in New York. De andere veegde ik met mijn kleren, in de badkamer, op de grond.
Daarna besloot ik dat ik een automaat wilde. Want dat gedoe met die batterijtjes altijd! Ik wist niet dat je gemakkelijk zelf zo’n batterij kan vervangen en ook niet dat een automaat onderhoud nodig heeft en kwetsbaar is.
Ik kocht een Seiko 5 bij Bol. Tweeenhalf jaar heb ik die gedragen. Toen begon hij te haperen. Ik baalde daar ontzettend van.
Maar goed: ik ging op zoek naar een nieuwe. Na zoeken op internet, waarbij ik ook op HF terecht kwam, kocht ik een Mondaine NY editie. Toen ik hem uitpakte, viel hij al tegen. Maar ik hield hem toch. Ik ging er nog van uit dat dit mijn nieuwe enige horloge zou zijn, maar ik bleef wel googelen. Zo zag ik veel horloges voorbijkomen die ik liever wilde.
Op HF begon ik artikelen te lezen die niets met mijn zoektocht te maken hadden, maar over allerlei aspecten van horloges gingen die ik zeer interessant vond.
In de maanden die volgden, kocht ik zo’n 10 nieuwe horloges, 4 Vostoks, 4 Vintagehorloges. Geloof ik.
Een paar liggen er in de doos ‘wieberen’, maar de meeste draag ik nog.
Inmiddels ben ik geinteresseerd in de techniek van mechanische horloges en wil ik mijn eigen horloges leren servicen.
Quartz vind ik een geweldige techniek. Kom er maar eens op: een kristalletje dat op precies de goede manier impulsen afgeeft.
Toch heb ik nu een voorkeur voor mechanische horloges. Die draag ik ook het liefst.
Mijn voorkeurshorloge van dit moment is mijn Brunmontagne. Daarna volgt sinds een week mijn Vostok amphibia.
Omdat ik informatie zocht over een horloge van het merk Straton, en vervolgens werd gestalkt met automatische berichten of ik geen account wilde aanmaken.
Glimmend van trots showde ik mijn Swatches, Swiss Military, Calvin Klein, Leff en Avi-8.
Desondanks werd ik allerhartelijkst welkom geheten door verschillende bekende, onbekende en beruchte forumleden.
Eerste horloge dat ik daarna kocht was een Dan Henry 1964.
De Straton heb ik niet meer gekocht.
Ik heb je verhaal over verzamelingen gelezen. Boeiend. Vulpennen zijn ook heel interessant. Ik heb er geen verzameling van, maar toch heb ik er een stuk of vijf.
Die oude horloges zijn leuk! Ik kijk er steeds vaker naar en als ze een verhaal hebben, vind ik ze helemaal geweldig.
Horloges hebben me altijd al geboeid, maar ik keek voornamelijk naar het uiterlijk. Merken, heritage en geschiedenis vond ik minder belangrijk. Een jaar of 8 geleden begon ik dankzij een collega me wat meer in deze hobby te verdiepen, maar toen kwam Apple met de Apple Watch. Die heb ik jaren gedragen.
Maar ik werd uiteindelijk gek van alle notificaties. Toen ging ik me meer verdiepen in de mechanische en automatische horloges. Een vriend van mijn ouders raadde dit forum aan en tja… dan kom je dus dieper terecht in the rabbit hole….
Ik heb wat met horloges sinds ik in de basisschool de klok leerde lezen…ik belande hier op HF iets van 12-13 jaar geleden maar de hoe…geen idee!
Hoe ik in de horloges terecht ben gekomen?
4 jaar terug voor € 50,00 een 2e hands Seiko op Marktplaats gekocht. Deze beviel me niet echt. Na 2 maanden met een tientje winst verkocht. Zo een 2e hands Skagen gekocht. Top ding! Maanden mee gedaan totdat ik er een krasje op kreeg. Verkocht en een jaar lang van horloge naar horloge gehopt.
Uiteindelijk die “inleg” van € 50,00 destijds in anderhalf jaar tijd omgezet naar een mooie Meistersinger Scrypto. Dat was mijn eerste “echte” horloge. Vanaf dat moment hooked aan mooie horloges.
Ik ben maar een Jan Modaal en ook met dat inkomen dus om mijn horloge (en schoenen en bbq) hobby uit te kunnen breiden ben ik in van alles gaan handelen. Eerst vintage wijn en port. Later in juwelen (vooral kleinere diamanten) maar dat is een moeilijk wereldje dus maar snel mee gestopt. En nu vind ik mijn weg wel met sneakers en dergelijke. Ik koop wat ik denk dat handel is en flip dat gewoon zo maak ik geld vrij voor mijn hobby’s horloges, schoenen en bbq-en.
Ik doe dat op deze manier omdat mijn vrouw niets geeft om mijn bbq’s, mijn horloges en mijn schoenen. En ik vind dat we “ons” geld waar we beide hard voor werken beter in de spaarpotten van onze 3 kids kunnen stoppen dan in mijn verschillende hobby’s .
goede vraag. Eerste horloge was een citizen ecodrive voor mijn middelbareschooldiploma. Ik was toen al vrij ver in de hobby van zakmessen en auto’s, dan ga je al snel op zoek naar technische bijzonderheden enz. Toen ging het vrij snel: voor mijn HBO kocht ik een snowflake, voor m’n eerste baan een Explorer en daarna ging ik zelf sleutelen met vintage modelletjes…
Film Le Mans gezien, helemaal gek van de Heuer Monaco… jaren gespaard en uiteindelijk bij de AD gekocht. Dat zou echt mijn enige dure horloge worden
Mooi verhaal.
Wat jij zegt dat je vroeger goedkope horloges had en dat als de batterij leeg was je hem weggooide heb in dus met schoenen.
Ik koop mooie schoenen (vaak wel dik in de aanbieding). En ik poets ze nooit. Ik ben er heel zuinig op, heb er ook veel dus loop er in verhouding minder vaak op. Maar die poets ik dus nooit. Ik draag ze en als er krassen op zitten geef ik ze aan het Leger des Heils en koop ik weer nieuwe. Doordat ik er zuinig op ben gaan ze best lang mee en heb ik de aanschafkosten er wel van af gelopen . En als ik ze aan het Leger des Heils geef kunnen zij ze poetsen zodat ze een 2e leven krijgen.
Op deze manier heb ik nooit teveel schoenen. Ik heb ook een stelregel. Als beide schoenenkasten vol zijn mag ik van mijzelf pas nieuwe kopen als ik er een paar heb weggegeven.
Ik was altijd al geïnteresseerd in horloges want mijn vader droeg een datejust.
Mijn eerste dure horloge was een seamaster professional 300m gekocht indertijd bij schaap op de Heiligeweg in Amsterdam voor 2,000 gulden. Er werd mij een submariner voor 6,000 gulden aangeboden maar dat was boven mijn budget.
Voor de jongeren onder ons, delen door 2,20371 als conversie naar euro.