Toch wel een leuke vraag want wellicht doen we dat allemaal op een andere manier.
Ik werk met een gesloten systeem. Het is een combinatie van horlogerekening en horloges.
Soms zit de waarde in de horloges, soms staat het op de rekening. Meestal is het een combinatie van beiden.
En als de rekening leeg is en de wensen veranderen… dan moet er een horloge uit.
Eens in de zoveel tijd heb ik nieuwe wensen maar kan er echt niets uit (wellicht herkenbaar). Dan gaat het gesloten systeem even open voor een financiële injectie. Altijd in overleg, want de prio’s liggen niet bij de hobby.
Waar koop jij je kinderen? Ik wil wel een 2e maar heb geen zin in de rompslomp eromheen.
Edit: hey, niet snel je bericht veranderen hè. Nu is mijn grapje niet leuk meer. voor zover ie dat al was…
Welk bericht?
Bericht is loesoe
Hoeveel geld erin mag zitten is een gevoels kwestie. Ik vind sommige bedragen ronduit idioot, heb een zeer fijne collectie… En kan voor mij geen 10k+ voor 1 horloge relativeren. Ik ga binnenkort een vakantie huis kopen. Lijkt me een handigere investering van mn centen. (en zeker van dat soort bedragen)
Mijn maatje wordt er blij van om mij blij te zien. En vice versa. Voorts worden wij beiden veel blijer van dingen doen en beleven dan van dingen kopen en bezitten. En ook van de gedachtes dat we -indien nodig- een hele tijd verder zouden kunnen zonder een poot uit te steken en dat we geen eurocent (of öre, in ons geval) schulden hebben. Dat geeft gemoedsrust, ook al zijn we beiden echt wel bezige bijtjes.
Binnen die set parameters doe ik 100% mijn goesting.
Dit is nog eens een systeem.
Naja wat andere zeggen, moet er minimaal 2 kunnen kopen.
Maar ja alles boven de 5k blijf ik tricky vinden maar ben er meer aan gewend 
Anticlimax sorry…
Voor die 16570 heb je schat ik ook 5k betaald, de puzzel valt samen 
Dan snap ik het nut ook niet van meer dan 1 armband, ketting en een paar oorbellen
.
Heb je net ingelogd op mn online bankieren…
Maar nee was het maar zn feest… gewoon dik voor betaald.
Dus die caravan op camping het bierbukske in Limburg gaat nu eindelijk gerealiseerd worden?
️

Wordt geen caravan. 
Fiscaal partners? Want dan is het 2x zoveel he 
Mijn filosofie is dat je verschillende budgetten moet hebben voor verschillende levensfases, hele lange termijn (pensioen) lange termijn (eerder stoppen met werken) middellange termijn (studie kinderen etc.) korte termijn (onvoorziene omstandigheden) en fuck it (horlosjies).
In elke levensfase moet je een andere bijdrage doen voor elk potje, het is gewoon slimmer om eerder met lange termijn plannen te beginnen om het rente op rente component voor je te laten werken. Zodra je de essentialia onder controle hebt, kan je beginnen met fuck it. Ik merk op dat er verschillende vrienden van mij zijn die geen enkele moeite hebben om een sport auto (of 2) aan te schaffen, villa op Ibiza tijdens de zomer met nanny - of een maîtresse - maar een horloge te duur vinden (of te denken aan de andere potjes, of zelfs te lenen voor een horloge omdat alles op is gegaan aan consumptie); kortom dat hangt dus van je persoonlijke voorkeur af. Van extreem Potjes opbouwen voor alles, of hedonistisch “alleen het nu telt, dus lenen van de toekomst is ok”.
Om je vraag dus te beantwoorden, het hangt een beetje van mijn positie ten opzichte van de rest van mijn doelstellingen/budgetten af hoe comfortabel ik me voel om geld in mijn budget toe te voegen. Een fudk it potje is ideaal, Als je alles alleen maar voor de toekomst wegzet wordt je debiel. Het is de kunst om een beetje in het midden te leven, en genoeg wegzetten voor later, en genoeg genieten - wat dat dan ook mag zijn voor je- in het heden.
Overigens heb ik geen afspraken met mijn echtgenote, maar ik ben wel erg gehecht aan mijn testikels… heel erg zelfs!
Dat denk ik niet

Dit geldt voor mij ook wel, een gezonde buffer waarmee het gezin verder kan in geval van nood (knock on wood), en verder is het mijn geld 
2,5% van de jaaromzet die ik als freelancer maak, mits deze omzet > jaarlijks target
Vraag me niet naar hoe of waarom, maar ik moest een limiet stellen aan mezelf.
Maximaal lenen bij ome Duo voor die Rolex.
Huts