En afhankelijk van het merk hebben ze ook minder afschrijving…
Nee zegt idd niet alles. Keuzes idd waar je je geld in stopt.
Slechts 2 regels:
- geen limieten
- geen vragen stellen
Ik doe het zo eerst verkoop ik een horloge voordat er een nieuwe komt, moet meestal wel iets bijleggen maar niet veel 
Tussen forum leden zal dit onderwerp niet zo polariserend zijn. Zou denk ik wel anders zijn als de partners kwamen meediscussieren in dit forum 
Heb dit inderdaad vaker voorbij horen komen. Is gewoon een andere vorm van valuta. 
Horloges koop ik van de extraatjes die overblijven na aflossen, sparen, vakanties, klussen aan huis etc. Geen vast budget of regel. Merk alleen dat ik het steeds moeilijker vind om meer geld uit te geven aan horloges.
Ik probeer mij in te houden 
Dit is wellicht ook de uitgelezen kans om tóch die rel te starten 

Ik heb geen zin in een schorsing 
Als ik geld uitgeef aan horloges, dan zie ik dat als uitgegeven. Weg. Op. Zoals lekker uit eten, of mooie nieuwe schoenen.
Dat geeft me zielerust als er toch een krasje op een bezel belandt. Zou ik het zien als spaargeld, zoals mensen hierboven, dan zou ik ze niet meer uit de doos durven halen. En uiteindelijk bezit ik m’n horloges toch om te dragen. Tikken moeten ze!
Resultaat van die filosofie is wel dat ik vooral in de Seiko/Vostok/microbrand-hoek rondhang. Tot 500,- kan ik voor mezelf prima verantwoorden, en daar is veel moois voor te krijgen. Ik zit er vooral in voor de techniek, en een simpel, onderhoudbaar werkpaard vind ik vaak interessanter dan een glimmende elaboré. Af en toe spiekeloer ik naar Sinn, Rado, Oris, maar uiteindelijk word ik toch zenuwachtig van zoveel geld/kwetsbaarheid om de pols. Er zijn mensen op dit forum die daar minder last van hebben 
Ik rij ook een Skoda, zelfde gedachte erachter. Geen bling, moet gewoon werken. En als het stukgaat koop ik een nieuwe 
Je zit op het randje, ik houd je in de gaten
Dat jij geen enkele poepluier verschoont en zij altijd zorgt voor eten op tafel… Gewoon zoals het al eeuwen heurt!!!
Oftewel: jij werkt je kont eraf om voor jezelf, je vrouw en je kinderen alles te betalen. Zij heeft geen inkomen en is volledig afhankelijk van jou.

Dude 
Spaargeld op de bank jat je minder makkelijk mee.
Een flinke kluis kan geen kwaad dan… 
Negatieve rente over je spaargeld is ook wat.
Als hobby handelaar werkt dat misschien wel zo 
Ik zie het niet als 0 euro maar ik reken het zeker niet als valuta of spaargeld.
Maar goed heb dan ook niet altijd de meest courante modellen.
Dit is een beetje “penny wise, pound foolish”.
Dure horloges behouden waarde, en hele goedkope horloges schrijf je niet veel op af omdat ze nouja, niet duur waren. OF je een Vostok of Invicta koopt voor 75 en weg doet voor 50 blijft tientjeswerk. Al is het % best een afschrijving.
Het gevaarlijkste gebied zijn nieuwe horloges boven de 500 euro, wat niet Rolex heet. Uitzonderingen voor de Royal Oak en bepaalde modellen Patek.
Je wilt absoluut geen nieuwe Sinn, Rado, Oris kopen. Je koopt een Oris nieuw voor bijna 2 ruggen, en je komt er voor 1250 vanaf ofzo. Bij Tudor is dat bij de black bay range al. Zijn iets van 3k nieuw? En na een jaar of 2 nog maar 2k waard.
Zijn verder steengoede horloges en extreem draagbaar. Maar koop ze aub met de kop eraf.
Ik denk dat je gevoel bij een horloge het belangrijkste is inplaats van naar cijfers kijken.
Klopt hoor. Mijn punt was dat een horloge pas duur is als je veel afschrijft. Volgende keer beter lezen.