"Hollandse mentaliteit"

Mooi, ik geloof je, maar mij lukte het niet.:wink:
Discussie wat mij betreft gesloten.

1 like

hij komt niet boven de drempel


4 likes

Als de koper eens het “goede doel” had mogen bepalen
:innocent:
AzG is de laatste jaren behoorlijk van het padje af.

Dat lijkt me sterk overdreven :wink:

Dat lijkt me ook sterk overdreven. Enkele kortzichtige mensen misschien.

1 like

Leerzame avond, wat mij betreft. De “Hollandse mentaliteit” kent blijkbaar vele varianten en er naar vragen maakt best wel wat los hier.

Een analyse van de reacties:

  • Horloges kunnen zeer winstgevend zijn, mits je slim gebruik maakt van de zogenaamde marktwerking.
  • Je bent dom als je een horloge met verlies verkoopt. Iemand anders kan er immers winst mee maken!
  • Vintage horloges kun je voor de originele winkelprijs (zonder inflatie en prijscompensatie) te koop vragen.
  • Melden dat je goede doelen steunt is “not done”, behalve als je dit doet door een horloge bij opbod te verkopen.
  • Een afwijkende mening m.b.t. winstbejag bij het in- en verkopen van horloges mag je best hebben, zolang je die maar voor je houdt.
  • Bij het quoten van forumleden valt vaak de context weg.
  • In Antwerpen hebben ze een hekel aan Hollanders.

Dank allen, voor de bijdragen!
Ik doe zelf het licht wel uit hier :wink:

Slotje graag :joy:

1 like

Vermakelijk topic dit.

Als verpleegkundige weleens getwijfeld, maar voor de vergoeding hoeft je het niet te doen. Als directeur is het wel weer rendabel. Goede doelen my ass. Het meeste geld blijft hangen in de top. Subsidieindustrie.

Maar desondanks een goed initiatief, wellicht gaat er van de bijdrage een euro of wat naar iemand die het echt nodig heeft.

1 like

Het grappige is:
Mijn topic was juist níet bedoeld als “aanval” op het goede-doelen-initiatief van @Bauhaus.

Mijn vraag kwam voort uit een tendens die ik al langere tijd bespeur (ik lees hier nu zo’n 6 jaar mee op dit forum): het lijkt erop dat de “liefhebberij” voor horloges langzaamaan heeft plaatsgemaakt voor “vermarktplaatsing” van dit forum.

Waarde, restwaarde, winstmarge, marktwaarde, waardevastheid. Veelgehoorde termen, en dat op een forum waar nog niet zo heel lang geleden liefhebbers bij elkaar kwamen om ervaringen uit te wisselen en mooie foto’s te delen.

Tegenwoordig worden de “wat dragen we vandaag” topics vaak gebruikt als etalage voor te koop staande horloges.

Jammer


Wat mij betreft is een goed voorbeeld van de Hollandse mentaliteit, je bemoeien met iemand anders zijn verkoop, en dan voornamelijk dat het te duur is of dat een ander er wellicht een voordeeltje uithaalt.

9 likes

Ik zit me nu ineens af te vragen wat de Brabantse mentaliteit dan zou zijn, en hoe wij tegen goede doelen en Antwerpenaren aankijken.

Hilarisch topic, dit. Thanks! :+1:

1 like

Heb in het verleden wel eens tegen een Antwerpse aangekeken. Als haar man naar z’n werk was :joy:

1 like

Tweedehands is toch ook vrij Hollands. :wink:

2 likes

Hollandse mentaliteit?
Heel direct zijn in het geven van onze mening, maar er niet goed tegen kunnen als iemand anders het “terug doet”.

14 likes

C’est le ton qui fait la musique.

Misschien bedoelde je niet om de aanval te kiezen in dit topic, maar in het verkoop topic deed je dit wel. Het is, in mijn ogen, een beetje raar om een volledig transparante constructie, waarvan een deel ten goede komt aan een goed doel, af te vallen (laten we de discussie over overhead bij goede doelen even erbuiten), omdat iemand gebruik maakt van de wettelijke mogelijkheden en daar ook niet schimmig over doet. Omdat het niet is hoe jij je geld doneert, hoeft het niet meteen fout te zijn.

Mensen hebben vervolgens een mening over je kritische noot. Als je niet tegen een beetje kritiek kan, had je misschien niet in de eerste plaats een post moeten schrijven vol dedain. Vervolgens draai je het verhaal naar een semi-gekwetst topic, waar, wederom mijn mening, de arrogantie vanaf druipt. Om te besluiten met een bericht over een teleurstelling in alles wat met horloges te maken heeft en iets waar iedereen allang aan mee doet: soms wil men een horloge graag hebben en betaalt daar graag meer voor dan reëel is. Deze hobby is volgens mij volstrekt irreëel werd toen quartz zijn intrede maakte.

Over het quoten moet ik je overigens wel gelijk vinden, vandaar dat ik je hele bericht quote.

These are my 2 cents.

Er staat overigens geen een horlogeplaatje in dit draadje.

Dit ga ik dragen vandaag en nee, hij staat niet te koop

5 likes

Dit is toch volkomen waanzin, iemand heeft een gewild horloge waar hij een forse winst op kan pakken, besluit om die winst in te zetten voor het goede doel (wat hem fiscaal niet verkeerd uitkomt) en krijgt vervolgens een lawine van ellende over zich heen. Man, man, man.

En het ergste is nog, de mensen die hier het grootste punt van maken zijn helemaal niet geĂŻnteresseerd in het horloge. Als jij een probleem hebt met Artsen zonder Grenzen maar je bent wel bereid het geld te betalen dan zal de verkoper met jou echt wel een ander goed doel willen uitzoeken. Het enige wat ik hier lees zijn mensen met een stevige portie afgunst, die ofwel;
-de boot hebben gemist voor de Speedy Tuesday en hem uitsluitend voor de oorspronkelijke prijs willen kopen (not going to happen)
-zelf nooit op het idee komen om iets voor een ander te doen en daarom anderen daarop neersabelen
-de verkoper zijn succes misgunnen

Dan nog even over handel. Nederland is als klein land een economische macht geworden omdat wij de wet van vraag en aanbod altijd hebben weten te beheersen. Als je denkt dat dat iedereen gelijk moet zijn dan stel ik voor dat je het vliegtuig neemt naar Noord-Korea, daar werkt dat namelijk ook zo goed. Mijn horlogehobby wordt vrijwel compleet gefinancierd door handel, dat betekent dat je dingen onder de marktwaarde koopt en dan zo goed mogelijk verkoopt, en als je dat goed doet dan voelt iedereen zich een winnaar.

Ik had op dat moment het budget niet, en miste het inzicht om te weten dat Speedy Tuesday zo gewild zou worden, en nu zou je daar fors op kunnen cashen, nou prima toch. Je neemt een risico (of je koopt gewoon een gave klok) en als je daar succes mee hebt dan heb je het goed gedaan. @Bauhaus besluit om deze kans in te zetten om er anderen mee te helpen en daarmee is hij voor mij gewoon een held.

18 likes

Laat mij beginnen door te zeggen dat ik je niet kan vertellen wat de Hollandse mentaliteit inhoudt.

Ik ben een Nederlander. Ik kom niet uit Holland, mijn ouders komen niet uit Holland en hun ouders kwamen ook niet uit Holland. Dat Holland fascisme moet maar eens afgelopen zijn.

Zelf kijk ik allereerst naar de rauwe technische specificaties van een horloge: Maatvoering, materiaal, water-resistentie en tot slot het uurwerk.

Dan kijk ik naar het design, waar zaken als kleur, vormtaal en verhoudingen belangrijk zijn.

Als laatste kijk ik naar prijs, maar dan alleen maar om te bepalen of ik het over heb voor het bovengenoemde setje criteria. Marktwaarde is irrelevant.

Merk zegt mij niet veel. Da’s een marketing gimmick. Al kan een lelijk logo invloed hebben op het design. :slight_smile:

3 likes

Precies dit!

Er zijn hele dikke boeken volgeschreven om de redenen te achterhalen waarom wij, samen met landen als Denemarken, Zwitserland, Noorwegen en Luxemburg, toch zoveel doekoe hebben.

Indonesiërs en Surinamers zullen daarbij ook zeggen dat wij onze financiële basis bij elkaar gejat en geroofd hebben in de koloniale slavenhandelstijd.

Er zullen economen opstaan die roepen dat klimaat een invloed heeft op welvarendheid.Dan zullen er sociologen opstaan die naar het poldermodel en de calvinistische aard zullen gaan wijzen.

Maar niemand weet het, dus die zin van jou is natuurlijk niet aantoonbaar correct.

Dan nog even dit:

Hou eens op met trollen en flame-baiten, zeg. Totaal off-topic en onbeschoft geformuleerd bovendien.

9 likes

Ik kan het niet beter verwoorden, zegt veel over de ‘mens’ svmnb1

Zeiken is volkssport nummer een. Het zeiken over zeiken nummer twee, en nummer drie is zeiken over zeikerds die zeiken over zeiken die


3 likes

Voor zover ik weet mag de bedenker van dit mooie initiatief zijn “winst” geven aan wie hij wil. Al is het naar de stichting ter promotie van opnames van walvisgeluiden. Het is typisch Hollandsch om daar vervolgens weer van alles van te vinden en om het bij voorkeur lekker (anoniem) af te kraken.

En door


1 like