Holy trinity of inmiddels de holy quaternity? 3 = 4 ??

List?

Al het bovenstaande zal allemaal wel.
Patek Philippe is en blijft m’n favo horlogemerk.
…en de Calatrava m’n favoriete model(lenlijn).

#Smaakzaak

Handgemaakt Duits is ook mooi. :slight_smile:

1 like

Volgens mij wel ja. Grijs zeker.

Voor zover mij bekend is de volledige uitdrukking “The holy trinity of Swiss watchmaking”, waardoor A. Lange er als Duits merk sowieso niet bij zou horen. Naar mijn mening is die term “the Holy Trinity” een overblijfsel uit het verleden. Geen idee waar hij ooit vandaan is gekomen.

Dat gezegd hebbende twijfel ik of hij nu nog van toepassing is. Volgens mij zijn ze links en rechts ingehaald door diverse independents die het horlogemakersvak naar een hoger niveau getild hebben. De Bethune is al genoemd, maar je hebt natuurlijk veel meer merken/independents die het vak ook verstaan: Max Busser, Laurent Ferrier, Roger Dubuis, F.P. Journe, Voutilainen etc. net als vele andere hoogwaardige merken zoals Breguet, JLC, Parmigiani Fleurier, Grand Seiko enz.

Als je kijkt naar de breedte van de merken die topkwaliteit (kunnen) produceren kan ik voor mezelf alleen maar concluderen dat de kwaliteit de afgelopen decennia stevig omhoog is gegaan. Misschien is dat inherent aan het feit dat tophorloges tegenwoordig vrijwel uitsluitend een luxeproduct zijn- wie precieze tijdregistratie wil kijkt op zijn telefoon of koopt een radiogestuurde Casio van een paar tientjes.

1 like

Wat is er mooi aan een wafelplaat? Het is verschrikkelijk.

Helemaal eens hiermee. Is echt gezever, die ‘heilige drie’. Al is het maar omdat Bregjet er niet tussen staat.
Dat gezegd hebbende, ALS is natuurlijk prachtig, op bepaalde vlakken mooier dan PP vind ik.

Dat klopt dus niet. Er is wel degelijk een groot verschil in afwerking tussen JLC en merken als PP, VC, ALS, en AP. Technisch gezien is JLC sterk, maar qua afwerking blijven ze duidelijk achter. Ik heb hier ooit een topic over geschreven:

ALS was zeker klant bij JLC.
De “gear train” van de Lange 1 was van JLC (Bron: A. Lange & Söhne Lange 1 - The Definitive Guide)

3 likes

Breguet wordt inderdaad vaak vergeten. Hun marketing laat te wensen over en de collectie is wat rommelig (dat laatste is bij Patek niet anders bv), maar ze maken echt prachtige horloges. Als je ziet wat voor een geschiedenis het merk heeft, dan vind ik het ook een kandidaat voor de bovenste plaatsen. Een merk met zoveel potentieel :blush:

Voorbeeldje:

Lange blijft wel een favoriet hier. Duidelijke collecties, coherente designtaal en prachtige afwerking. Het is mijn ultiem grailmerk, al was het maar omdat de onafhankelijken vaak met jarenlange wachtlijsten zitten.

Dit staat voor mij qua merk toch boven VC, Patek, AP. Klassevol en toch casual genoeg. Direct herkenbaar. De trinity kan er nog wat van leren :blush:

4 likes

U maakt er echt een welles nietes verhaal van. Het is zondermeer waar dat er een verschil zit tussen de instapmodellen van JLC en de genoemde “Holy Trinity”. Daar zijn de prijzen ook naar.
Maar bij VC is de instapper van de Fifty Six uitgerust met een uurwerk wat de Geneva Seal niet heeft (Valfleurier), waar je maar weinig over hoort. Vindt u dan ook dat dit model nog bij de “Holy Trinity” hoort? Vindt u dat uurwerk dan ook beter of mooier dan de uurwerken van JLC? VC, PP en AP hebben vaak Frederic Piquet, Lemania én JLC uurwerken gehad. Ze hebben elkaar dus allemaal nodig (gehad). Er is dus niet zo’n scherpe demarcatielijn als velen soms denken.

1 like

Nietes :innocent:

Ik heb zelf helemaal niets met de “holy trinity” terminologie, heb dus ook geen mening of een model daar wel of niet bij hoort. Verder heb ik ook weinig met de, vaak puur op mening, discussies over dit onderwerp.

Het enige dat ik doe is, puur o.b.v. mijn eigen ervaring, beoordelen welke verschillen ik zie. Van alle JLC’s die ik heb gezien zie je wel degelijk een verschil met die andere merken.

Dus als iemand dan roept

Dan kan ik dat tegenspreken obv eigen ervaring.
En anders hebben we nog altijd de macro foto’s om het te onderbouwen.

That’s it! :man_shrugging:t2:

6 likes

Met alle respect, hier worden we het niet over eens. Maar ik zou een JLC zoals u hem afbeeldt niet willen hebben.
Ik heb zoiets ook nooit eerder gezien.

Oh, ik wel hoor!
Het is nog steeds mijn lievelingshorloge.

Afwerking, techniek etc. is allemaal leuk en aardig, maar voor mij is het “gevoel” om de pols het allerbelangrijkste. En nog steeds geeft dit horloge mij de grootste glimlach. :smiling_face_with_three_hearts:

10 likes

Hier ook een JLC incoming, bij VC was de klik er ook niet.

1 like

Ik moet zeggen dat die nieuwe Reverso’s erg lekker zijn!

Al ga ik ook wel lekker op een neo vintage Vacheron hoor!

2 likes

Zoiets moet ik toch ook weer eens oppikken ergens. Beetje downsizen eerst. Wegdoen wat niet meer veel aan de beurt komt. Zo’n Reverso blijft iets bijzonders.

1 like

Prachtig👌

:drooling_face:

En al zouden ze die maken met hetzelfde afwerkingsniveau maken als de andere uurwerken van Rolex, dan kan een volledig machinaal afgewerkt uurwerk niet vergeleken worden met een (gedeeltelijk) met de hand afgewerkt uurwerk.

Ook JLC zit qua afwerking niet op het niveau van die drie. Alleen de Duometre uurwerken zijn volgens mij op hetzelfde niveau. De rest is eigenlijk te grof afgewerkt om ermee te kunnen vergelijken.

1 like

Ik bedoel ook niet de instapmodellen. Maar het hogere segment van JLC -bv Duometre- is zeker gelijkwaardig aan de “Holy Trinity”. De Duometre modellen zitten ook qua prijs op dat niveau. JLC heeft een breder prijsscala.

1 like