Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Straks krijgen we nog een HFLE-gate omdat de Squale qua vormgeving
wel erg veel weg heeft van een Tudor bb (Rolex submariner)

1 like

Ik wil iedereen vedanken voor alle informatieve bijdrages, bedankt jongens :wink:, er kan nog meer bij.

3 likes

11 likes

Je onderschat de problemen in de supply chain van bedrijven die onethisch handelen gewoon vinden. Alleen zijn dat indirecte gevolgen, en minder tastbaar aan één actie te koppelen.

1 like

Zeker niet.
Het ethische vraagstuk over horloges met een ander logo en merknaam dan het origineel waar ze van afkijken is zuiver dat. Het is namelijk perfect legaal. Daarom moeten ze handelen binnende wettelijke kaders.
Helemaal anders zijn producenten die namaak maken. Die bewegen per definitie al in het illegale, dus waarom zouden ze rekening houden met de regelgeving en veiligheidsvoorschriften.

Daarnaast heeft elk product een impact. Ook een origineel merk, die zijn onderdelen in gelijkaardige, als het al niet dezelfde fabrieken zijn, haalt dan een homage merk.
Consumptie zorgt voor lijden. Ik schaam me wanneer ik het vliegtuig neem, de auto neem, mijn huis verwarm, koffie koop,… Ik weet dat mensen afzien omdat ik geluk heb. Maar weet niet hoe het anders kan. Ik probeer mijn consumeren te beperken. Zowel economisch als ecologisch. Wil zo weinig mogelijk bijdragen aan de gigantische afvalbergen vol wegwerpproducten (en producten die doelbewust wegwerp gemaakt zijn) die in ontwikkelingslanden geloosd Orden, en daar voor vervuiling en ziekte leiden. Ik weiger blik te zijn wanneer landen hier hun emissiedoelstellingen halen omdat ze hun productie verplaatsen naar productielanden, en zo de som doen kloppen.

3 likes

Dat doe je door niet te differentiëren tussen onethisch en illegaal. De rest volgt dan wel…

2 likes

Mooi gesproken.

2 likes

Die Heimdallr — ik heb hem ook — is een goed voorbeeld van een hommage die beter is dan het origineel. Hacking. Saffier. Je kunt hem met de hand opwinden. Allemaal zaken die het Seiko origineel niet heeft.

3 likes

Maar Chris - aka @Fate_Amenable_To_Change - dan maakt dit van een merk als Traska eigenlijk "Trashka’, als ik jouw redenering volg. :hugs:

• kan ik - en alléén even v.w.b. dit ene ‘voorbeeld-hommage’ uit jouw vergelijking van merk en hommage - hiervan dan dus uitgaan?
1 like

Ik snap niet zo goed wat er verkeerd is aan een hommage. Als het legaal is, waarom niet? Niet iedereen kan of wil zoveel geld uitgeven aan een orgineel en die mensen hebben zo wel de kans om met een horloge te lopen die ze mooi vinden. Zelf zou ik die keuze niet maken maar wie ben ik om te zeggen dat het niet ok.is. Indien legaal, geen probleem.

4 likes

Heb zowel een Tudor bb 58 gmt gehad als de hommage/clone van San Martin.

De San Martin kostte 5% van de aanschafprijs van de Tudor

Beiden hielden de tijd prima bij, beiden waren mooi.
De San Martin heeft over 10/15 jaar zonder onderhoud een nieuw uurwerk nodig van €50.

Wie hou ik dan voor de gek?

Is geld voor jou geen issue dan zou ik zeker die 95% meer betalen voor die net ff iets betere afwerking van misschien de band of kast.

5 likes

Ik zou dat specifieke model Traska nooit kopen. Dat ze verder kwalitatief gezien prima horloges bouwen is ook bekend. Ik hoef een heel merk niet af te tikken omdat ze één model maken wat ik een rip-off vind.

Differentiëren kun je leren.

Er is zoveel wat legaal is.

• in Zweden mag ik met een vijftienjarige naar bed
  • ik mag een vakantie op een cruise schip doen
  • ik mag kapitaal verwerven om vervolgens elke vorm van belasting te “ontwijken”
  • ik mag industrieel gefokt slechter leven vlees eten
  • in Florida mag ik mensen dood schieten als ik het maar zo kan draaien dat het iets met zelfverdediging te maken heeft kunnen hebben
  • in Bahrain mag ik een taxi chauffeur in the middle of nowhere 8 uur op me laten wachten in de kokende hitte omdat het toch maar een Bangladeshi is

Er tekent zich een beeld af dat niet alles wat legaal is ook door de bocht kan.

San Martin had voor hetzelfde geld ook een eigen ontwerp kunnen maken.

4 likes

Hadden ze vast en zeker gekund, wat is je punt? (Hebben ze overigens ook)

@Fate_Amenable_To_Change

2 likes

Lastig kiezen. Het heeft allemaal wel wat.

19 likes

En toch zijn er mensen die er anders over denken. Met een 15 jarige naar bed vind ik ook verwerpelijk maar in Zweden blijkbaar niet of iig meer geaccepteerd. Ik vind daar wel iets van ja. Maar om dit voorbeeld nou gelijk te trekken aan een hommage? Wie doe je nou kwaad met een hommage die volkomen legaal is? Ik denk zelfs dat het een positief effect kan hebben op het origineel.

1 like

Omdat ik het het meest saillante voorbeeld vind van iets wat wel legaal is, maar wat iedere vader van een dochter op dit forum in razernij zou doen ontsteken.

Je krijgt ze nooit meer terug zoals je ze afleverde, wat jij, @Blufkakel ?

2 likes

Mijn dochters zijn al zo lang het huis uit dat ik geen idee heb wat ze de afgelopen 10 jaar met Jan en alleman hebben uitgespookt.

3 likes

Nog 2 plaatjes. Ben benieuwd wat jullie van hiervan vinden. In dit geval heeft Squale bijgedragen aan het origineel (Squale heeft de kast van het origineel van Blancpain geproduceerd). Nu is er een heruitgave in samenwerking met Gnomon. Ik vind hem mooi.

Origineel Blancpain

Heruitgave Gnomon/Squale

• Wat een prachtige uitgave!
  • Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet vinden
0 stemmers
3 likes
  • Ik ben het met de stelling eens
  • Ik ben het erg met de stelling eens
  • Ik ben het best wel eens met de stelling
  • Eigenlijk kan ik me wel vinden in de stelling
  • Ik vind de stelling ze gek nog niet
0 stemmers
3 likes

Je zegt het goed, op dit forum. Elders in de wereld zijn er andere normen en waarden. Nogmaals, ik ben zelf geen voorstander van een hommage en spaar liever door tot ik een mooi origineel gevonden heb maar het is prima als anderen geen probleem hebben met een hommage. Ieder zijn ding.

1 like