Hahaha zo groot zijn de belangen ook weer niet dat hier een schandaal uit gaat komen. De import van deze horloges worden wel gecontroleerd.
Het is toch heel simpel?
Origineel:
1:1 kopie met andere ‘merk’naam:
Het ‘eren’ van gekende ontwerpen met de nodige aanpassingen zonder het origineel te verloochenen, hommage:
Same thing, en als je vindt van niet ben ik benieuwd waarom.
Dit:
En dit:
Piepen over verschil in het te besteden bedrag vind ik onzin. Je kunt voor weinig geld ook een origineel ontwerp kopen. Een duur ontwerp kunnen kopen is geen recht mensen.
Wat het woord homage/hommage betreft: alleen daar krijg ik al jeuk van. Iets van iemand anders jatten (ontwerp) en het dan een hommage aan het ontwerp noemen. Dat is de ontwerper van het origineel nog eens extra in het gezicht spugen wat mij betreft. Een hommage is een eerbetoon. Dat maak je alleen met toestemming of als een soort van gift aan de persoon die je eerst. Nooit tegen de wens van de ontwerper van het origineel in natuurlijk.
Dat geldt dan net zo hard voor het A-merk wat public domain ontwerpen gebruikt. Ik onderschrijf je logica overigens niet.
Ik denk inderdaad dat de stakes hier inderdaad iets lager liggen, maar ik ben al vreemde zaken tegengekomen op bol. Naast zelf een webshop te zijn, bieden ze ook een platform aan vele, kleine online winkels die zeker niet allen gecontroleerd of gereguleerd worden. Er zitten verkopers van het hele spectrum op bol.com, van kwalitatieve, betrouwbare verkopers, over Dropshoppers die zo veel mogelijk verantwoordelijk wegschuiven en gebakken lucht probrente verkopen, tot bedriegers die hopen dat hun rommel terecht komt bij mensen die nooit garantie of retourrecht aanspreken.
Er zijn mensen die medische hulpmiddelen kopen via bol.com, mensen die grote aankopen doen, producten die mens en milieu kunnen beschadigen ,… Ik ben toch ietwat cynisch bij zo’n platform. Gebruik het natuurlijk wel, want zo zijn we dan. Principes zijn mooi, spullen zijn mooier.
Pagani is imo nog het ergste op
Dat vlak. Niet alleen proberen ze alle populaire merken te kopieren, het enige verschil is dat ze een ander logo gebruiken en een goedkoop
Binnenwerkje erin steken en denken dat ze een vervangproduct hebben voor een rolex of omega
Iets met dat een patent/IP niet eeuwigdurend is vermoed ik…
Alsof het niet mogelijk zou zijn een Flieger of deckwatch of railroadwatch of welk algemeen type horloge te ontwerpen met een eigen karakter.
Alsof het uitsluitend een op een kopieën kunnen zijn ongeacht de fabrikant….
Nee hoor, een hommage blijft een hommage.
Is niet erg, maar niet doen of het niet anders kàn.
Er was ooit een vrouw die een prachtige boormachine kocht van black en Dekker. Die gebruikte ze om haar terras te vernieuwen en hier en daar een klusje in huis op te knappen. In de tuin had ze een mooi schuurtje waar ze haar werkkoffer bewaarde. Op een dag merkte ze dat het deurtje van het schuurtje openstond. Toen ze ging kijken was er een raam ingegooid en de deur van binnen geforceerd. Haar werkkoffer was weg, net zoals het grasmachine en haar electrische fiets en koerfiets.
Toen later die dag (bij wonder) de politie een PV kwam opmaken merkte ze dat het slot van haar achterdeur ook vervrongen was. Gelukkig is er niemand bij haar binnengekomen.
De verzekeringsmaatschappij betaalde een stuk van het geld terug, en verhoogde hun premie het jaar daarop voor de vrouw.
De vrouw had sindsdien ook af en toe nachtmerries. Ze ging niet meer graag in het donker de tuin in, en kwam eigenlijk niet meer in het tuinhuisje. Dat nieuwe terras lag er schandalig ongebruikt bij.
Ergens, een paar 100km verder, een maar weken later, koopt een man een tweedehands boormachine. Ergens via via of op een vreemd marktje, waarvan iedereen wel weet waarover het gaat. Uiteraard zonder factuur, contactpersoon of garantiedocumenten. Een koopje, uiteraard. Een maand of 2 na aankoop stopt de machine met werken. Via de officiële wegen kan er uiteraard niets aan gedaan worden. Een collega kent er wel wat van, en neemt een kijkje. Hij ziet wat roest op de circuits en een soldering is gelost. Hij kan het even oplappen, maar het zal snel opnieuw gebeuren. Eigenlijk klaar voor het Recyclagepark (as if). Waarschijnlijk heeft de boormachine een paar weken op een vochtige plek gelegen voor de verkoop.
Rolex heeft nog nooit enkele duizenden homages gekocht. Er heeft ook nog nooit iemand ingebroken bij een opslagplaats, om deze homages te stelen (en de Rolex en te aten liggen?). Deze horloges zijn daarna ook niet op een zwarte markt verkocht. Ze hebben geen druggebruikers een volgende dosis opgeleverd, ze hebben geen krabbels een paar euro’s opgeleverd,… Zelfs producenten van homages hebben verantwoordelijkheden als verkoper, hun naamwaarde, marketing,…
Ik wil hiermee niets zeggen over de ethiek rond intellectuele diefstal. Ook niet over het verantwoorden van een homage. Ik wil enkel zeggen dat je vergelijking een non-argument is, die de vergelijking tussen appelen en peren bestaansrecht geeft.
Sorry man, ik lijk toch te lezen dat je intellectuele diefstal minder erg vindt dan fysieke diefstal.
Als je het intellectuele niet respecteert, verwacht dan geen respect van intellectuelen.
Mooie website alleen wel vreemd dat ze geen horloges op voorraad hebben.
Zal me niks verbazen dat het een dropshipper is.
Staat weinig over de levertijden alleen dat je bij het plaatsen van de bestelling de verwachte levertijd krijgt te zien, etc.
Hebben we niet bijna allemaal (als niet direct dan wel een verborgen) hommage in onze collectie?
Als je weinig over horloges kent kun je inderdaad onwetend de fout maken. Zelf nog gedaan.
Heb er zelf ook nog bewust een gekocht. Gaf geen plezier.
Intussen heb ik de tijd genomen om er meer bij stil te staan, en is mijn conclussie: “niet meer doen”.
Ja kan inderdaad stellen dat ik denk dat een fysieke diefstal het risico draagt een grotere keten aan slachtoffers te veroorzaken dan een diefstal van gedachtengoed. Het delen van die gedachte is volledig geïnspireerd door jou vergelijking van het stelen van een boormachine en verkopen op de zwarte markt, met het opzetten van een productieketen van homagehorloges.
Blokcitaat
Ik ben niet op zoek naar respect, en al helemaal niet naar mensen die zichzelf zouden kwalificeren als intellectuelen. Wat een frivole gedachte.
Neem het niet persoonlijk. Het gaat over de ganse hommage-ketting. Van producent tot klant.
Daar ben ik het mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat elke productieketen schadelijke impact en slachtoffers veroorzaakt, en dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is om deze slachtoffers te beperken. Sommige ketens dragen een hoger risico tot slachtoffers, en dienen daardoor dus ook op deze manier onderzocht te worden. Maar dat is natuurlijk een utopie.