Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Nee het gaat bij mij niet zo zeer waarom, je hebt helemaal gelijk dat het een vorm van stelen is maar niet rechtstreeks diefstal.
Je doet iets na je steelt het niet leterlijk naar mijn mening.
Ik vind gewoon dat het niet zoveel uitmaakt omdat er geen schade word berokkend vind ik.
Rolex of what ever gaat hierdoor echt niet minder of meer modellen verkopen hoor.
En in sommige landen is het logisch dat ze namaak produceren want anders hebben de mensen daar helemaal niets.
Je hebt gelijk dat het verkeerd is maar ik vind niet dat het zo een drama is dat is mijn mening en ook niet als mensen dat willen kopen.

1 like

Dat is onzin natuurlijk. Je hoeft geen namaak te creëren om arme mensen iets te geven. Je kan ook gewoon zelf goedkope kut horloges ontwikkelen en verkopen.

Nee als de armen mensen het zelf doen, had ik mischien verkeerd uitgedrukt :wink:

Maar intussen laat meneer de Chinees zich naar zijn fabriek rijden in een BMW 760Li.

2 likes

Correct dus heeft bmw niet geleden onder de namaak bmw’s in china.
De eigenaar heeft ook een echte rolex aan zijn pols dus verkoopcijfers omhoog, what’s the problem?:slightly_smiling_face:

Namaak willen ze daar niet idd. De verkoop van BMW 3 zakte zelfs toen ze die lokaal begonnen te produceren.

Maar je sponsort met je aankoop een vuile economie, terwijl het nette alternatief bestaat.

1 like

Sommigen vinden t minder erg als n merk in ongeveer dezelfde periode/lang geleden iets vergelijkbaars al had gemaakt.

Zo schijnt Timex in de jaren '70 al oyster jubilee achtig horloges te hebben uitgebracht.

Zelf blijf ik het kopie gevoel houden, ook al is t soms onterecht.
Net als dat zowel Sinn als Breitling de Navitimer look ontwerp hadden, komt door de bekendheid vd Breitling dat ik bij Sinn n kopie gevoel hou.

2 likes

Als je deze kan betalen.

Klopt maar je mag niet vergeten dat sommige mensen spijtig genoeg vastzitten in deze economie en niet altijd anders kunnen.
Dat zal hier mischien niet het geval zijn maar toch denk ik dat er niet zoveel slachtoffers zijn gemaakt.

Er zijn genoeg niet ‘hommage’ horloges te vinden onder de EUR200.
Er zijn zelfs iconen te vinden onder de EUR1000.

Wetende wat roken kost dezer dagen, dan is EUR1000 voor 98% van de bevolking haalbaar.

China zit op een werkloosheidsgraad van 5.2% (officieel), dus er zal wel ander werk genoeg zijn.
En als de vraag afneemt, zal die vuile economie ook afnemen en er geen nood zijn om daar mensen in vast te steken.

Dus ehhh, 98% van de bevolking rookt???

1 like

Ja maar ik had het niet direct over china maar namaak in het algemeen, ja dat is waar maar ik denk niet dat je daar een rolex voor vind. Je hebt gelijk hoor maar ik vind het niet zo een probleem.
Ik zou ook nooit een hommage kopen en ook geen tweedehands dus ik heb dat probleem niet. Ik wil list bij de AD en niets anders. Ik vind het gewoon zo geen ramp als jij het vind :slightly_smiling_face:.

Dat is gevaarlijk in china :wink:

Nee, maar er zijn er nog veel in alle loon categorieën.

Tuurlijk niet, en voor het budget dat ik kan spenderen aan horloges vind je geen FP Journe.
Betekent niet dat ik daarvan een ‘hommage’ moet kopen, er zijn alternatieven genoeg.

2 likes

Ook in de auto branche heb je dit. Vroeger had je Dewoo die kopieerden ook schaamteloos andere modellen. (Zoals bv de kadet). En op dit moment heb je genoeg Chinees wagens die op een tesla lijken….

Voor mij blijft het ook een duidelijk verschil tussen een hommage en een replica. Waarbij ik denk dat een hommage zeker voor beginnende horloge liefhebbers een eerste stap kan zijn in de horloge wereld. (Zeker om te ontdekken wat je smaak is)

Replica’s zijn voor mij een no go… (maar als iemand anders dat wel wil doen ook prima).

Dit klinkt toch verdacht veel als “aanprijzing van replica’s”.

2 likes

Sjeezus… heb je deze zelf bedacht?

1 like

Ja wat mij betreft gaat dit topic ook steeds meer richting het verdedigen of zelfs voorstaan van dingen namaken. En dat is zoals we allemaal weten niet toegestaan.

Zullen we het niet op vlaggen aan laten komen maar even scherp on topic blijven en wat afstand houden van argumenten over replica’s e.d.? :point_down:t2: Dit topic is toch al een beetje op het randje wat onderwerp betreft, dus laten we het niet verder opzoeken.

Er is nu al zoveel gezegd en besproken maar kunnen we nu concluderen dat er geen verschil is tussen een hommage van een Chinese fabriek en een gevestigd merk of moeten we dit topic in een AI model stoppen en het daaruit gegenereerde antwoord accepteren als een gemiddelde mening van dit forum?

1 like

Bedoel je dat je dit argument nog nooit eerder had gehoord?