Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Dat is mijn mening en zo voel ik het, klaar.

Leef en laat leven. Ieder zijn meug zei men vroeger :smile:

Geïnspireerd door en enigszins afgekeken van is wat anders dan puur jatwerk of schaamteloos kopiëren.

Ook niet Chinese merken laten zich inspireren door ontwerpen van anderen wanneer men zelf inspiratieloos is of zonder eigen ontwerp en ontwikkeling afdeling placht te werken.

Of geld een rol speelt bij de keuze in wat jij smaakvol vindt en koopt is een andere discussie. Uiteraard hebben velen van ons geen inkomen om allerlei wereldberoemde en alom bekende ontwerpen te kopen, zoals een DD, een DJ, een Speedmaster, een Air Command, een YM, een Sub, een 

Als je een goedkope hommage koopt weet je echt wel waar Abraham de mosterd vandaan heeft gehaald en velen van ons kopen deze snacks om de honger te stillen en deze is van korte duur (meestal).

Hommages kunnen een bijdrage leveren in het oprecht waarderen van een top ontwerp en dan uitgevoerd met de beste materialen, dus de zaadje voor de real deal wordt daarmee vaak geplant.

Ik ben blij met mijn Timex(en) en nu mijn Addiesdive. Deze bevestigen mij dat bijvoorbeeld mijn Tudors simpelweg top zijn en van ongeëvenaarde kwaliteit in vergelijk met deze merken.

Laten we niet belerend doen en zolang een ander geen fakes en schaamteloze kopieën hier presenteert lekker laten gaan.

5 likes

Ach mensen, dat hele gekloon (=hommage) en gekopieer (=imitatie) is niet bedreigend voor de echte merken die het origineel lever(d)en.
Het imiteren is en blijft crimineel ook al is het toegestaan ze, voor eigen gebruik meen ik, te importeren. Net als ze aanbieden als origineel crimineel is.

De hommages bereiken andere doelgroepen dan de originele merken doen.
Mensen zonder het juiste budget, gierige types die nu goedkoop uit menen te zijn, in het origineel geĂŻnteresseerden die een testrun maken.
De hommagedragers maken IMHO juist reclame voor het origineel, ze moeten immers geregeld uitleggen ‘dat het eigenlijk een merk X betreft’ :joy: .
In een uitzonderlijk geval zou het dragen ervan zelfs kunnen leiden tot aanschaf van het origineel.

De fabrikanten die hommages aanbieden zijn wel triest, het is en blijft ordinair jatten. Punt.

Maar, ook hier een grijs gebied. Als het origineel niet of nauwelijks leverbaar is. Ik denk even aan de Invicta 1953 die de allereerste Submariner voorstelt.
Toch anders dan een gekloonde moderne Sub.

De principiële stelling dat de originele fabrikant door het gekloon tekort gedaan zou worden herken ik niet.
Je zou hetzelfde kunnen beweren over de handel in originele maar gebruikte horloges:
slecht voor de fabrikant! Nieuw kopen!!!
Maar nee. Geen vuiltje aan de lucht dan. :wink:

3 likes

Replica en fakes, uit den boze.
Mm toch vertegenwoordig deze een grote groep liefhebbers.

Tourby watches heeft er, met minimale verschillen, toch een “German Design Award Special 2021” mee gewonnen.
tourby.pdf (3,4 MB)

1 like

Serieus? Met die kloon? Dan lever je als ‘design award jury’ toch wel het ultieme bewijs dat je award niets waard is (behalve dan het bedrag wat ervoor wordt betaald door de ontvanger) :grimacing:

Je link doet het trouwens niet

2 likes

Gaan we hier ooit uitkomen? Zoals zonneklaar blijkt uit diverse posten zijn het heus niet alleen de Chinezen die kopieergedrag vertonen maar komt het vrij algemeen voor, behalve wellicht bij de echt grote jongens, maar ook die doen nog wel eens ideeën en inspiratie op bij elkaar.
Een flinke groep hier verafschuwt de clones, hommages of hoe je ze ook eufemistisch wilt noemen, een andere, eveneens behoorlijke groep ziet het probleem niet zo, waarbij beide groepen niet zijn te overtuigen dmv elkanders argumenten en al zeker niet onder de indruk zijn van elkaars mening. And never the twain shall meet, zoals Kipling schreef.
Een derde groep, denkelijk de grootste, voelt zich wellicht wat moreel ongemakkelijk bij de hele hommage discussie, maar vult zijn verzameling desondanks aan met een of twee horloges uit het Middle Kingdom omdat ze er toch wel goed uitzien en bovengemiddelde kwaliteit leveren voor een zachte prijs. Om met Carmiggelt te spreken: wie zonder zonde is werpe de eerste steen, ik buk wel.

2 likes

Komt wel op hetzelfde neer :slightly_smiling_face:.

Dat is vervelend.
Na je post over Tourby de website bezocht.
Het begint hiermee:

Ze hebben verschillende prijzen gewonnen met hun designs.
Of deze prijzen veel voorstellen weet ik niet maar het is toch opvallend.

2 likes

En dan zoveel geld vragen, al mocht ik het geld hebben zou ik het niet kopen, dan liever voor veel minder een mooie Seiko.

Hun sector dial is wel mooi. Daar wonnen ze een prijs mee.
Maar gewoon veel te grote kasten.

Even zitten kijken op de site van die awards
 Laat ik het zo stellen; een awards organisatie de een hele opsomming voordelen (verkoopargumenten) van het winnen van een award op de site heeft staan komt meer over als een partij die awards verkoopt dan als één die ze uitdeelt. :man_shrugging:t2:

Het is eigenlijk ook niet verrassend toch, een design award voor een 1:1 kopie kan gewoon echt niet :anguished:

Jammer ook wel dat ze zich bij Tourby van dit soort praktijken bedienen. Als je die site bekijkt zonder verdere kennis van horloges ziet het er uit als een heel aardig merk. Dat hadden ze volgens mij ook best met wat meer eigen ontwerpen kunnen bereiken.

3 likes

De spijtige realiteit is dat het merendeel van de design awards zo werkt.

Het is niet zo simpel dat je een award ontvangt als je geld overmaakt, maar als je een enigszins fatsoenlijk ontwerp indient en geld overmaakt krijg je er wel eentje. En je krijgt er zeker geen als je geen geld overmaakt.

Bron: ik heb ooit een iF award “gewonnen”. Niet zelf betaald gelukkig. :smile:

2 likes

Ja ik ken het principe ook. Weer een andere industrie maar zelfde business model. Soort marketing machientje; je koopt exposure en een soort van ‘waardetoevoeging aan je merkt’ als genomineerde en het kan zijn dat je niet je categorie wint, maar niemand gaat met lege handen naar huis. :laughing: Lijkt een beetje ook op het business model van RTL (Z). Maar het blijft toch apart als een account manager je belt om je te vertellen dat je genomineerd bent voor een award waar je nog nooit van gehoord hebt en je vraagt of je de entry fee wilt betalen :rofl:

Nu ik er over nadenk kan ik eigenlijk zo snel geen industrie specifieke awards bedenken waar dit model niet gebruikt wordt :thinking:

Dit alles terzijde
 Van harte nog met de

Mooie acceptance speech kunnen geven ook? :grin:

1 like

:joy:

1 like

De IWC is gewoon een platte railway of deckwatch. Een publiek domein ontwerp. IWC doet dat echt altijd, dat is zo met de Portugeser, dat is zo met de Mark ** en dat is zo met de Big Pilot.

Schaamteloze kopie van “hoe een deckwatch of railroad watch er altijd al uit heeft gezien vanaf 1840” is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. We hebben deze discussie al eens eerder gehad, maar blijkbaar “is this the hill you want to die on”, retorisch gezien.

De suggestie van kinderarbeid in de keten is hier gewoon laakbaar omdat de goede man vanuit z’n werkplaats in Westfalen gewoon netjes z’n bedrijfje runt. Tourby is een sympathieke tent die gewoon z’n onderdelen en Ă©bauches bij betrouwbare, lokale partijen inkoopt, om ze zelf te skeletteren en verder te assembleren, je kunt zo bij 'm gaan kijken.

Dat jij 7700 voor een deckwatch met één of ander lulverhaal er bij wilt betalen is prima, verder. Niks op tegen.

4 likes

Ik had deze vraag om bij de ‘domme vragen’ sectie kunnen zetten, maar begrijp ik goed dat mijn Akzent Steel feitelijk geen hommage is?

Ik heb 'm daar zelf tot nu toe altijd wel van beschuldigd. :speak_no_evil:

1 like

Tsja, om toch maar wat invulling te geven aan een wat zinloos topic.

Laten we het maar even he-le-maal plat slaan.

Een ronde plaat met cijfers of streepjes oid, met een onderverdeling in 12 delen. Daar begon het ooit mee. Vervolgens is alles daarna zo’n beetje een hommage, eerbetoon, replica, heritage, kopie, vervalsing geworden.

Dus waar maken we ons druk over. Tuurlijk, een schaamteloze kopie / vervalsing met als doel mensen op te lichten en grof geld te verdienen aan nep, en te doen voorkomen dat het een origineel is, is absoluut niet goed en compleet bedrog en/of diefstal.

Al het andere is totaal de discussie volgens mij niet meer waard want hoe hadden wij als horloge-nerds anders zoveel keus gehad in de horloges die we hebben en willen hebben. Voor elk budget wat wils, maar op een eerlijke manier. En of een ontwerper zijn inspiratie ergens anders vandaan haalt of niet. Wat is het probleem?

Op elk vlak van de maatschappij en zeker bij luxegoederen is dezelfde discussie te voeren.

In het verleden werd over kerktorens met een klok erin ook niet moeilijk gedaan. Daar zullen qua looks ook vast wel ideeën van anderen in zijn meegenomen (de klokken dan he). Diverse kathedralen zijn schaamteloze kopieën van andere.

Over een horlogeband van Hirsch, die hetzelfde soort stiksel en wellicht hetzelfde leer gebruikt als Kaufmann, wordt ook niet moeilijk gedaan toch?

Kortom, alles wat de twaalf uursindeling met cijfers of indices een kleine en een grote wijzer en eventueel een secondenwijzer heeft, is in essentie een schaamteloze kopie, hommage, etc. van de eerste klok.

En als je een hommage, replica of jawel, parody-watch wilt maken, kan het ook altijd zo nog. Verschillen genoeg, geen nep dus, en ook niet Chinees. En ook nog eens best humor. Why not?

India heeft wel erg gekeken naar Willemina
 Schande en hun eigen draai er nog aan gegeven ook. :roll_eyes:

Mijn 5 centen in een vermakelijk discussie topic.

:v:

7 likes

Met welk horloge vergelijken degenen die jou beschuldigen dan? Je horloge is niet bijster origineel maar ik zie er geen duidelijke ‘rip-off’ in hoor

1 like

Je hebt in mijn ogen helemaal gelijk, mooi geschreven.

1 like