Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Dat ben ik zelf :grimacing:. Was zelf uitgegaan van een origineel van IWC, maar als de Portugieser niet als IWC-eigen wordt beschouwd, dan is het geen jatwerk in de zin van dat het modelrecht bij een ander ligt. Weer wat geleerd dus. En ik kan nu iets anders naar deze Akzent Steel kijken al vind ik persoonlijk de merknaam net zoveel, ehh, heritage uitstralen als Pagani Design en consorten :face_with_hand_over_mouth:

Dat inderdaad! Ik had er nog eentje…

Wat is de orginaliteit dan nog aan deze horloges? Een net andere wijzerplaat, het uurwerkje? Sorry maar deze ontwerpen komen toch allemaal met elkaar overeen. Het zijn allemaal gestolen ontwerpen. Orginaliteit zit hem niet in een andere wijzerplaat, een ander kroontje of een glaasje op de caseback! Orgineel zijn is een volledig eigen ontwerp van kast tot wijzerplaat tot wijzers en noem het maar op! Niet alleen dit ontwerp ook de duikers, fieldwatches en fliegers.

Wanneer er een Chinese hommage gaat komen weet ik nog niet maar dat hij komt is zeker! Low budged horloge met het uiterlijk van een high end en de kwaliteit van een Seiko 5.

Tja, zo kun je het ook noemen. ā€œKopietje?ā€ ā€œNee hoor, een vette knipoogā€. ā€œAh, maar danā€¦ā€

2 likes

Beter goed gejat, dan slecht verzonnen?

Kon het niet laten…

2 likes

Die is er niet, maar die zoeken kopers van deze horloges toch ook geheel niet. Ze zoeken een betaalbaar alternatief voor een ontwerp dat ze mooi vinden of begerenswaardig om welke andere reden dan ook. Het origineel is voor veel mensen geheel onbereikbaar, tenzij men zich diep in de schulden steekt of, in het minst erge geval, het huwelijk op het spel zet.

Een hommage uit China zou ik persoonlijk niet kopen.
Een hommage uit Duitsland, zoals een Steinhart (kwalitatief ook beter en dichterbij als je aanspraak maakt op de garantie) zeker wel.

Mijn bericht was ook meer bedoelt naar de reacties als ā€œgejat modelā€, ā€œrip-offā€, ā€œdiefstalā€ en alle andere opmerkingen die geplaatst worden over de hommages.

Topic starter

Was uiteindelijk ook de vraag waarom je wel een hoop gevloek en een hoop getier hoort over de Chinese hommages en maar weinig tot niks over de gevestigde merken.

2 likes

Waarom niet (afgezien van het garantie-argument)?

Ja? Hoe dan ā€œbeterā€?

Klopt idd, maar ja Zwitsers-Duits, hĆØ, dan is het goed…maar van die rare :poop:-Chinezen, oei…nee, dĆ t mag niet.

2 likes

Nou inderdaad! En van heel veel merken komen de kasten en/of andere onderdelen zoiezo al uit China. Heel veel van de Chinese hommages hebben een Japans uurwerk. Over welke Chinese kwaliteit hebben we het dan nog :man_shrugging:t2:

1 like

De middelvinger is weg, een mooie dag :grinning:

Ik vind dit wel ruim overdreven hoor. Als je iets niet kan betalen zijn er veel mensen toch verstandig genoeg om iets niet te kopen.

En er bestaat ook nog zoiets sparen of een horlogepotje.

Duitse degelijkheid draagt bij mij toch fijner.

En dan koop je een horloge waarvan je het onderhoud niet kunt betalen :man_shrugging:t2: is jou dure horloge met jou zuur gespaarde centjes nog niks meer waard.

En geloof mij, er zijn echt mensen die zichzelf in de schulden jagen om zo’n duur horloge te kopen.

3 likes

Tuurlijk is dit overdreven…ik dacht al eerst, zal ik er nou een emoticon bij zetten of niet…volgende keer toch maar wel :wink:

Klarna? :sweat_smile:

Tja ach, sommige mensen nemen dingen veel te letterlijk, die moet je dan maar een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen. :innocent:

Thanks! :+1:

1 like

Zaaien naar de zak is de verstandige keuze. Net als hommages vermijden.

1 like

Het is geen Porsche :sweat_smile:

Er zijn genoeg horlogemodellen die in aankoop misschien iets duurder zijn maar verder onderhoudsvriendelijk voor de komende jaren.

1 like

Ik denk dat menig Duits hommagemerk aan de degelijkheid van een Chinese San Martin et al. een puntje kan zuigen…maar ieder het zijne.

Wasdah? Nog nooit gehoord…

Sorry er vallen wat woorden weg zo lijkt het, en kan deze helaas nog niet aanpassen als nieuwkomer. Komt goed :grinning:

Tering naar de nering zetten.

Of niet meer uitgeven dan je aan kunt.

1 like

De meeste Chinese hommages zijn van horloges waarvan het echt een stuk minder onderhoudsvriendelijk is voor de knip waar wij het over hebben.

2 likes