Daar zijn we het anoniem mee oneens.
Maar die omstandigheden zijn er ook bij de (oa zwitserse) merken die hun kasten in China laten maken. Ik wil de omstandigheden absoluut niet goedpraten maar zodra het om hommages gaat wordt dit aangezwengeld maar als er merken zijn die we allemaal dragen wordt daar totaal niet over gesproken.
Niet helemaal waar hé. Bij een price point van 10K kun je gemakkelijk ethisch verantwoord sourcen. Ook in China. Bij een price point van €150 voor een automaat wordt dat erg lastig. Daarin zit natuurlijk ook een deel van de verantwoording van de hogere prijs
Haha, in poll-uitslagen geloof je niet, maar wel in sprookjes…
Waarom zou je de kasten anders in China laten maken, als het niet goedkoop hoeft dan kan dat ook gewoon in eigen land.
Ja ho eens even en wat dan met de marges !! Goedver wel gigantische winsten maken voor de aandeelhouders anders ben je het lulletje van de klas!
Voldoende kapitaal/machinepark voor handen hebben kan ook een reden zijn.
In mijn tijd als aankoper bleek veel freeswerk goedkoper in de BeNeLux dan in China.
De polijsthandjes zullen wel helpen in het geval van horlogekasten. Maar soms heb je historische factoren (al dan niet onder impuls van overheidssteun). Zie maar naar de semiconductor industrie.
Dit claim je vaak door dit topic heen. Je brengt het zo zwart/wit… Alle fabrieken in china hebben dezelfde standaard dus?
In 2022 waren er in China ongeveer 472.000 industriële ondernemingen actief…
Je snapt toch wel dat je niet voor 100 euro een compleet automatisch horloge thuis op de mat uit china kan krijgen zonder korte bochten???
Dat zegt hij toch niet?
Subsidies…
Ik heb dit niet eerder benoemd, dat zijn andere hf leden geweest. Maarhet is echt een sprookje als je denkt dat de omstandigheden ineens super zijn als er een merk buuten China in veeld komt voor productie.
Daarmee zijn de omstandigheden niet ineens veel beter
Er is nog wel een verschil tussen ‘lage lonen landen goedkoop’ en ‘kinderhandjes en instortende fabriekjes goedkoop’
is het inderdaad dus niet
Dat maak jij er van. Touby noemt de kopie ‘Art Deco’.
Een pagina verder vind je ‘deckwatches’ met rare wijzers.
De deckwatch idylle bij Touby is jouw stokpaardje inmiddels maar het bedrijf steelt er gewoon schaamteloos op los.
En dan nog, alsof alle deckwatches, ongeacht het merk, exacte niet te onderscheiden kopiëen zijn.
Quatsch.
Verder wordt er nergens kinderarbeid gesuggereerd. Niet door mij althans.
Het kopiëren vind ik ook niet crimineel, wel triest en armoedig.
Bleek 'ie toch op zoek naar een gifje
Alleen valt dat in China niet echt goed te controleren hé.
Is daar ergens bewijs van in casu de Chinese horlogeindustrie?
Dat beweer ik toch niet. Ik heb hier al eerder een artikel gepost over Zwitserse outsourcing in China. Op dat punt zijn vele merken dus even slecht.
Maar is geen excuus om een design te kopiëren.