Niet moeilijk hoor. Gewoon in contracten opnemen. Chinezen zijn niet achterlijk hé. Als Rolex, om maar eens een merk te noemen, komt voor 500.000 kasten per jaar en ze laten vastleggen dat bij misstanden het contract per direct opgeschort kan worden, moet je eens opletten hoe zorgvuldig ze alles zelf controleren.
“Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness.” Oscar Wilde (die zelf een zeer eenvoudige smaak had. Hij was altijd tevreden met het beste)
Eens.
Maar omdat zo een kopie tot een bepaalde categorie behoort zou het plotsklaps niet meer verwerpelijk zijn.
Je moet er maar opkomen.
is gewoon een Swiss army knife hoor, die zien er allemaal zo uit.
Dat iemand zo stom is om een dure te kopen van Victorinox met een goedkoop verhaaltje erbij over kwaliteit en heritage, helemaal zelf weten.
En wie controleert ze op die misstanden? Daar sturen ze iemand voor langs die een kijkje komt nemen? Net als een tijdje geleden toen het Zwitserse Rode Kruis bij de neus werd genomen in Theresienstadt, nota bene om de hoek van Zwitserland? Misstanden? Niet geconstateerd…
Dat herinner ik zelf niet.
Ik heb er natuurlijk als privé persoon hier geen zicht op of de grote jongens wel netjes inkopen in China. Maar het is wel gewoon mogelijk. En als je kasten voor horloges van 10K inkoopt kun je best een tientje meer betalen voor die kast, terwijl dat bij een prijs van €150 gewoon niet uit kan. That’s all I’m saying
Anyway, ik zit niet op China tijd en deze discussie is er morgen ook nog wel
Dus
Ik wilde eigenlijk vooral vragen of jullie beseffen dat we een prachtige hobby hebben. En dat dit soort topics het forum eigenlijk niet waardig zijn. Het werkt polariserend. Waarom dan niet gewoon focussen op wat energie geeft. Horloges. Iedereen vindt iets anders mooi en heel soms ontdek je dat iemand jouw smaak deelt. Laten we kappen met onze mening zo doordouwen. Het brengt je nergens.
Dat is ontegenzeggelijk waar. Maar volgens mij is het doel van een discussie ook niet perse een conclusie aan het eind. Sommige mensen vinden het leuk om hun hobby met gelijkgestemden te delen. Anderen vinden het juist leuk om er een geanimeerde discussie over te voeren. Zolang het geen grenzen over gaat moet daar ook ruimte voor zijn toch? Ik heb trouwens niet het gevoel dat er mensen hun mening aan het doordouwen zijn, maar misschien ervaart een ander dat anders.
Je hebt gelijk Brodie. Maar ik kan er me verschrikkelijk aan ergeren dat fabrieken als diegene van San Martin zich bezig houden met schaamteloos en verachtelijk kopie werk, terwijl ze de ambachtelijke skills hebben om degelijk spul te maken. Waarom dan niet investeren in wat eigen designs? Zou onze hobby nog veel mooier maken.
Eens. Discussies horen op een forum. Maar het is duidelijk dat deze discussie op de persoon gespeeld wordt en een grens overgaat. Namelijk iemands keuze de grond in boren. Niet okay.
Ik kan me je ergernis voorstellen. Origineel is het niet.
Ja dat is wel een ding met deze discussie. Als hij puur gevoerd zou worden, dan worden de mensen die voor een hommage kiezen op de schaduwkant van die keuze gewezen wat naar mijn idee kan, mits onderbouwd uiteraard. Maar de stap naar verwijten is veel te klein om te verwachten dat die dan niet wordt gemaakt natuurlijk. En anderzijds blijkt het ook weer heel verleidelijk om mensen weg te zetten als rijke stinkers die anderen niks gunnen, en zo meer. Ik ben eerlijk gezegd geneigd te denken dat zoiets meer aan de persoon die ze typt ligt dan aan de discussie.
Dat gezegd hebbende…
Onterecht. IWC heeft dat ontwerp net zo min uitgevonden als m’n kat.
Parodie heeft dan ook een aparte status vis a vis plagiaat.
Dan snap ik niet waarom je die IWC nog hebt.
Je hebt gelijk hoor.
Al die zogenaamde deck watches zijn exact gelijk.
IWC maakte in de jaren ‘30 gewoon een schaamteloze kopie maar dan voor om de pols.
Logisch dat deze categorie horloges exacte kopieën zijn. Nogmaals, je hebt helemaal gelijk.
Kijk hier, allemaal hetzelfde want deck watch
Zou jouw emaille Seiko ook een deck watch zijn?
Mijn situatie is precies hetzelfde en ik geniet net zoveel van mijn horloges.
Het kan raar lopen
Ik kwam er maar niet aan uit welke chrono te kopen. De droom Omega helaas nog buiten budget. Moonswatch mwa… ook nog even naar de Seitona gekeken maar de solar paneeltjes lijken paars in combinatie met de zwarte dial.
Er zijn uiteraard nog genoeg (zwarte) chrono watches maar ik heb in een opwelling een Pagani op (soort van) sailcloth besteld voor een habbekrats.
Lijkt me voor dat geld een leuke optie om überhaupt eens te kijken of een echte Speedmaster voor mij wel een optie is.
Ik ben benieuwd.
Al die zakhorloges zijn in de stijl die de man achter Tourby nou zo mooi vindt. Dat is de stijl van horloges die hij maakt, die hij altijd maakte, omdat hij de jaren 20-40 cool vindt. Niet meer, niet minder.
Dat oeverloze gelul over de notie dat IWC een standaard deck- of railroad watch uitgevonden zou hebben in 1930 maakt me gewoon moe. Nog even en we krijgen te horen dat Laco ook dingen van IWC jat omdat ze een pilot maken.
Ja, Seiko maakt al sinds 1929 horloges voor de Japanse spoorwegen. Volgens Ball’s standaard uit de 19e eeuw. Inderdaad.
Deze versie doet heden ten dage nog steeds dienst, nu met quartz uurwerk:
Het is een traditionele club, blijkbaar zetten machinisten hun horloge nog steeds in een houder op het dashboard, laat ik me vertellen.
En ja, mijn emaille Seiko heeft zeker veel elementen van zo’n klassiek ontwerp.
Daar zijn ze inmiddels ook mee bezig.