Hommage van Chinese fabriek of gevestigd merk, wat is het verschil?

Ik heb ook geen probleem met hommages, daarom vind ik dit topic ook zo leuk en draag ik graag een steentje bij :smiley:

3 likes

Het getuigt van weinig originaliteit, dat is waar.
Maar, dat is natuurlijk met heel veel producten.
Kleding, auto’s, electronicaproducten.

Ik ben blij met mn homages, draag ze met net zo veel plezier als mijn Seiko, Vostok of Festina.
Ik heb het geld er niet voor (over) om 5-15k neer te tellen voor een horloge. Ik vind het gewoon mooie modellen, maar ik heb ze dan ook niet gekocht te pochen met het merk.

Kwaliteit zal vast en zeker beter zijn, maar of dat een Rolex 100x beter is dan mijn Pagani, dat kan ik mij niet voorstellen.
Had ik de euro’s op mijn rug groeien, dan kocht ik waarschijnlijk ook the real deal.
Daarnaast denk ik (weet ik eigenlijk wel zeker) dat het gros van de bijv Rolex/Breitling eigenaren het alleen maar koopt om erbij te horen/omdat het hoort.

5 likes

Ook zonder licentie kan je in eigen ontworpen kast, wijzers gewoon een Seiko uurwerk stoppen. Heel populair is vooral de NH 35 uurwerk, kosten in bulk een drol en is een prima uurwerk. Ome Ali is dan je grote vriend. Vooral micro brands zijn gek op het Seiko uurwerk.

1 like

Ja daar denk ik dus juist hetzelfde over, oke kwaliteit en vakmanschap kost geld maar soms 50k🤔?

Jep zeer zeker, daarom dat dat ook merken zijn waar je mij nooit zal zien.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ze brol verkopen maar in mijn ogen zijn ze zeer naamgebonden.

Daar heb je dan ook weer gelijk in maar zoals je zegt is het wel fijn voor mensen dat het geld er niet voor over hebben of simpel weg niet hebben.
Natuurlijk is het een persoonlijke zaak he hoe je de horlogehobby aanpakt :slightly_smiling_face:.

2 likes

Met die uitspraak ben ik wat voorzichtiger. Ik heb het er zelf ook niet voor over. Maar mensen die er keihard voor werken, gespaard hebben of dingen ervoor hebben moeten laten, moet je in hun waarde laten. Ik ken wel verzamelaars die ze echt bewust gekozen hebben voor de kwaliteit en goede reputatie.

En als ik er over 10 jaar anders over denk en ik kan het missen, dan gaat de boel misschien ook in de verkoop. Verwacht ik niet🤣

4 likes

Klopt helemaal. Je kan niet ontkennen dat er meer waarde toe te wijzen valt aan luxumodellen. Al is het maar om de historie en innovatie die je apprecieert en daarom dicht bij jou wil hebben.
Geen oordeel hebben over homages houdt ook in dat je ook niet kan neerkijken op mensen die net wel gaan voor één van de grote namen.

1 like

Of het nou een hommage of een horloge van een gevestigd merk is, de basis blijft: Draag wat jezelf mooi en prettig vind.

Is deze Invicta een hommage ? 34 mm , duiker , opgelegde uurmarkeringen en opgelegd logo , gesigneerde kroon , geen spelling op de draaibare bezel en een Swiss Made uurwerk. En of dit een hommage is of niet, het zou me een zorg zijn

4 likes

Enige nuance is op zn plaats, daar heb je gelijk in.

Maar er is een groep liefhebbers, en een groep waarbij het gaat om het imago wat ze ermee uitstralen.
Maar soit, dat is eigenlijk iets voor een ander topic.

Helemaal mee eens! Maar andersom verdienen de mensen die keihard gewerkt hebben voor hun Pagani Design (of welk hommage dan ook) ook hun respect. Voor mij is dat het ultieme gevoel van onze passie voor horloges delen.

2 likes

Ik ben in Azië al nep Zara kleding tegen gekomen. Een soort immitatie van een hommage zeg maar :grinning:

1 like

Klopt ook. Tja een Saab rijder is vaak een ander type dan een bmw m5 of lada eigenaar. Gelukkig maar. Zou saai zijn alleen maar Pagani horloges of alleen maar Rolex. Maar ik geniet ook van mijn hommages en af en toe mag ik mezelf verwennen met iets wat ik als toekomstige ‘grail’ heb

1 like

Maar je ziet inderdaad ook hommages merken, die een segment geklommen zijn en waarvan daar weer hommages van komen. Steeldive enz

Mijn inziens geen verschil :face_with_peeking_eye: beide copieen :hushed:

1 like

Voor mij een wat vreemde discussie. Ik vind het prettig het origineel te dragen. Als iemand daarentegen een hommage dragen prettig vind is daar toch niets mis mee? Sorry voor het cliché, maar leven en laten leven denk ik dan.

6 likes

Soms zie je bij de tweede hommage een stapje achteruitgang. Spatwaterdicht, geen saffierglas meer

1 like

Kun je dit nader toelichten? Ik ben nogal een Breitling fan. Vanwege Heritage en design. Voor mij zijn het fantastische horloges waar ik elke dag van geniet. Ik wil desalniettemin niet specifiek ergens bijhoren.

1 like

Ik vind ‘hommages’ navrante troep. Chinees of anderszins.

5 likes

Tja, misschien is t te zwart/wit gezien, maar je hebt in mijn ogen een groep dragers welk het kopen vanwege liefhebberij, heritage, techniek, kwaliteit etc.etc. zoals jij.

En er is een groep die het koopt om er bij te horen, die zal die geschiedenis een worst wezen. Die kopen het eigenlijk alleen voor de waarde van dat woord op straat/kroeg/businessclub etc.etc.

Beide respect voor, beide hard voor moeten werken waarschijnlijk, en ik wil daarmee niemand tekort doen.

Maar, misschien generaliseer ik, ben ik te zwart/wit, my bad!

1 like

Oh, en ik heb een homage van een yachtmaster omdat ik het een mooi horloge vond. Ik wou graag een automaat, zichtbodem, Jubilee band, zwarte wijzerplaat, en deze heeft een perfect formaat voor mij.
Daarnaast ook een SKX homage van Heimdallr omdat het een mooiedl duiker is, Saffierglas, automaat, mooie bezel, leuke plaatsing van de kroon, en weer die mooie en comfortabele Jubilee band.

Beide gewoon gekocht omdat ik ze mooi vind, kwaliteit lijkt prima en doet niks onder voor andere horloges in de prijsklasse wat voor mij haalbaar is.

1 like

Deze hobby draait toch ook om gevoel. Als jij er een goed gevoel aan over houd om een hommage van €100,- te dragen, omdat je het geld er niet voor (over) hebt om de real deal te kopen dan is dat prima.

Ik koop liever niks ipv met een goedkope knock off rond te lopen.

3 likes