Ik denk dat het antwoord al meermalen keren hierboven gegeven is. Zat mensen die het ontwerp mooi vinden en er het geld niet voor hebben om het aan te schaffen.
Lijkt me dan toch alles te maken met je portemonnee. Je kan dat sneu vinden maar ieder zijn ding.
Wie had de meest bekende hommages? Invicta!
Nee hoor. Er zijn zo veel horloges die ik graag zou willen hebben, maar niet kan betalen. Geen haar op m’n hoofd die eraan denkt om dan maar een ripoff aan te schaffen.
En jij bepaald dit ook voor anderen???
Nee. Ik geef alleen aan dat mijn denken hierin niet afhankelijk is van de dikte van mijn portemonnee. Dat was immers wat jij stelde:
Wat anderen willen kopen moeten ze lekker zelf weten.
Wat ik ook stelde is dat heel veel mensen er geen probleem hebben met een hommage. Ze vinden het ontwerp mooi en kunnen de “echte” niet aanschaffen. En dat heeft dan wel degelijk (vaak) met portomonnee te maken.
Ik heb door jou uitspraken ook meer het idee dat @LvO met deze stelling een andere doelgroep aanspreekt dan waar jij je in bevindt.
Even de vraag anders stellen:
“ik heb een nieuwe boormachine nodig. Dewalt of Makita lijken fijn. Alleen heb ik het geld niet, en kan ik enkel een PowerPlus kopen. Gelukkig staat Marktplaats vol met nieuwe gestolen Makita’s. Zou je zo’n toestel kopen, wetende dat het er vingerdik op ligt dat het een gestolen exemplaar bedraagt, waarvan het serienummer aan een bouwfirma gelinkt is”
OF
“Ik wil een Rolex. Op marktplaats staat eentje zonder papieren, zonder doos, zonder extra schakels voor de helft van de prijs. Toevallig hetzelfde model dat als gestolen werd opgegeven in het groene gedeelte van dit forum. Ga je hem kopen?”
De hommage discussie is intellectueel niet anders.
Is een gestolen Makita dus geen Hommage aan de Makita.
Een gestolen Rolex dus wederom draait het hier niet om een Hommage.
Vergelijking die nergens op slaat dus
Ja, ik zit in de groep “skere tatta’s die hommages desondanks slappe hap vinden”.
Dus een gestolen design is geen diefstal?
Dat is dus niet de doelgroep waarvan je veel Hommages zult vinden.
De Airman is toch gewoon van Glycine? Ik noem dat gewoon een heruitgave.
Maar je hebt gelijk, als een merk een echte hommage uitbrengt van een eigen ontwerp waar ze eer aan willen bewijzen, prima.
Er tekent zich een beeld af wat suggereert dat het woord hommage negen van de tien keer gewoon een eufemisme voor rip-off is.
Net wat ik al zei:
- RLM Flieger volgens Duits ontwerp
- Marine Chronometer of Deckwatch, want breed in gebruik bij elke marine ooit
- Railroad watch volgens de criteria van meneer Ball, want bij elke spoorweg maatschappij ooit in gebruik
- RAF Pilot naar Brits ontwerp
De foto’s van @wander zijn allemaal Rolex DJ homages, en dat is geen public domain.
Nee. IWC gebruikt voor een Mark XV ook maar een public domain ontwerp van een RAF pilot, hun Big Pilot en Mark XX zijn allemaal pure Fliegers van het Reichsluftfahrtsministerium, en hun hele Portugieser lijn bestaat uit Railroad- of Deck-watches.
Als we zeggen dat de Ingenieur een APRO hommage is blijft er maar weinig over wat IWC daadwerkelijk zelf ontworpen heeft. Een duiker met twee kronen. Die wel.
Nee, daar vind ik de verschillen te groot voor. Maar mijn punt was dat er best prima hommages zijn. De opmerking alles is kut vind ik te kort door de bocht.
En, overal waar design om de hoek komt kijken wordt er flink leentjebuur gespeeld. Ieder voor zich moet maar bepalen waar ze de grens trekken. Hommages, mij best. Replica’s en fakes, uit den boze.
Een gestolen Rolex is geen Hommage, dat is en blijft een gestolen Rolex.
Dat is wat ik zeg over jou stelling. In jou stelling is er geenzins een vergelijking te vinden met een hommage.
Dan snap je het punt niet waarom velen op dit forum tegen hommages zijn. Ze zijn intellectuele diefstal.
Welk merk heeft dit model nog niet in zijn collectie gehad? Maar als het in China gemaakt wordt is het ineens een slechte rip off…
Deze ook hoor.
Daarom ben ik ook dit topic gestart
Los van de discussie loopt deze vergelijking helemaal spaak.
Hoewel ik zeker niet wil zeggen dat diefstal van intellectueel goed niet echt is, is er een groot verschil tussen een diefstal met rechtstreekse slachtoffers en veel nevenschade - of diefstal van intellectueel goed dat zorgt voor het mislopen van inkomsten (wat ik eigenlijk betwijfel) en het oplopen van imagoschade. Het gaat tenslotte niet om hetzelfde product, maar een homage. Een gestolen boormachine functioneert hetzelfde als een gekochte.
De vergelijking zou enkel opgaan als je het over een gestolen horloge zou hebben, die grappig genoeg niet goedkoper verkocht worden.