Hommages

Longines en Tudor zijn merken die goed gebruik maken van hun Heritage. Een eerbetoon uitbrengen aan modellen uit het verleden doen vele andere merken ook. Een hommage van merk B op een ontwerp van merk A, komt nauwelijks voor.

Hoewel iedereen hier ook daar wel voorbeelden van kent. Modellen geënt op algemeen beschikbare ontwerpen herkent toch ook iedereen, de discussies over deck watches is hier al veelvuldig gevoerd. IWC is hiervoor het beste bewijs.

Wat met name de Chinezen doen is schaamteloos kopiëren. Daar is een apart topic voor. Iedereen die zich daaraan stoort kan dat topic gewoon negeren. Instappen in de hobby dankzij het Chinese aanbod komt veelvuldig voor omwille van de prijs. We raden toch klassikaal nieuwe leden aan om bij een beperkt budget te starten met Timex, Seiko of Citizen. We proberen ze te behoeden, maar wanneer dat niet lukt, niet getreurd, men stapt vanzelf over op den duur op Zwitsers, Japans of Duits.

Fakes zijn hier verboden, dus daar worden we gelukkig nauwelijks mee geconfronteerd. Voorts; leef en laat leven, er zijn immers ergere kwesties in het leven. Fijne zondag.

10 likes

Dat was het punt van @Rolopalooza: hij liet een Breitling zien en gaf terecht aan dat het een Sinn hommage was.

1 like

Muah.

Navitimer 806 en 809. Er zijn genoeg breitlings die daarbuiten vallen.

En mss ligt het nog wel anders

so much misinformation …

Breitling never “went bankrupt” btw; it announced in September 1978 it would “voluntarily liquidate” while paying off all external debt (ca. 80% of the corporate debt was owed to Willy Breitling at the time).

neither Sinn nor Ollech & Wajs acquired any “rights”; they just bought some “dead stock” components & copied the Navitimer design as it wasn’t protected, only the Navitimer brand was registered (renewed in 1975 w/ a validity until 1995) and could therefore not be used.

The Sinn 903 is a well made homage - but you “buy” the higher WR rating with an utterly useless crown-operated sliderule, it is reduced to mere decoration, as any person who has ever used it to attempt quick calculations with it will confirm - it “can be mistaken for a Navitimer” because it blatantly copied the iconic design.

the Navitimer 1 Chronograph 41 you mention has a B13 movement, based on the ETA 7750 btw., not the “in-house” cal. B01 and even that “winged logo” isn’t there anymore; you really tried hard not to get things right it seems or attempted to further confuse the “less informed” ;)

https://breitlingsource.com/phpBB2/viewtopic.php?f=1&t=65662

2 likes

Wat vinden jullie van Ginault?

1 like

Hmm… sinds die rel rondom replica productie door dezelfde mensen als ginault denk ik niet ok.

https://archive.ph/u8P8B

1 like

Kan je ook hier plaatsen:

1 like

:rofl:

Maar dat is het niet hè. De rechten hebben wil niet zeggen dat het origineel dan een hommage is. :smile:

Ook al is het origineel een re edition. :sunglasses:

Deze ga ik vlaggen. Dit is een hommage replica. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat ze verdomd goed hun best doen om hun afkomst te verbergen.

1 like

En een kopie geinspireerd op.
Dubbele vlag :joy:

1 like

No shit. Ik daag je uit om hier op het forum ook maar één lid met een Navitimer (Sinn of Breitling, maakt niet uit) te vinden die weet hoe dat ding werkt, laat staan dat ie 'm gebruikt. :joy: :joy: :joy:

:rofl:

Tja. Zo ben ik niet vier keer gescheiden, ik heb gewoon een paar keer een “conscious uncoupling” gedaan.

Als we aan het idee gaan tornen dat de houder van de rechten de enige is die een horloge origineel mag noemen wordt de discussie rond Replica’s een hele rekbare, plotseling. Want ja, dan mag iedereen wat doen. :wink:

Kut.

Met name ook omdat 95% van alle hommages ook gewoon echt lelijke horloges na willen doen. Ginault is daar een mooi voorbeeld van.

Er is bijna niemand die zegt “goh, ik ga eens een getrouwe hommage van een jaren 30 Tank Basculante maken”, of die bijvoorbeeld een 6119R maakt, compleet met clous de Paris randje.

Het zijn altijd van die zouteloze kutduikers of van die tranentrekkende clichés van sporthorloges.

3 likes

Ik vond dit wel een prima kijk op hommages:

1 like

Omdat niemand die dingen wil Fate. Dat is nu eenmaal vraag en aanbod.

7 likes

Bij Frederique Constant zijn ze wel fan van Breguet.

Een oprechte hommage lijkt mij.

1 like

En patek

2 likes

Hoho

Sugess maakt gewoon nomos na hoor! En dat onder de naam seestern :joy:

2 likes

Of plagiani design.
Of steeldive.
Of escapement time

1 like

Of was het Longines?

5 likes

:raised_hand_with_fingers_splayed:t2:

Gevonden @Ruud.

Best handig om bijvoorbeeld mijlen en kilometers in elkaar om te rekenen.

1 like