Horlac calendographe

Goedenavond,
Heeft iemand misschien een idee wat ten eerste de functie van dat rondje naast de 9 is? Het wisselt van wit naar rood, maar ik ben er nog niet achter wanneer het verspringt.
En ten tweede: het lijkt alsof er een tweede kroon heeft gezeten boven de normale kroon, maar als ik het uurwerk uit de kast haal, zie ik niet dat die kroon en stift ergens heen gingen, m.a.w. ik zie geen opening in het uurwerk of zo. Weet iemand waar die kroon voor gediend kan hebben?
Alvast bedankt.

1 like

Signaal functie als in de Technos Kaiser signal of de harwood.
De “tweede kroon” kan ook een pusher zijn geweest voor datumverzet?

3 likes

Het uurwerk ziet eruit als een Judex 127B.

Uhrwerksarchiv.de wijst op een bijzondere bouwwijze van dit caliber. Ik ben technisch onvoldoende onderlegd om de consequenties/mogelijkheden van die bouw naar waarde te schatten.

Forumamontres toont deze:
image

1 like

Ach, het is maar een idee…
Sommige dag/datum-horloges tonen de zondag in rood. Is bij jou 1 op 7 dagen het rondje rood?

1 like

Power reserve indicator wanneer je moet opwinden?

1 like

Voormiddag / namiddag indicatie misschien?

1 like

Ik kom er achter dst het rode rondje elke keer om 12 uur, dus ongeveer gelijk met de datum verspringt. Ik heb een paar dagen doorgedraaid, en elke keer na 24 uur precies op de 12 wisselt het. Maar dan zie ik nog steeds het nut niet.

1 like

Gewoon een leuke gimmick denk ik. Zoiets als een dag & nachtschijf.

1 like

Als je boven de poolcirkel woont, en je wakker wordt na je roes uitslapen… handig om weten of het 11u of 23u is. :joy:

… oh wacht, om de 24u? Dus om de dag? Ja, dat heeft geen enkel nut voor zover ik kan denken. :thinking:

1 like