Horloge 18e verjaardag, keuzestress

Ik ben van plan om (zéér) binnenkort een nieuw horloge aan te schaffen ter gelegenheid van mijn 18e verjaardag. De keuze op dit moment ligt tussen een Hamilton Khaki Field Mechanical en een Khaki Field automaat. Beide op stalen band, beide 38mm.

Zoals jullie misschien wel weten draag ik zelf normaal bijna enkel vintage. Maar voor deze gelegenheid vind ik het ook wel eens tof om een nieuw horloge bij de winkel te kopen (ik weet dat Hamilton ook interessant is om 2dehands kopen voor een hele schappelijke prijs, maar aangezien het een horloge is die nooit meer weg gaat maakt de resale value me vrij weinig uit :slight_smile: ) .

Ik heb ze alle twee al eens gepast en ze bevallen me heel goed! Nu is het dus enkel nog de keuze, dewelke? Ik weet dat ik moet kopen wat ik zelf graag zie/wil, en dat zal ik ook zeer zeker doen maar ik zou graag wat meningen over beide modellen horen die mijn keuze misschien vergemakkelijkt :smiley:

Hieronder een foto van de 2 horloges:

18 likes

Een voordeel; je kan met beide horloges niet fout gaan!
Ik houd van de meer basis fieldwatch vibe die de mechanical heeft! Heerlijk ook om banden te wisselen!
Snel gekocht, snel weer verkocht, maar toch een plekje in mijn hart veroverd. :nerd_face:

Oh en gefeliciteerd alvast! 18 is een mooie leeftijd meen ik me nog te herinneren :joy:

5 likes

Ik zou in dit geval waarschijnlijk voor de bovenste gaan. DIe vind ik iets klassieker / beter geschikt als everyday watch.

1 like

Numero due

Die wijzers zijn mooi.

1 like

Allereerst alvast gefeliciteerd :slightly_smiling_face:

Ik zou ook voor de bovenste kiezen
Voor dagelijks gebruik is een datum toch wel praktisch

1 like
    1. Automatic
    1. Mechanical

0 stemmers

Altijd leuk, een poll!

4 likes

Een automaat is ook mechanisch. Manual wind bedoel je denk ik. :slightly_smiling_face:

2 likes

Ja eigenlijk wel, ik heb de bewoording van de ts over genomen. Ik ging er een beetje vanuit dat de modellen deze namen dragen…

1 like

naast elkaar leggen dan weet je het meestal wel. Advies hier heeft niet echt zin, objectief is het om het even. Er is geen betere of mindere keuze

2 likes

Ik heb zelf de KFM en vind het een geweldig horloge! Echter op stalen band vind ik het persoonlijk een minder geslaagd uiterlijk hebben. Sand blasted op de kast vind ik mooi, maar dan ook nog een hele band is iets te veel van het goede. De KFM staat beter op een Nato band.
Daarom zou ik voor de Automaat gaan. Die kan een stalen band namelijk wel weer heel goed hebben.

Welke je ook kiest, het is een mooi cadeau… en alvast gefeliciteerd!

2 likes

Ik vind beide tof, maar ik vind de automaat toffer. Waarom?

• geen faux patina
  • gemak, want niet heletijd op hoeven draaien
  • veelzijdiger, want niet blasted
  • blasted stale banden… Ehh… Doe mij maar een normale stalen band

Fijne verjaardag, hoop dat je er snel uitkomt!

1 like

Volgens mij is waterdichtheid bij auto 100m en bij handwinder 50m, ook relevant in de keuze.

Ik ben zelf een sucker voor datumvelden en in deze versie is dit goed uitgevoerd. Dat zou mijn keuze zijn.

2 likes

Bovenste, geweldige allrounder!

1 like

Klopt! Langs de andere kant, ik weet al op voorhand dat ik deze niet zo heel vaak ga dragen. Heb elke dag een ander horloge op en kan wel enkele weken/maanden afwisselen met iedere dag een ander horloge :see_no_evil:

1 like

Inderdaad, niet aan gedacht hahaha. Thanks!

Je geeft aan nog vaak te wisselen met horloges. Snap ik, zeker als je er genoeg hebt. Echter zou het zomaar kunnen zijn dat een van deze twee all-rounders opeens erg vaak om je pols te vinden is. Het gemak waarmee je een Khaki combineert met kleding/gelegenheid/context maakt het een (bijna) alleskunner. Nee, het is geen duiker en geen dresswatch, maar hoe vaak draag je een (duik)pak? Bij de meeste overige zaken kun je ‘m wel dragen. Het formaat is ook mooi. Vanuit het oogpunt dat ik verwacht dat-ie (boven verwachting) vaak om je pols hangt zou ik voor de automaat gaan. Puur uit gemak.

Moet zeggen dat ik de plaat van de handwinder wel mooier vind, al is de plaat van de automaat ook tof.

En alvast gefeliciteerd!

2 likes

Ik zou voor het gemak van een automaat kiezen. Verder vind ik die er leuker uit zien met die rode tip aan de secondewijzer. En een datum is ook praktisch om te hebben.

Ik trek de combinatie van fauxtina en witte print niet op de mechanical. Daarom heb ik voor de 38 Automatic gekozen.

Tja, daar kan @mr.chielos ook niks aan doen, zo noemt Hamilton die spullenboel. :slight_smile:

Dat is correct, dat was reden 2 om voor de automaat te gaan.

Ook leuk. Ik heb hier wat live detailfoto’s staan van die tip (en de wijzerplaat):

FWIW: De automaat is al heerlijk plat en comfortabel draagbaar, dus voor de dikte hoef je de handwinder ook niet te nemen.

2 likes

Automaat 100% vanwege de veelzijdigheid. Bandenslet pur sang!

Mijn 40mm automaat wacht op dit moment op een zwart/rode MN strap.

3 likes

Nummer 1, ik hou niet van nep patina op een nieuw horloge. De eerste is moderner en tijdlozer mijn insziens.

1 like