🛩️Horloge bouwen: how not to UPDATE BERICHT 47

HFLE Community edition? :grin: Fun! :smile:

2 likes

Ik heb er wel eens aan gedacht zoiets op te zetten maar het lijkt me teveel gedoe.
Het leuke hieraan is ook dat er maar één van is en het is echt mijn idee en mijn horloge.
Als je zoiets met een groep gaat doen ben je al veel “geruzie” verder voor je uiteindelijk een definitief ontwerp hebt. Dan moet je alles nog bij elkaar gaan zoeken en inkopen.
Zelf ben ik handig genoeg om alle onderdelen van een horloge in elkaar te zetten maar ik vind mezelf geen horlogemaker oid. Ik ga daarom ook niet voor een ander modden of iets herstellen. Daar vind ik mezelf niet goed genoeg voor en het kost teveel tijd. Zeker als je 20 horloges in elkaar moet schroeven.

Met een groep zoiets in elkaar gaan zetten kan wel leuk zijn op een avondje maar dan kun je beter je eigen ontwerp maken ipv met 20 man iets gaan samenstellen.

Als ik hierboven zie wat je voor ± 80 piek kan laten maken dan ga ik dat niet zelf uitvogelen.
Als je de spullen er allemaal voor moet kopen en je verneukt het eerst een paar keer ben je duurder uit.

Maar nu wil je dat niet meer?

@ alle anderen: thanks voor de leuke reacties :pray:t3:

3 likes

@GiveMeYourDough jij maniak :joy:

Nice. Ik vind het sowieso geslaagd vanwege het verhaal waarin je head first in allerlei problemen raakt en er toch wat van hebt gemaakt. Toffe kast en creatieve oplossingen. Ik vraag me wel of hoe snel je erop uitgekeken raakt / je er aan gaat storen en wat je er dan mee gaat doen.

1 like

En leuke uitlegcommentaar weer erbij. :+1:t3::sunglasses:

1 like

Thanks!

Je kent me toch? Een week of 2 denk ik… :grin:

Ik had achteraf gezien wat meer van het bouwen erbij willen doen. Dat is altijd wel leuk.

1 like

Ondanks de omwegen toch een heel leuk eindresultaat!

1 like

Update:

Kennen jullie hem nog? Het horloge waarbij alles wat fout kon gaan ook echt fout kon gaan?

Ik kreeg van een forumlid een link naar iemand op een buitenlands forum om via die persoon een dial te laten maken. Net toen ik me aan het verdiepen was in dat forum meldde @Barboendel zich hier en steelde de show met zijn zelfbedrukte gilt wijzerplaten.
Samen hebben we het design aangepast en het was voor hem een koud kunstje de kompasring aan te passen naar een minutenindex. Dit heeft de afleesbaarheid enorm vergroot. Om het flieger design helemaal af te maken natuurlijk een driehoekje onder de 12 uur marker en om het helemaal persoonlijk te maken heben we m’n initialen erop gedrukt. Tenminste die van m’n forumnaam, waarom ook niet :rofl:
De eerste bedoeling was om dat op de vleugels te doen net als bij een echt vliegtuig maar dat werd te druk.
Ik had deze secondenwijzer al eerder gevonden maar dat paste niet op een NH35 en heb hem toen laten gaan maar @Barboendel heeft hem gewoon aangepast en er een 0,2mm tube opgesoldeerd om hem passend te krijgen.
De dial is van rvs en is gilt bedrukt. Het vliegtuig en de indices zijn dus gewoon “kaal” en alles wat wit is is lume.
De wijzers heeft ie kaal gemaakt en “geblauwt” met een blauwe inkt. Verder is de dial sunburst geschuurd en is de datumfunctie van het uurwerk verwijderd.
Al met al is ie echt helemaal naar m’n zin en is dit wat ik voor ogen had toen ik aan het project begon.
Zo zie je maar dat je soms gewoon ergens aan moet beginnen, dan komt het vanzelf wel goed.
En dan nu plaatjes:

58 likes

Leuk om te lezen en wat een sunburst op die plaat, mooi man :+1:

3 likes

Wat een ontzettend gaaf project, prachtig! En via via kom je uiteindelijk bij iets heel moois uit!

2 likes

Wat ik ergens anders ook al zei; super nice!!

2 likes

Als je deze aan je trein knoopt zoek ik je persoonlijk op !
Super gaaf geworden👍

3 likes

Top geworden uiteindelijk :ok_hand::+1:
Leuk idee en het resultaat mag er zijn…

2 likes

Gaaf. IK heb een idee voor een volgend project. Een helicopter van bovenaf gezien en dan proppellervormige wijzers…

1 like

Mooi he. Heeft ie met de hand gedaan.

Thanks. Was wel een leuk karweitje :blush:

Weet je vast wat je kunt verwachten :wink:

Mag een ritje aan de voorbumper door de pekel naar Keulen wel? Dat brons moet toch patina gaan krijgen op de één of andere manier.

Thanks. Met behulp van jouw stem :slight_smile:

Ik heb nog zo’n setje wijzers in het zwart over. Wel voor een Unitas

Iedereen denkt natuurlijk dat die propellor nu bovenop het vliegtuig zit.
Dat is ook zo natuurlijk:

3 likes

Ook super veel zin in! Kan niet wachten, maar moet wel :joy::joy:

2 likes

Leuk te zien dat hij in een prachtig project terecht is gekomen :smiley::+1:

2 likes

Hahaha ja dan ben ik stiekem ook wel weer benieuwd wat dat doet :smile:

2 likes

Gelijk een paar prachtige foto’s, leuk dat het zo gewaardeerd word! Het was erg leuk om te bouwen dit!

9 likes

Was ook een heel leuk proces om zo te doorlopen. Af en toe een ander idee, beetje proberen en finetunen en dan dit als resultaat.
Ik heb het je al een paar keer gezegd vandaag maar ik ben er echt heel blij mee :slight_smile:
Dit is precies wat ik in gedachten had vanaf het eerste berichtje dat ik je stuurde.

3 likes

Leuk om te zien en leuk horloge geworden! En nu veel dragen!

2 likes