Horloge en Rolex mythes

Dat is natuurlijk duidelijk onjuist. Als je bedenkt hoe je een automaat in je hand kunt aanslingeren snap je al dat dat niets met zwaartekracht te maken heeft. Dat de Seiko 6139 het om de pols van Pogue bleef doen maakt het nog eens extra duidelijk.

2 likes

De selectie van NASA was in 1965 en toen bestonden er nog helemaal automaat chronografen, dus dat is weer een ander soort mythe.

Helemaal waar op het briesje na, alle Atmos’en zijn verpakt in glas en/of metaal om het mechanisme te beschermen voor stof.

4 likes

@mythe5: Dat vind ik met auto’s ook altijd zo bijzonder (en zelfs wat onnozel) , dat bij de wat bijzonderdere auto’s wordt beschermd met “origineel Nederlandse auto”. Voor 99 procent van de wereldbevolking is dat namelijk helemaal geen pluspunt…

1 like

Ja. Dat klopt. Maar dan geef jij de energie eraan.

Als er geen zwaartekracht is zal hij het niet vanzelf doen. zoals op aarde, en de beweging van de pols. De rotor kan dan zweven.

:beers:

1 like

Ik vind het erg leuk als er een originele Nederlandse plaat op zit. Gewoon dat gevoel dat ie er 50 jaar geleden ook al zo bij stond, zo heeft rondgereden, zo gebruikt werd. Bij een horloge heb ik het minder omdat je het uiterlijk niet hoeft te veranderen om het te gebruiken.

1 like

Ok, ik ben gewoon in een knorrige bui :wink:

1 like

Nee, de natuurkunde verandert niet ineens als je het horloge uit je hand haalt en om je pols doet. De beweging van de pols zorgt dat het zwaartepunt van de rotor achterloopt op de as van de rotor. De inertie zal dan zorgen dat de rotor beweegt ten opzichte van de as. Voor inertie heb je geen zwaartekracht nodig. Niet als je hem aanslingert in je hand en ook niet als je hem aanslingert om je pols.

4 likes

Nerd fight!

7 likes

AVW aan het zoeken voor nieuwe inspiratie voor zijn video’s! :grin:

Ik moet zeggen, nu ik meer van je videos heb gekeken kom je niet meer zo over als een arrogante stoeptegel in tegenstelling tot het begin. Je werkt hard en (in mijn ogen) erg goed aan je social media karakter en content. Erg goed en leuk om te zien zonder het ‘onbereikbare’ gehalte van de horloges te veel te benadrukken.

Ik ga het topic niet doorlezen en zie de content wel in een van je volgende video’s!

4 likes

Nou ben er even ingedoken! Is in elk geval heel veel over te vinden op het net. Dus helder! Weer wat geleerd!

Toch bijzonder dat NASA dan zocht naar een handwinder in de tijd.

Als je een handopwinder of automaat perfect horizontaal houdt, kan je hem toch ook opwinden. Dus zwaartekracht speelt geen rol.

Ps als dit totaal geen steek houdt, I blame beer… lots of it.

1 like

Leuk dat je het zo sportief opvat Brick. Sorry als ik heel vervelend overkwam. Ik proost met je mee :beers:

Zegt @HorloG tenminste en daar zal hij z’n reden wel voor hebben. Ik weet er het fijne niet van. Ook leuk om eens in te duiken.

1 like

“Rolex is waarde vast”
Op een handje sportmodellen na, zakt de waarde toch eerst wel een x aantal jaar op rij.

Eff off topic; ik zat door wat oude foto’s te bladeren

In 2016 waren stalen sport modellen gewoon beschikbaar bij Heetman te Rotterdam. Is die gekkigheid pas zo kort gaande!?

5 likes

Het zou me niet verbazen als de verkoopcijfers al jaren teruglopen door mobiele telefoons en smartwatches etc. en dat ze op deze manier willen voordoen alsof horloges populairder zijn dan ooit.

Ook denk ik dat het opzettelijk creeeren van schaarste gewoon een slimme verkooptruc is.

2 likes

Absoluut! Schaarste is een creatie - als ik morgen een Sub wil, heb ik er eentje hoor! Niet aan twijfelen.

En ze zijn zeker niet zeldzaam, Rolex is in feite een massa product…

Ik breek het merk zeker niet af ( heb er trouwens zelf enkele) maar het is gewoon zo…

3 likes

Die waren van Sturmanskie dacht ik.
Althans Gagarin droeg er een als eerste man in de ruimte.

3 likes

En over een paar jaar een total loss uurwerk :wink:

Helemaal mee eens! Beste marketing die er is.

Eh grijs. Niet via de AD. en dat is natuurlijk toch wel een vreemde vorm van schaarste.

Een patek Nautilus kan je ook niet krijgen. Zelf grijs heel lastig.

En dat is echt iets van de laatste 2 jaar. Ik denk oprecht dat er meer vraag is. Ik ben geen econoom, maar het gaat beter met de economie wereldwijd en geld is niets meer waard.

Een automaat werkt bij gewichtloosheid inderdaad ook wel doordat er nog steeds massatraagheid is, maar ik denk dat hij wel degelijk slechter opwindt dan op aarde. Op aarde windt hij namelijk ook op als je heel traag de stand van je pols verandert, de rotor zal altijd naar beneden blijven hangen. Dat effect heb je bij gewichtloosheid niet. :sunglasses:

Een horloge in een watchwinder gaat bij gewichtloosheid niet opgewonden worden, daarvoor is de beweging veel te traag.

2 likes

Laatste 3-4 jaar is het wel erg los gegaan ja