Horloge gestolen uit pakket, wat te doen?

Weet niet hoeveel tijd er tussen zat voor dat het geclaimd is? Maar volgens mij maakt het toch niet uit hoe hij het noemt ( gedeelde smart)komt erop neer dat hij €500,- terug wilde.

Heel moeilijk geval en naar voor jou.
Mijn eerste gevoel is, dat de koper een spel speelt.
Als ik zo duur verzend, dan word dit 5 maal volledig ingetaped en een foto ervan nemen.
Wat ik me afvraag bij verzenden, iedereen kan vals spelen, zowel de verzender als ontvanger.
ik kan een stuk steen versturen a 125 gram, dus alles is mogelijk.
Ik zou niet betalen aan de koper, jij hebt alles goed gedaan en verzekerd verzonden en hij heeft voor ontvangst getekend.
dat is nou eenmaal het risico van verzenden, wat het ook moge kosten

Ik had het over jouw gedrag mocht een verzending niet gaan zoals verkoper/koper gedacht hadden. En ik weet niets van Sammies reputatie. Sammie is ook niet degene waar het hier over gaat. Dat jij wil insinueren dat Sammie vermoedelijk een minder goede reputatie heeft…

2 likes

DHL huurt pensionados als ZZP’er in die met hun 30 jaar oude Opel Kadett pakketten afleveren om hun AOW aan te vullen. Mocht je niet thuis zijn, dan leggen ze het pakket gewoon bij je voor de deur…

Tenzij je niet de particuliere maar zakelijke bezorgservice kiest van DHL. Dan, als je het verzekerd wil versturen, wordt het pakket bij je thuis opgehaald waarbij je de inhoud moet laten zien voordat je de doos dichtplakt. Nadeel hiervan is dat het nogal prijzig is.

1 like

Misschien dit soort kostbare handel toch maar zoveel mogelijk via een soort Kiala systeem versturen zodat de koper het pakket direct in bijzijn van getuigen kan openen.
maakt deze zijn pakket toch thuis open ( = geen getuigen ) dan NIKS vergoeden.

mocht de koper toch een aardappel teenslipper of lege doos aantreffen dan moet hij die Kiala medewerkers overhalen als getuige, of hij moet als hij die ook nog wil misleiden daar ook nog eerst een scene opvoeren door eerst dat horloge binnen de Kiala onopvallend te verduisteren en dan een aardappel naarboven te halen.

Valt allemaal wel mee. Afgeven is 40 euro en laten ophalen is 55 naar Duitsland bij DHL Express. In beide gevallen wordt de inhoud bekeken, geregistreerd en gewogen. Al twee keer laten doen en allemaal prima geregeld. Als je erover nadenkt is dat peanuts voor een horloge met een waarde van 1000 euro en scheelt je een hoop ellende.

Al een keer 120 Euro af kunnen tikken voor een pakketje naar Engeland, dat vind ik best prijzig.

Goedkoop is het niet, maar wel goed geregeld. Naar gelang de waarde van het horloge wel de moeite waard. Beter dan versturen met verzenddiensten waarvan je van tevoren al weet dat de serviceverlening, track en trace en klantenservice zuigt.

1 like

Beste Richard,

Hier en discussie van vorig jaar. Vergelijkbaar, post maakt pakket kwijt en wat nu?
Mijn primaire reactie toen was de kosten delen. Maar na de hele discussie ben ik van mening veranderd. De verkoper, jij dus blijft aansprakelijk. Ik vind het wel echt mega lullig voor je! Maar ga op de plaats van de koper zitten. Wat zou jij dan een goede oplossing vinden?
Gelukkig heb ik zelf nog nooit een dergelijke situatie mee gemaakt. Ik zou uit mijn vel springen van woede.

http://www.horlogeforum.nl/t/moraalridder-spelen-of-niet/51892?source_topic_id=64323

Zou je nog kunnen verbazen wat dat zinnetje uit kan halen als de koop is gesloten tussen 2 particuliere partijen.

Anders wordt het als je bij een onlineshop of iets dergelijks besteld en je pakket raakt kwijt, dan zijn de regels duidelijk.

Groeten,

Noel.

1 like

Eveneens even inpikken dat (in België toch) een particulier niet gehouden is aan de regels vervat in de WER noch wetboek van Koophandel. Zolang hij niet aan de definitie onderneming (WER) of handelaar (WkH).

Bij beiden is een langdurige (en dus (bij)beroepsmatige) economische activiteit ontplooiing vervat in de definitie.

De regels van het BW zijn dus van toepassing;

Het gemeenrechtelijk stelsel van de verkoop (burgerlijk wetboek) voorziet dat de verkoop is gesloten, zodra men akkoord gaat over de verkochte zaak en de prijs, zelfs als de zaak nog niet is geleverd en de prijs nog niet is betaald

Levering moet gewaarborgd worden gehouden de in de aanbieding gestelde formaliteiten.

Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Verkoper moet Overmacht of onoverwinnelijke dwang inroepen om aan die leveringsplicht te ontsnappen.

‘gewoon’ een zinnetje verzending op risico koper zal niet pakken. Maar een klein verkoopsovereenkomstje schrijven en dat erin vermelden is wel rechtsgeldig (afwijking tov suppletief recht BW, contractvrijheid particulieren).

1 like

Zelfs met zo’n overeenkomstje wil ik zo’n claim wel es hard zien maken in de rechtbank. Geen enkele rechter zal een koper volledig laten opdraaien voor een situatie van overmacht (aan beide zijden), en terecht.

My two cents, ik zou de koper lokaal aangifte laten doen van diefstal uit postpakket en hem vragen dit pb naar je op te sturen. Dat is een drempel en als de koper dat doet dan kun je overwegen wat jij wilt doen om je reputatie te beschermen.

3 likes

Nochtans:

Art. 1148. Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was, of datgene gedaan heeft wat hem verboden was.

Er zal geen vergoeding naar billijkheid mogen gebeuren indien hij aan de stringente bepalingen voor ‘Overmacht’ voldoet.

Er kan evenwel betwist worden of het louter opsturen leid tot overmacht is. En of een ‘bonus pater familias’ een duur horloge onverzekerd zou versturen.

Ik zou zo een geschil als de TS laten afwerken door de rechtbank. Zij kunnen de derde (Hermes / PostNL) vorderen en mogelijk hen subrogeren in schuld.

Is echter Belgisch of Nederlands recht wel van toepassing bij het verzenden naar Duitsland, of ontvangst in Duitsland?

Volgens mij zijn kostbaarheden, waaronder sieraden, uitgesloten van verzekering.

Heb je bij verzending op het postkantoor aangegeven wat er in doos zit?

Ik gebruik zelf altijd UPS voor kostbare zendingen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Wel wat duurder maar via Parcel International zijn de kosten een stuk lager.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Ik zou het moeten opzoeken.

Internationaal geldt het Weens Koopverdrag.

Binnen de EU geldt de verordening X (de naam ontglipt me) maar komt op dit neer:

De keuze van toepasselijk recht wordt gemaakt in de koopsovereenkomst;
Wordt er geen keuze gemaakt in de overeenkomst, dan is het nog steeds onduidelijk welk recht van toepassing is. De regel die dan geldt is afhankelijk van het soort overeenkomst dat wordt gesloten
In het geval van een koopovereenkomst voor de koop van goederen geldt dat het recht van het land van de verkoper geldt.

Nu weet ik echter niet meer of dit geldt tussen C2C verrichtingen of alleen B2C of B2B

PostNL moet hier natuurlijk gewoon volledig verantwoordelijk voor zijn en jou het bedrag terugbetalen. Als jij iets verzekerd opstuurt, dan behoort het ook verzekerd te zijn.

Echter kan je niet je koper laten wachten totdat jij terugbetaalt krijgt van postNL vind ik.

Als je via Parcel International verstuurd met UPS dan loopt de verzekering via Parcel International.

Ook hier geldt dat het niet handig is om horloge als omschrijving te noemen. Hier een beetje creatief mee omgaan, scheelt een hoop problemen.

Met PostNL cq TNT al vaker problemen gehad. Met UPS altijd keurig aangekomen.