Leuk al die regeltjes, maar heb een programma gezien waarin juristen en rechters zeiden dat het allemaal niet zo makkelijk is in de praktijk als het om particuliere partijen gaat.
Er werd aangeraden om er zeker bij te vermelden “risico verzenden voor koper” als er wat te koop aangeboden wordt.
Ja dat is wellicht met iets wat onderweg beschadigd goed te praten, maar als iets niet aankomt of met een lege doos aankomt, denk ik niet dat de koper denkt, oh ja dat is waar ook, ‘‘het risico was voor mij’’. Dan wil de koper alsnog gewoon het geld terug en anders krijg je een aangifte aan je broek.
In 1 zaak was er geen sprake van een rechtsbijstandverzekering, maar werd er een mailwisseling overhandigd waarin de verkoper er meerdere keren op hamerde dat hij liever had dat het gekochte item bij hem opgehaald werd in plaats van het te verzenden.
Ondanks het meermaals verzoeken tot ophalen werd er toch gekozen voor verzenden, waardoor door de rechter beslist werd als je dit ondanks het nadrukkelijke verzoek tot ophalen toch wilt, dan ga je min of meer tevens akkoord met eventuele risico’s die voortvloeien uit jouw eigen besluit.
Heel vervelend dit. En als je iets “verzekerd” verstuurt, krijg je dan polisvoorwaarden te zien? Als iets verzekerd is dan hoort er toch een verzekeringsmaatschappij uit te betalen?
Ik neem aan dat het hier niet om “aangetekend” gaat toch?
Ik vind dat je als koper de volle verantwoordelijkheid hebt als je iets koopt op afstand. De verkoper heeft zijn best gedaan om het te verzekeren. Wat er daarna gebeurt is niet zijn verantwoordelijkheid. Inderdaad het beste of foto’s of zelfs een filmpje te maken bij het inpakken en verzenden. Je kan op het postkantoor ook makkelijk een foto van de weegschaal maken als het gewicht tevoorschijn komt. En bij het inpakken al eerder mailen naar de verkoper wat het gewicht van het pakje is, beter bewijs heb je dan niet. Meer kan je niet doen. De koper kan het ook afhalen als het zo duur is.
Nog een beter idee. Vooraf mailen naar de koper wat het gewicht is, dan naar het postkantoor waar het gewicht op het bonnetje inderdaad staat.
De koper legt het pakje eerst op zijn weegschaal en tekent dan, in ieder geval bewijs dat het pakje klopt en niet leeg is.
Dan ben je klaar toch? Geen bewijs van diefstal onderweg. Dat mailtje kun je natuurlijk ook als printscreen op het forum zetten als je reputatie geschaad dreigt te worden.
Het verbaast mij dat die partner dat nog weet. Die herinnert zich toch niet elk pakket dat is bezorgd, ook de bezorger zal zich dit niet kunnen herinneren.
Ik vraag me af hoe goed dat onderzoek gedaan is en of dit niet een beetje een standaard reactie is op alle verzoeken.
Aan het eindstation bij de bezorger zou het natuurlijk ook mis kunnen gegaan zijn, als die het pakket heeft opengemaakt en vervolgens weer leeg dichtgeplakt heeft kunnen ze daar niet achterkomen middels hun onderzoek lijkt me.
Ik heb beroepshalve al jaren behoorlijk veel te maken met pakket en vrachtvervoerders en dit is zo wat altijd de standaard reactie die je als eerste krijgt na een reclamatie. Je zal een dringend verzoek moeten doen tot diepgaander onderzoek, maar helaas is dat bij Post.NL niet zo eenvoudig is mijn persoonlijke ervaring.