Rolex is veel meer dan de Mercedes van de horlogewereld, zowel qua status als qua kwaliteit.
Lease bakkie.
Taxi chauffeur.
Gelhoofd.
Parfum.
Veelte duur onderhoud.
Mwah . Best wel Mercedes hoor.
Het rapport ligt onder vuur van zowel Tudor als de Swatch groep. Ik heb er nooit veel waarde aan gehecht omdat het niet over Japanse horloges gaat. Of Duitse.
Maar de kritiek van Swatch en Tudor is niet onaannemelijk, zeker omdat ik beroepshalve te maken heb met “analisten”, en believe you me, die gasten zijn overbetaald.
Sterker nog, ik liep gisteren door een multi-brand store in de luchthaven van Istanbul waar ze Breitling, Omega, IWC, JLC, Baume & Mercier, Longines, Tudor, Rado, Ulysse Nardin, Hublot, TAG Heuer en nog een paar merken hadden, en ik zag maar twee horloges die me interesseerden, een Frederique Constant Moneta en een JLC Reverso Monoface medium. De rest? Tja.
Als ik naar al die wat generieke en vulgaire eenheidsworst kijk die daar tentoongesteld werd begrijp ik het succes van Cartier. Overigens viel me wel op dat Tudor, ofschoon het m’n smaak niet is, niks maakt wat lelijk of aanstootgevend is. Dat doen ze erg goed.
Maar dat je tegenwoordig onvervalste mall watches kunt kopen voor 8000 ballen geeft toch wel te denken hoor.
Wat versta jij onder mallwatches?
Ik snap je punt maar je bent helemaal niet representatief voor de gemiddelde luxury watch buyer (net als ik, en veel anderen op dit forum).
Meerderheid wil gewoon een Daytona, Submariner, Royal Oak, Nautilus etc en niet zulke verfijnde dress watches. ![]()
Kan je deze voor mij uitleggen?
Ik weet dat ik niet representatief ben, maar als ik probeer te doen alsof ik gewoon Jan met de pet ben die net een bonus of meevallertje heeft gehad en zich op een horloge wil trakteren of zo, zonder verdere interesse in horloges… Het is ook allemaal dezelfde oversized schreeuwerige shit.
Rolex even daargelaten: Het is moeilijk om me voor te stellen dat een ongeïnformeerde of standaard klant voor “een mooi horloge” ook maar enige differentiatie ziet.
Kasten te groot voor het uurwerk, wijzerplaten te klein voor de kast, rare rehauts, rare datum posities, dingen die net allemaal te grof en blingy zijn. Ik kreeg in de multi-brand store geen andere gevoelens dan in de Grand Bazaar waar ze kisten vol neppers in het raam hadden staan. Mall watches dus.
Zoals gezegd, wij zijn liefhebbers en zien vaak de verschillen, kennen de merken, en hebben daar meningen bij. Maar de gewone doodnormale klant?
Iets met bomen en bossen.
effe iets meer detail om te tonen wat een bullshit MS eigenlijk schrijft;
Stukje uit de reactie die swatch gaf…
“As far as our brands are concerned, the figures in the research are highly inaccurate. Actual turnover figures deviate on average by 24% from those presented in the research, with a range of -53% to +46% for individual brands. The inaccuracies are even more pronounced for unit sales, with an average deviation of 39%, ranging from -48% to +198% – thus, in the case of Hamilton, actual unit sales are three times higher than stated. You can find a similar degree of deviation in the implied retail prices, Swatch Group asserts.”
Ik zou mij doodschamen zou ik bij MS werken, hoe ongeloofwaardig ben je dan voor de rest van je publicaties?
Meer als in: Rolex stapt over de lijn van de schreeuwerigere protserigheid.
Mercedes blijft bij de meeste modellen net vóór die lijn.
Just my 2cts, meiner Meinung nach enzo ….
Denk je echt dat t werkt? Ik heb namelijk redelijk wat F1 liefhebbers in mijn omgeving (helaas), maar niet 1 met een TH.
En ik, als anti-F1 strijder, heb een Heuer Monaco ![]()
Wanneer je naar Richard Mille kijkt, begin je je toch serieus vragen te stellen over dat hele prijskaartje per horloge. Volgens de officiële cijfers gaat het om astronomische bedragen per verkochte unit, maar als je ziet hoe het merk opereert, wordt snel duidelijk waar een deel van dat geld naartoe gaat.
Richard Mille heeft namelijk een marketingstrategie die karikaturaal is… het merk deelt horloges uit aan een eindeloze meute gesponsorde atleten, influencers( randdebielen), tennissers, golfers, coureurs, en allerlei andere publieke figuren die vooral dienen als wandelende reclameborden. Die dragen zo’n horloge dan tijdens een wedstrijd, een interview of een Instagram-post, en plots moet het publiek geloven dat dit het toppunt van horlogerie is.
Maar laten we eerlijk zijn: een aanzienlijk deel van die horloges wordt simpelweg gratis weggegeven als marketingkost. Als je dus de gemiddelde verkoopprijs per stuk bekijkt, moet je eigenlijk beseffen dat die prijs niet alleen het horloge dekt, maar ook de hele circuskaravaan van ambassadeurs, sponsorships en promotionele stuntjes en andere clowns.
Met andere woorden: de kleine groep klanten die wél geld neertellen voor deze smakeloze rommel horloges betalen niet alleen voor hun eigen exemplaar, maar indirect ook voor de massa exemplaren die het merk al gratis heeft rondgestrooid bij celebrities en sporters.
Dat verklaart ook waarom de prijzen zo absurd hoog liggen. Niet noodzakelijk omdat de technische inhoud van het horloge dat niveau rechtvaardigt, maar omdat de marketingmachine die erachter hangt gigantisch duur is. Uiteindelijk wordt dat allemaal doorgerekend aan de koper.
3,5k spenden om op een online forum voor horlogeliefhebbers te flexen is ook best sneu.
Weird flex.
de meeste horlogeliefhbbers waarderen een Rolex meer dan een tudor.
Anders was het vintage tudor forum drukker bezocht dan het vintage Rolex forum enz enz.
Soit. Uiteindelijk wil je een grand Seiko.
Hoe werkt dat? Is dat dan het argument? Jouw omgeving?
Wat ik zeg, schitterend mooi principe. Voor je het weet lig je met je halve collectie in de outlet maar verkoop je wel heul veul horloges.
Absoluut
Het werkt.
Maatje van mij, groot mv fan kocht zijn th maar om één reden.
Ik vroeg hem of het een quartz of automaat was, zijn antwoord was automaat want batterij erin en hij hoefde hem niet meer op te winden.
Je bent soms zo eenzaam in deze hobby.
Ik snap niet dat ze überhaupt nog horloges verkopen? Hoe onbeduidend moet je wel niet zijn om er geen gratis te krijgen? ![]()
TAG Heuer biedt, net als Breitling, Seiko en nog heel veel andere merken, modellen die niet meer in de actuele collectie zitten of eruit gaan, wel eens aan via een klein aantal outlets. Maar goed, dat weet jij ook best.
Maar,