🇨🇭 horloge industrie cijfers

:joy: ……… Uhhhh, …… Ja hoor.

Het internet (en de politiek trouwens) anno 2026 in twee zinnen :rofl: :clap:

Dat viel mij dus vooral op. Al die merken (nou ja, minus Japans en Chinese meuk dan) waar we zo eindeloos moeilijk over doen met z’n allen hier verkopen bij elkaar 12m stuks per jaar op een wereldbevolking van 9 miljard… Hoeveel smartwatches worden er per jaar weggezet eigenlijk? :thinking:

Ik denk dat je goed geld kunt verdienen als je hier een mooie technische oplossing voor vindt.

Ik snap ook niet helemaal wat je met denigrerend bedoelt. Met het enorme aanbod tegenwoordig is alleen al op basis van cijfers een flink deel hooguit middelmatig en weinig onderscheidend. En dat is letterlijk wat je in de etalage bij de gemiddelde winkelcentrumjuwelier tegen komt, en wat de meeste mensen kopen. Net als met kleding en interieurspulletjes. Dat een liefhebber op een horlogeforum kritischer is dan dat is niet raar toch? :man_shrugging:

2 likes

Ik had ooit een hele mooie Citizen NB1050… Tot ik eens de achterdeksel openmaakte om het uurwerk iets beter af te regelen … toen dat deksel eraf was, lachte mij een wit plastieken spacer tegemoet, waar een ring van Saturnus bij zou verbleken… ik heb dat achterdeksel er weer terug opgeschroefd en dat horloge diezelfde dag nog in het blauw gezet.

3 likes

De mening op zich vind ik niet denigrerend, maar wel teksten als ‘vulgaire eenheidsworst’, ‘schreeuwerige shit’, rare dit, rare dat, gevoel van grand bazaar neppers. Dat klinkt als met dedain spreken over horloges die hij niet mooi vindt maar veel mensen weldegelijk plezier geven.

1 like

Nomos gaat ook nooit in het lijstje komen want dit gaat om Swiss Made horloges of die onder een Zwitsers moederbedrijf vallen (zoals Lange). Nomos is Duits en onafhankelijk. Overigens zelf fan van de Club. :upside_down_face:

5 likes

Dat die krachttermen niet nodig zijn om een punt te maken ben ik op zich wel met je eens. Maar denigrerend vind ik het niet zo eigenlijk. Op een horlogeforum moet je kunnen zeggen wat je mooi en lelijk vindt, of een slecht ontwerp, etc. En in dit geval liet hij in het middel over welke horloges hij het precies had, dus echt iemand tegen de schenen trappen is het ook niet toch?

1 like

Wie zegt dat de gesponsorde horloges gehouden mogen worden? Lijkt mij onwaarschijnlijk dat een wielrenner een horloge van 300.000€ mag houden, vermoed eerder dat ze gewoon betaald worden voor het dragen en daarna weer retour gaan.

3 likes

Ik denk dat in geval van Richard Mille een uurwerk met listprice van 300.000 waarschijnlijk een werkelijke kostprijs heeft van …. Max 30.000.
Dus de kans dat ze het dan mogen houden lijkt mij niet gering, in een deftig sponsor contract zal 30k niet direct een issue zijn.

3 likes

Dank, leuke info. Lijkt mij dat Richemont wat sterkere merken heeft dan de Swatch-groep. En ja, de terugval van Omega is wel opvallen. Wat mij vorig jaar vooral opviel was dat Omega wat horloges “m.n. Speedmasters” met kortingen dumpte naar de tussenhandel. Wellicht omdat de omzet wat stokte. Wat ik verder opvallend vind is de positie Van Panerai, die had ik toch wat hoger ingeschat. Dus werk aan de winkel voor de Paneristi.

En jij bent…? :man_shrugging: Mr. Bigshot, TL-1.

Jawel, Breitling, Omega, IWC, JLC, Baume & Mercier, Longines, Tudor, Rado, Ulysse Nardin, Hublot en TAG Heuer worden genoemd.

Maar voor mij is het nou ook weer niet zo’n groot punt hoor :wink:

Hugh ??

Zodra GS op ieder model een gesp met fijnafstelling zet ja.
Dus voorlopig nog niet helaas

2 likes

Hefner? :thinking: Sorry, zal wel voor jouw tijd zijn…

En een band die visueel een beetje bij de kast past.

1 like

Snap je opmerking niet en waarom zou die Heffner van voor mijn tijd zijn?

Tissot, bijvoorbeeld de Ballade serie, alles wat 40mm is. Bij de PRX zie je het verschil ook goed tussen 40mm en 35mm.

Slecht:

Goed:

Maar hier doet Omega het ook gewoon bij een De Ville van 15000 ballen:
image

En nog genanter, 16000 ballen waarbij ook de kleine seconde uit balans is:
image

Longines:

Hamilton:

Rado:

En zo kan ik door gaan. Dat dit bij een Tissot van onder de 1000 Euro een dingetje kan zijn is één ding, maar dat je het godsliederlijke gospe hebt om een horloge van meer dan 16000 Euro te verkopen wat zo uit balans is… Tja.

Je kunt van Rolex zeggen wat je wilt, maar de uurwerken zijn altijd passend.

Dit horloge loenst, in mijn optiek:
image

Dat is een 38mm uurwerk in een 42mm kast. Dat zie je bij de witte en zwarte niet, maar hier dus wel heel erg duidelijk. Dat doet mij sterk denken aan een Skymaster Pro die ik ooit had:

Maar kijk dan. Je maakt toch geen horloge van 16000+ Euro met zo’n kolderieke onbalans? Daar is net zo lang over nagedacht als over een mallwatch van 400 pietermannen.

Zoals gezegd, bij een quartz van 400 piek vergeef ik het je als het het verder doet.

4 likes

Goed overzicht, dank voor het delen🤓

De locatie van de datumvelden stoort me op geen van de door jou gegeven voorbeelden. Bij de ene iets minder geslaagd dan bij de ander. Wat mij betreft is er geen sprake van onbalans. Voor mij, en ongetwijfeld voor anderen gezien de verkoopcijfers, is het echt geen must dat de datum meer aan de rand moet staan.

Nu heb ik ‘bij toeval’. De rado, speedmaster, PRX, Omega.
Maar mis ik Longines in de collectie…Ts wat.