Horloge kantelt om pols

dat is geen gek idee voordat je de band van de kast haalt :+1:

1 like

Het wordt inderdaad even knutselen maar gelukkig zijn er een hoop antwoorden waar ik iets mee kan. Ik ga nu eerst proberen om het horloge inderdaad andersom te dragen en kijken wat het effect is! :smile:

Ik ben ook van mening dat de 39mm tag prima moet passen om mijn pols. Mijn 46mm smartwatch heeft hier namelijk ook geen last van. Helaas ben ik alleen vergeten te kijken voordat de juwelier de band aanpaste hoe de lengte van de huidige schakels was per kant. Wellicht was deze voorheen ook korter aan de 6 kant.

Hoe dan ook ik ben in ieder geval hartstikke blij met het horloge en zodra ze helemaal lekker zit zal ik een mooie foto van je ex posten! :smile:

2 likes

Heb het horloge nu op zijn kop om mijn pols (is nog lastiger dan ik dacht om dan de sluiting dicht te doen, haha) maar het resultaat is eigenlijk perfect :scream:.

Het horloge blijft nu op deze positie zitten en zit eigenlijk veel lekkerder, ook als ik met mijn pols schut kantelt hij niet meer verder dan dit:

De onderkant ziet er nu zo uit:

Zou ik dit effect ook kunnen krijgen zonder de hele band te moeten verwisselen nu ik dit weet? Ik vind de sluiting op deze manier namelijk wel een stuk lastiger werken :flushed:

1 like

Ja, schakel wisselen. Zorg dat de lengte aan de 6 de lengte van de 12 wordt en visa versa.

3 likes

precies dit :point_up:ļø , schakels tellen en dan aan de andere kant toevoegen of weghalen. :+1:

1 like

Top. Ga ik een nieuwe afspraak bij de juwelier maken. Twijfel nu alleen of ik ƩƩn hele schakel zal vervangen voor een halve aangezien er aangegeven werd dat hij eigenlijk te los zit nu.

Als ik het horloge helemaal naar voren schuif (tegen mijn hand aan) kan er precies ƩƩn wijsvinger tussen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat goed zou zijn.

1 like

Band dus gewoon omdraaien. Los of strakker is helemaal persoonlijk gevoel. Als het horloge steeds naar je hand glijd is ook niet fijn, maar alles is persoonlijk. Er zijn mensen die dragen soms zo los dat je het horloge helemaal kunt rond draaien.

Niet dit:

Maar dit:

3 likes

Als ik de foto bekijk lijken het mijn gewoon pinnetjes te zijn. Dus je kan het met een Bergeon 7230 eruit drukken. Dit tooltje kost 20 euro op Ebay. En kans op krassen zijn ook minimaal. Mochten het wel miniboutjes zijn dan moeten deze eerst eruit gedraaid worden. Aangezien het altijd dicht bij de sluiting wordt vervangen -omdat de band taps toeloopt en op de eindbreedte de vervangbare schakels zitten- maakt een krasje ook niet veel uit. Maar elke goede juwelier moet dit kunnen.

Goede keus, je kunt ook bij Cousins kopen. Kan nog voor de brexit. Ze sturen snel af en je hebt het in 3 Ć  4 dagen.

https://www.cousinsuk.com/product/screw-in-bergeon-7230

Account maken, betalen is alleen met creditcard, onder de ca €28 oid heb je goedkope verzendopties (wel onverzekerd).

1 like

Je zou 'm strakker kunnen doen of je kunt er mee leven. Ik weet nu eenmaal dat ik mijn handen meer naar buiten dan naar binnen kantel in rust, dus het horloge ligt uiteraard ook meer naar buiten.

Als je het horloge echt, echt midden op de pols wil houden stel ik sneldrogende superlijm voor om je OCD tevreden te stellen.

Wat betreft de schakels: Voor mij is het belangrijk dat hij comfortabel zit en dat de sluiting midden onder de pols terecht komt. Als dat al het geval is, is schakels verzetten wat mij betreft uit den boze. :slight_smile:

2 likes

Vroeger werd er soms een gulden op de bodem van het horloge gelijmd om een perfecte pasvorm te krijgen. Misschien kan dat ook met een euro?

2 likes

In mijn ervaring zoekt de vouwsluiting altijd de plattere onderkant van mijn pols op. De kast van het horloge maakt zich aan de vouwsluiting ondergeschikt. Het verplaatsen van schakels beĆÆnvloedt bij mij dus niet de sluiting, maar enkel de kast. We hebben natuurlijk allemaal andere polsen en andere horloges dus YMMV. :slight_smile:

Ik ben een beetje gezet dus heb vrij ronde, maar alsnog smalle polsen. Mijn handen zijn gemiddeld, dus groot ten opzichte van mijn polsen. Dat betekent dat horloges met een vouwsluiting een vrij grote sluiting moeten hebben om over mijn hand heen te kunnen. De band links op deze foto levert altijd strijd op met aan- en afdoen. En nu ik deze foto zie gaat hij ook strijd leveren met een beker Dasty zometeen. :nauseated_face:

Mijn banden zijn eigenlijk altijd aan de binnenkant van de pols zo kort als de eenvoudig te verwijderen schakels toelaten en aan de buitenkant zet ik er een aantal extra schakels in. Maar ik draag mijn horloge dan ook precies op dat uitstekende stukje ellepijp dat bij de W.E’s van deze wereld het smalste stukje pols is, daaronder zijn mijn handwortelbeentjes gelijk al breder en daarboven zit spier of vet.

@Brolex : trek je van mij ook maar niet zoveel aan want ik heb natuurlijk een afwijking. :sweat_smile: Maar ik sluit niet uit dat schakels verzetten (en/of eventueel een grotere vouwsluiting installeren) je probleem kan verhelpen. :slight_smile:

1 like

TS gaf wel aan dat als hij het horloge andersom draagt het wel goed zit. Dan zouden schakels verschuiven wel moeten werken toch? 1šŸ¤”

1 like

In mijn ervaring zijn lederen of stoffen banden met gesp het makkelijkst te verstellen (pak een ander gat, no pun intended), het flexibelst en het comfortabelst omdat een gesp het kleinst mogelijke stuk metaal onder de pols oplevert. Rubber negeer ik even, da’s voor sexpakken en banden.

Mijn polsen zijn net als ikzelf: Vrij plat en breed. Daarom zijn vouw- en vlindersluitingen vaak erg irritant, zeker de kortere krommere. Ze snijden altijd in m’n vleesch.

2 likes

:joy:

Ik ben het met je eens over banden met gesp. Als ik een band met een gesp draag dan maakt de band zich ook ondergeschikt aan de kast, dus ik trek de band lekker strak en de kast ligt prachtig op het platte stuk pols. En als mijn hand ineens blauw wordt gaat ie gewoon een gaatje losser. Een leren band met een vouwsluiting trekt mij niet zo, de eeuwenoude eenvoud van een leren riem met een metalen gesp vind ik romantisch. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ook voor jou een comfortabele vouwsluiting op de markt is, al erken ik dat je dan voor aftermarket moet gaan.

@Binkels dat denk ik inderdaad ook. (Fate_Amenable_To_Change kreeg net mijn laatste like dus deze :+1: voor jou.) Ik zou als ik TS was eens rustig een schakeltje van zes uur naar twaalf uur zetten. Baat het niet dan schaadt het niet, tenzij je motorisch gestoord of een gemiddelde Nederlandse juwelier bent en het horloge vol krassen maakt.

3 likes

Wat ik zelf merk, is als het wat frisser wordt buiten het spul toch wat losser zit dan in de zomer bv…
Van de week had ik twee stuks die ineens alle kanten op gleeĆ«n ipv van op de goeie plek bleven zitten…
Het kan ook aan je eetpatroon liggen :slight_smile:

1 like

Bedankt voor de reacties. Mijn eetpatroon is redelijk steady. In de winter zelfs iets meer :slight_smile:. Mijn fijne motoriek is niet al te best dus zelf de band verstellen ga ik maar niet doen… Ik ga van het weekend even bij de juwelier langs en dan gaan we (hopelijk) gewoon even kijken wat het effect is om een schakel van 6 naar 12 te verplaatsen en eventueel nog een hele voor een halve schakel vervangen om hem wat strakker te zetten als dit kan :slight_smile:

3 likes

Denk ook aan de positie die je hebt als je slaapt of gedurende dag hebt tijdens werk/staan/lopen/ zitten ect.
Als je slaap dan lig je horizontaal en kan het bloed beter door het lichaam stromen.
Als je staat/loopt ben je verticaal waardoor het bloed soort van meer in de armen/polsen blijft.
Dat het daardoor dan dikker wordt.
Bij warm weer is het gewoon warm, dan zet de weg ook uit.
Kan zijn dat het net andersom is wat ik hier uitleg, of dat ik gewoon complete onzin uitkraam.

:kissing_closed_eyes:

1 like

nou inderdaad, wat een anti-ambidextrische volk heb je er tussen zitten zeg.

1 like